حمله گرگ به یک پیرزن و پیرمرد خدابنده ای  در استان زنجان

حمله گرگ به یک پیرزن و پیرمرد خدابنده ای  در استان زنجان

آوای میهن نیوز – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس گزارش های حمله گرگ به انسان در شهر زرین‌رود شهرستان خدابنده، بررسی‌های اولیه، نشان می دهد به احتمال زیاد، این گونه گرگاس بوده است و در این میان معضل حمله گرگ به انسان و نزدیکی این حیوانات به جوامع محلی سابقه طولانی در استان زنجان دارد.

محمدرضا یافتیان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ۲ مورد گزارش حمله گرگ به انسان در شهر زرین‌رود شهرستان خدابنده افزود: این رخداد روز گذشته اعلام شد که در این حمله یک پیرزن و پیرمرد به صورت جداگانه توسط گونه درنده که گفته می‌شود گرگ بوده دچار مصدومیت جزئی شدند.

این مسوول ادامه داد:حمله گرگ به این ۲ فرد از ناحیه دست و پا و مصدومیت‌ها نیز جزئی بوده است که نیروهای محیط بان به همراه همیاران محیط زیست این منطقه حیوان درنده را از پا درآوردند و نمونه‌برداری‌های لازم نیز از این گونه انجام خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: طبق گزارش های مردمی اولین گزارش مربوط به حمله گرگ در سال جاری مربوط به روز ۱۹ فروردین‌ در روستاهای “قشفجه” به یک مرد ۳۲ ساله و در روستای “ارقین‌بلاغ” به مرد ۳۰ ساله در شهرستان خدابنده گزارش شد که با مقاومت، حیوان درنده از پا درآمده بود.

این مسوول یادآور شد: در روز حادثه نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستان خدابنده در محل حاضر شدند و بعد از نمونه‌گیری‌ها، گونه مورد بررسی قرار گرفت.

 

دکتر یافتیانمدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه داد: به صراحت نمی توان گفت که گونه حمله‌کننده در شهرستان خدابنده طی روزهای ۱۹ و ۲۳ فروردین‌ سال جاری گرگ باشد، چراکه گرگاس بودن این حیوان نیز محتمل است.

وی با بیان اینکه عده ای متخلف و سودجو اقدام به زنده‌گیری توله‌های گرگ کرده و آنها را نگهداری می‌کنند که با آمیزش گرگ و سگ، گرگاس متولد می‌شود گفت: گرگاس بسیار خطرناک‌تر از گرگ است چرا که به لحاظ ظاهری شبیه به گرگ است و به دلیل زندگی با انسانها از نزدیک شدن به محل زندگی آنها ابایی ندارد.

این مسوول برلزوم مدیریت زباله های روستایی از سوی دهیاری ها و بخشداری ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه این امر مهم از سوی بسیاری از دهیاری‌ها و بخشداری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: طی بخشنامه‌های متعدد درخواست شده است موضوع مدیریت زباله‌ها جدی گرفته شود، چرا که محل تجمع زباله ها در دسترس‌ترین مکان برای تهیه غذا برای انواع گونه‌های جانوری است.

یافتیان از مردم خواست تا محل‌های مشرف به جنگل را فنس‌کشی کرده و درهای منازل را بسته نگه دارند تا از ورود جانوران آسیب‌رسان جلوگیری کنند و به هیچ عنوان افراد مسن و کودکان صبحگاه و شامگاه به تنهایی از منازل خارج نشوند.

این مسوول از هم استانی ها خواست تا اشخاصی را که اقدام به نگهداری توله‌های گرگ و گرگاس می‌کنند با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره ۰۹۳۹۲۸۸۸۶۵۷ گزارش کنند تا در اولین فرصت اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد.

Share this post