راه اندازی۱۶ مدرسه غیردولتی جدید در استان زنجان

راه اندازی۱۶ مدرسه غیردولتی جدید در استان زنجان

رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان زنجان گفت: حدود ۱۴ هزار دانش آموز معادل ۷.۵ درصد مجموع دانش آموزان این استان در ۱۰۶ مدرسه غیردولتی این استان تحصیل می‌کنند.

علی بیات روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین تعداد مدارس غیردولتی استان زنجان به دوره ابتدایی اختصاص دارد که تعداد آن ها ۵۶ باب است.

به گفته وی ۱۶ مدرسه غیردولتی جدید در استان راه اندازی می‌شود.

بیات بر ضرورت توسعه مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش اشاره کرده اظهار داشت : فهم مشترک دستگاه‌های اجرایی، مردم و رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی مشارکت‌های اجتماعی و مردمی در جامعه به‌ویژه حوزه تعلیم و تربیت امری ضروری است.

وی به تعامل بیشتر خانه و مدرسه تاکید کرد و افزود: ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در صورتی اتفاق می‌افتد که خانه و مدرسه همکاری مضاعفی با یکدیگر داشته باشند و ظرفیت بیشتری برای توسعه این روابط در استان وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت دوره پیش دبستانی در رشد چند بعدی دانش آموزان، تعداد مراکز پیش دبستانی را ۴۳۴ باب عنوان کرد و افزود: بیش از  ۱۲ هزار نوآموز تحت پوشش این مراکز هستند که امیدواریم با حضوری شدن فعالیت مدارس و مراکز آموزشی در سال تحصیلی آتی شاهد افزایش تعداد نوآموزان این مراکز باشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه تنها مرکز صدور مجوز رسمی برای آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجی زیر ۲۰ سال و پیش دبستانی‌ها آموزش و پرورش است، یادآور شد: ۳۱۰ مرکز علمی آزاد و زبان خارجه در سطح استان دایر است که سالانه بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به توقف فعالیت ۵ مدرسه غیردولتی استان بنا به درخواست موسسین این مدارس، از آغاز به کار ۱۶ مدرسه غیردولتی جدید از ابتدای سال تحصیلی پیش رو خبر داد و گفت: ۸ مدرسه ابتدایی، چهار مدرسه اول متوسطه و چهار مدرسه دوره دوم متوسطه در شهرهای زنجان، ابهر و خدابنده به جمع مدارس غیردولتی استان اضافه می شوند که امیدواریم این موضوع زمینه ساز رشد کیفی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آتی باشد.

بیات با اشاره به اینکه کلیه مراحل تاسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز غیردولتی از طریق سامانه مشارکت ها (mosharekatha.ir ) صورت می پذیرد گفت: اغلب موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان محترم بازنشسته هستند.

بیات تاکید کرد: با توجه به پایین بودن میانگین دانش آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی استان نسبت به میانگین کشوری و نظر به استقبال خانواده ها از این مدارس، نیازمند سرمایه گذاری بخش غیردولتی در آموزش و پرورش هستیم.

وی با اشاره به ضرورت پایش مستمر کیفیت آموزشی در مدارس غیردولتی گفت : یکی از مهمترین مولفه های ارتقای کیفیت آموزشی، نیروی انسانی کارآمد و توانمند است که در این راستا، آموزش بدو خدمت و ضمن خدمت معلمان مدارس غیردولتی از طریق سامانه اشاره شده به شکل جدی دنبال می شود و این موضوع یکی از آیتم های اصلی در تعیین شهریه مدارس غیردولتی است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی استان با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی گفت: تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مطابق  الگوی تعیین شهریه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش و بصورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود : تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شرایط، امکانات و وضعیت هر مدرسه و متناسب با شاخص های آن آموزشگاه انجام می پذیرد؛ مقطع تحصیلی، سطح فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، برنامه‌های مدارس طی سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات، ساعت آموزشی، تعداد کلاس، تعداد دانش‌آموز، ظرفیت نوسازی، میانگین حقوق و اجاره بها از جمله ملاک‌های الگوی تعیین شهریه است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان تاکید کرد: تعداد عوامل اجرایی، ماه‌های پرداخت حقوق به معلمان و کارکنان، بیمه کارکنان، تعداد نیروهای آزاد و سایر هزینه‌ها و شاخص‌های آموزش و پرورش در فرم مشخصی تعیین شده و این شاخص‌ها الگوی تعیین شهریه هر مدرسه را تشکیل می دهد.

 

Share this post