در توسعه شهری و شهرسازی پیوست پدافند غیرعامل ضروری است

در توسعه شهری و شهرسازی پیوست پدافند غیرعامل ضروری است

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری قزوین:

در توسعه شهری و شهرسازی پیوست پدافند غیرعامل ضروری است/انجام ۱۷۰ هزار بازدید در موضوع نظارت بررعایت پروتکل‌ها

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین بیان داشت: از اردیبهشت ماه سال‌جاری تاکنون در حدود ۱۷٠ هزار بازدید پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام شده و در حوزه‌های مختلف نیز این بازرسی‌ها ادامه دارد.

محمد افشار  در نشست خبری که در محل سالن جلسات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: از اوایل دهه هشتاد، مقام معظم رهبری با توجه به حساسیت امرروز هشتم آبان ماه را با عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری کردند و هفته پدافند غیرعامل رادر این ایام پیش‌رو داریم، لذا شایسته است در همین ایام شناخت مناسبی از پدافند غیرعامل در مردم شکل بگیرد.

وی افزود: در یک زمانی بخش عمده‌ای از تهدیدهای جوامع بشری، بین تهدید کنندگان و تهدیدی شوندگان به‌صورت نظامی بود، اما امروزه رشد علم و فناوری و تکنولوژی باعث شده ماهیت تهدیدها تغییر کند، در واقع تهدیدها متناسب با فناوری‌ها تغییر ماهیت دادند.

افشار عنوان کرد: ما در کشورهای مختلف در گستره جهان می‌بینیم که رویکرد نظامی محور به رویکرد فناوری محور تغییر کرده، در واقع نوع نگرش تهدیدات، پایه مردم محور دارد و مردم پایه و اساس تغییر و فشار هستند البته در بستر فناوری.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین اظهار کرد: در پدافند غیرعامل هشت رویکرد دنبال می‌شود که دو رویکرد آن دارای اولویت بوده و روی آن‌ها تمرکز بیشتری داریم.

این مسوول، حوزه سایبری را حوزه نخست خواند و عنوان کرد: نوع تهدیدها در این حوزه اثرگذاری روی زیرساخت‌های اقتصادی، کارخانجات، صنایع مادر، تاسیسات هسته‌ای و مانند آن است که ما در سال‌های گذشته انواعی از تهدیدهایی را در این حوزه دیدیم و باید برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

افشار عنوان کرد: ازدید پدافند، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صرفاً تهدید نیست، بلکه یک فرصت هم هست. لذا وظیفه ما در پدافند غیرعامل این است که تهدیدها را شناسایی کنیم.

وی افزود: از نگاه پدافند غیرعامل ما یک گستره بزرگی از حفره‌ها را در فضای مجازی داریم که اطلاعات ما ممکن است در دسترس غیر قرار بگیرد، لذا باید حفاظت از اطلاعات را در فضای مجازی مدنظر قرار بدهیم.

مدیرکل پدافندغیرعامل بخش دوم اولویت‌ها را پدافند زیستی خواند و افزود: امسال بخش عمده اقدامات حوزه پدافند غیرعامل کشور در حوزۀ پدافند زیستی بود.

این مسؤول عنوان کرد: تهدیدات با منشأ میکروب‌ها و ویروس‌ها و هرگونه تهدید زیستی و بیولوژیک در این دسته مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و ما موظف هستیم که آن‌ها را شناسایی کرده و برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، لذا در همین زمینه نخستین جلسه مربوط به شیوع ویروس کرونا که در استان قزوین تشکیل شد، در دوازده بهمن‌ماه سال گذشته در قرارگاه پدافند زیستی استان بود، که احتمال شیوع و خطرات مربوط به این ویروس و مسائل آن رصد شده بود و در مورد آن بررسی می‌کردیم.

وی افزود: پس از شیوع ویروس در ایران در اسفندماه همان سال، ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا تشکیل شد که در آن کمیته‌های مختلفی به‌وجود آمد، از آن جمله کمیته نظارت و بازرسی کرونا بر عهده پدافند غیرعامل استان نهاده شد.

افشار یکی از وظایف پدافند غیرعامل را ایمن‌سازی دارایی‌ها و سرمایه‌های استان برشمرد و عنوان کرد: ما در حوزۀ پدافند غیرعامل قصد داریم در این هفته با اجرای برنامه‌های فراگیر و متنوع، گفتمان‌سازی و نهادینه کردن موضوع پدافند غیرعامل را هم در دستگاه‌های اجرایی و هم در فرهنگ عمومی مردم به صورت جدی پیگیری کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان با اشاره به ضرورت نزدیک کردن اهداف پدافند غیرعامل و جاری و ساری کردن آن در فرهنگ عمومی مردم عنوان کرد: شعار هفتۀ پدافند غیرعامل در سال ۹۹، توسط ستاد کل نیروهای مسلح، «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیز و ایران قوی» انتخاب شده است و برنامه‌های استان نیز برهمین مبنا اجرا می‌شود.

وی با اشاره به کارنامه پدافندغیرعامل در استان قزوین عنوان کرد: در یک سال گذشته ۸۶ دوره آموزشی به‌صورت تخصصی برای ۴٠۲۸ نفر و ۶۳ همایش با موضوعات کالبدی، سایبری و امنیتی، ۷۳ رزمایش در زمینه‌های عملیاتی، کالبدی، سایبری، امنیتی، تروریستی و غیره برگزار شده است.

افشار با اشاره به اینکه در کلیه پروژه‌های ثقل استان تهیه پیوست پدافند غیرعامل ضروری است، اظهار کرد: در حال حاضر در پروژه‌هایی نظیر احداث بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی جامع قزوین، پروژه فرمانداری قزوین و فرمانداری آوج، تمامی پروژه‌های سدهای استان پیوست پدافند غیرعامل تهیه شده و یا در حال تهیه است.

وی افزود: برنامه بعدی ما ابلاغ ضرورت تهیه پیوست پدافندغیرعامل در شهرسازی و توسعه شهری است، لذا این برنامه را از شهرهای محمدیه و مهرگان شروع کردیم.

مدیرکل پدافندغیرعامل استان قزوین با اشاره به تکمیل مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان، از تکمیل تدوین این طرح خبر داد و عنوان کرد: اگر اطلاعات و آمار در مرکز مورد تایید و قبول قرارگیرد، اعلام کردیم که آمادگی داریم تا در هفته پدافند غیرعامل از این سند طرح رونمایی کنیم، چرا که در حال حاضر این طرح مطالعاتی در حدود ۹۴ درصد پیشرفت داشته است

مسؤول کمیته بازرسی و ارزیابی ستاد کرونای استان اظهار کرد: برای ارزیابی و نظارت بر مسائل مربوط به رعایت پروتکل‌ها، ۱۸ شاخص را شناسایی و ابلاغ کردیم و سعی کردیم همراه با دستگاه‌ها و نهادها، نظارت‌ها را برای کاهش آسیب پذیری کرونا به پیش ببریم.

وی افزود: از اردیبهشت ماه سال‌جاری تاکنون در حدود ۱۷٠ هزار بازدید پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام شده و در حوزه‌های مختلف نیز این بازرسی‌ها ادامه دارد.

افشار با اشاره به خطر کاهش رشد جمعیت در کشور و در استان عنوان کرد:کاهش جمعیت کشور، پایه‌های اجتماعی، اقتصادی و دفاعی تضعیف خواهد شد، برای نمونه ما در آینده در بحث تأمین اجتماعی دغدغه‌های فراوانی خواهیم داشت، چرا که در صورت کاهش رشد جمعیت باید بررسی کنیم که چه تعداد نیروی کاری می‌خواهد کار کند، چرخ‌های تولید را بچرخاند و بیمه‌گذار باشد تا حقوق بازنشستگی جمعیت کهنسال و بازنشسته کشور را تأمین کند؛ لذا بحث اجتماعی و کلان کاهش رشد جمعیتی یک تهدید محسوب می‌شود و در پدافند غیرعامل آن را در کلان مطالعه می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین در پایان عنوان کرد: در کشورها جمعیت عامل کاهش رشد اقتصادی نیست، به ویژه در کشورهای پرجمعیتی مانند هند که رشد جمعیتی هم دارد، قدرت اقتصادی آن هم به شدت در حال رشد است و در واقع جمعیت عامل رشد اقتصادی در جهان است.

Share this post