توسعه متوازن از اهداف مهم طرح جامع شهر زنجان است

توسعه متوازن از اهداف مهم طرح جامع شهر زنجان است

 

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت:  با توجه به اینکه شهر زنجان موقعیت مناسبی در شمال غرب کشور دارد توسعه متوازن از رویکردهای مهم طرح جامع شهر زنجان خواهد بود.

مهندس مسعود بیات منش در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه مسکن که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد ضمن تبریک ۱۷ مرداد ماه و تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: عدم توسعه متوازن در شهر زنجان باعث شده که سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در شهر نداشته باشند لذا طرح جامع شهر زنجان اینبار با رویکرد توسعه متوازن به شهر زنجان خواهد پرداخت تا سرمایه‌ها از شهر خارج نشود.

به گفته این مسوول ،شهر زنجان به شکل کاریکاتوری رشد کرده و توسعه متوازن نداشته است اما در حال حاضر در طرح جامع به این موضوع توجه شده تا کاستی‌ها را برطرف کند و منجر به توسعه متوازن و جذب سرمایه‌های استان شود.

 وی سپس با اشاره به جلسه شورای عالی کشور ادامه داد : در این شورا که عالی ترین شورای کشور برای تصمیم‌گیری طرح‌های جامع شهری و تفصیلی به شمار می‌رود و برای کل کشور تعیین تکلیف می‌کند وزیر راه و شهرسازی به موضوع توجه به یوم العباس اشاره کردند و خواستار طرح جامع مناسبی برای شهر زنجان با نگاه به مقوله دینی واجتماعی شدند که جای تشکر دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه شهر زنجان ویژگی منحصر به فردی دارد افزود: با توجه به اینکه یوم العباس ریشه اجتماعی مذهبی در شهر دارد  نباید از آن غافل شد و باید همه یک صدا و همدل بتوانیم از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنیم.

بیات منش تصریح کرد: توسعه شهر زنجان باید با استفاده از شعائر مذهبی و شور و شعور حسینی البته به معنای واقعی رقم بخورد.

 وی گفت: متاسفانه زنجانی ها همواره افسوس عقب‌ماندگی شهر خود را نسبت به شهرهای همتراز می خورند، لذا زنجان با توجه به اینکه در مرکزیت شمال غرب کشور قرار دارد و از موقعیت مناسبی برخوردار است و با این منابع عظیم اجتماعی ، اقتصادی وسرمایه گذاری فرصت خوبی است تا از آن استفاده کند.

این مسوول ادامه داد: زنجان در مباحث تولید سرمایه و سرمایه‌گذاری در رده‌های اول قرار دارد و از نظر منابع کشاورزی و تولیدات محصولات کشاورزی و خاک مناسب و آب و هوای مناسب و قرار گیری در کریدور توسعه کشور متاسفانه از فرصت‌های موجود نتوانسته به نحو مطلوبی استفاده کند که باید در این راستا با تولید فضای شهری مناسب در راستای جذب سرمایه گذاران تلاش کنیم.

 مهندس بیات منش با اشاره توسعه شهرها و سکونتگاه ها اظهار داشت: شهرها به عنوان مراکز جمعیتی  همواره نقش مهمی را ایفا می کنند لذا باید از ظرفیت‌های موجود از جمله لجستیکی استفاده گردد تا تبدیل به مرکز جذب سرمایه شود مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نبود شهر خوب باعث شده تا ۵۰ یا ۶۰ درصد سرمایه تولیدی زنجان از استان خارج شود اضافه کرد: این سرمایه های فکری اجتماعی و مالی را شهرهای اطراف و حتی کشورهای اطراف جذب کرده‌اند لذا سرمایه‌داران ما از جمله سرمایه داران صنایع روی که از آب و خاک و هوای استان استفاده می‌کنند اما متاسفانه بیش از ۹۰ درصد در مناطق دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری در شهر زنجان فراهم شود حاضرند که در این شهر سرمایه‌گذاری کنند به هرحال طرح جامع شهر زنجان با رویکردی که بتواند شهر را توسعه بدهد شکل می گیرد و لذا به موضوع توسعه متوازن توجه ویژه ای خواهد داشت.

وی در ادامه به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: استان زنجان تعهد ۴۰۰ هزار واحدی خود را پر کرده است و حتی برای شعار دولت جدیدکه که در نظر دارد سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازد برنامه ریزی کرده ایم و هم اکنون عملیان  دو میلیون واحد آغاز شده است.

 وی با اشاره به اینکه پروژه احداث طرح ملی مسکن ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت:برای ۱۳ هزار و ۳۰۰ متقاضی  این طرح تعیین تکلیف شده در طرح اقدام ملی مسکن شش مرحله قرعه‌کشی انجام گرفته است،و همچنین بیش از ۹ هزار پروژه پیمان‌سپاری شده و مابقی تا پایان مردادماه پیمان‌سپاری خواهد شد که حدود ۵۵۰۰ پروژه مراحل فونداسیون آن به اتمام رسیده و ۴۵۰۰ پروژه نیز در حد اسکلت واتمام سقف است .

 

Share this post