تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قیدار با همکاری بیش از پیش اوقاف و شهرداری امکان پذیر است

طرح ملی مسکن

تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قیدار با همکاری بیش از پیش اوقاف و شهرداری امکان پذیر است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده عنوان کرد: همکاری بیش از پیش اوقاف و شهرداری تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قیدار را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، یکی از عوامل تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر قیدار را همکاری و همراهی بیش از پیش ارگان‌ها عنوان کرد.

جمال خلجی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه لازمه اجرای طرح‌های مسکن حمایتی از جمله طرح نهضت ملی مسکن در یک شهر، داشتن زمین دولتی در آن شهر است، گفت: با توجه به اینکه قیدار شهر اوقافی است و دولت نیز در این شهر فاقد زمین است، متاسفانه از زمانی که شاهد اجرای طرح‌های حمایتی در کشور در حوزه مسکن بودیم، شهر قیدار از تسهیلات دولتی بی‌بهره مانده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که اکثر شهرها همواره در فرصتی که برای اجرای طرح‌های حمایتی مسکن بوده، گسترش پیدا کرده‌اند که نمونه بارز آن شهر زنجان است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با بیان اینکه تنها طرح حمایتی مسکن که تا به حال در شهر قیدار به سرانجام رسیده است، در قالب مسکن مهر  و در حدود ۲۰۰ واحد بوده، تصریح کرد: این طرح امروز نیز مشکلات خاص خود را به لحاظ ورود و خروج، دفع فاضلاب و … دارد.

خلجیخلجی با یادآوری اینکه ثبت‌نام طرح ملی مسکن دو سال پیش در سطح کشور آغاز شد، ادامه داد: سایر شهرها با توجه به اینکه زمین دولتی داشتند و یا به خاطر وجود زمین سنددار، سازمان ملی زمین و مسکن قادر به خرید آن زمین‌ها بود، این کار انجام شد و در اکثر شهرهای کشور به خصوص شهر زنجان برخی از این واحدها رو به اتمام است.

وی افزود: این در حالی است که در شهر قیدار به دلیل اوقافی بودن زمین‌ها، در صدد تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بودیم و آن چیزی که تصمیم گیری شد این بود که با الحاق از اراضی اوقافی به محدوده شهر تامین زمین برای اجرای طرح را انجام دهیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با اشاره به اینکه در شهر قیدار وقتی زمینی وارد محدوده می‌شود، قطعات محدوده به سه قسمت تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی سهم اوقاف، بخشی سهم زمین‌دار و زارع و بخشی هم به شهرداری در راستای آماده‌سازی می‌رسد.

خلجی با بیان اینکه طی تفاهمی که با این سه طرف ذینفع انجام شد، مقرر شد به شهرداری سهمی از این حیث تعلق نگرفته و بحث آماده‌سازی توسط اداره راه و شهرسازی انجام شود، گفت: در مقابل، شهرداری نیز از ارزش‌افزوده این واحدها شامل عوارض سالانه و سایر موارد بهره‌مند خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه اوقاف و زارع نیز مقرر شد که تخفیف‌هایی را مد نظر قرار دهند که مجموع همه این تخفیف‌ها و تمهیدات منجر به تامین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن شد، متذکر شد: در حال حاضر مراحل نهایی تفاهم‌نامه با اوقاف را پشت سر می‌گذاریم تا قراردادهای اوقافی در اختیار ما برای اخذ پروانه جهت دریافت تسهیلات بانکی قرار گیرد.

زمین ۱۰۰درصد واجدین شرایط به بنیاد مسکن تحویل داده شده است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با بیان اینکه علاوه بر این مقرر شد سهم زمین‌داران و زارعان با کسر تخفیفی که در تفاهم‌نامه آمده بود را پرداخت کنیم، بیان داشت: امیدواریم با همکاری شهرداری قیدار در جهت تسریع در صدور دستور نقشه برای احداث واحدهای این طرح اقدام لازم صورت گرفته و ما از فصل کاری نهایت استفاده رو کرده و به انجام برسانیم و مطابق تفاهم‌نامه انتظار همکاری از شهرداری داریم چرا که تمامی هزینه‌های آماده سازی و آزاد سازی این سایت مطابق تفاهمات، صورت گرفته و کوچک‌ترین خللی در تفاهمات و صورت جلسات، خطر جدی برای اجرایی شدن کامل این طرح و در واقع تعهدات راه و شهرسازی به زارعین و زمین داران که رکن اصلی این تفاهم هستند وارد خواهد نمود.

خلجی با یادآوری اینکه مساحت زمینی که قرار است طرح نهضت ملی مسکن در آن اجرا شود حدود ۵ هکتار است و مابقی زمین الحاقی سهم زارع، اوقاف و معابر و کاربری‌های عمومی و هزینه آماده سازی می‌باشد، افزود: تعداد متقاضیانی که در این طرح ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۶۰۰ نفر بود که واجد شرایط بودند و زمین صددرصد این افراد تحویل بنیاد مسکن به عنوان سازنده داده شده تا همه واجدان شرایط این طرح پوشش داده شوند.

وی یادآور شد: ساخت و ساز در حد آماده‌سازی و تجهیز کارگاه در این زمین‌ها انجام شده است که همکاری شهرداری و اوقاف می‌تواند روند اجرای این طرح را تسریع ببخشد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با اشاره به اینکه طی روزهای آتی و زمانی که آماده‌سازی اولیه به حدی رسید که بر و کف معابر و قطعات مشخص شد، جلسه‌ای با شرکت‌های خدمات‌رسان در خصوص تاسیسات برق، آب، گاز و مخابرات خواهیم داشت، افزود: در این راستا برخورداری این طرح از این خدمات نیز تسریع یابد و به موازات این دستگاه‌های خدمات رسان نیز یاریگر این طرح باشند.

لزوم تامین زمین برای ۱۷۰۰ نفر واجد شرایط مسکن

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، بیان داشت: مقرر شده است واحدهای مسکونی در این طرح طی ۱۸ ماه به اتمام برسد که امیدواریم دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز در انجام امور محوله برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

خلجی خاطرنشان کرد: همچنین با سپاه استان به تفاهم رسیده‌ایم تا مباحثی چون مدرسه و فضاهای ورزشی را با توجه به طرح و تسهیلاتی که سپاه دارد، انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین برای شهرهای دیگر این شهرستان نیز این طرح اجرا می‌شود و در صورت تعامل با شهرداری و اوقاف در ادامه، راه و شهرسازی برای ۱۷۰۰ نفر واجد شرایطی که از پاییز ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند می‌تواند زمین تامین کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان چند ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی خواهد داشت، گفت: این طرح به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از  صد شغل تاثیر مثبت خواهد داشت و همچنین در قیمت مسکن و اجاره نشینی هم تاثیر دارد.

خلجی، در پایان از فرماندار شهرستان خدابنده، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین این شهرستان که طی یک سال گذشته برای حل مشکل مسکن مردم این شهرستان در کنار راه و شهرسازی بودند تشکر کرد و افزود: همچنین از مدیرکل راه و شهرسازی استان که نگاه ویژه به این شهرستان دارند قدردانی می‌نمایم.

Share this post