رای اول، سهم اول از سرنوشت کشور  

رای اول، سهم اول از سرنوشت کشور  

شور و شوق رای اولی ها در قزوین برای حماسه حضور در نخستین تجربه مشارکت سیاسی و سهیم شدن در تعیین سرنوشت آتی کشور بسیار چشمگیر است تا اولین مهرحضور را در شناسنامه های خود ثبت و ضبط کنند.

شمارش معکوس برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا همچنان به سرعت در حال سپری شدن است و کمتر از ۱۲ روز دیگر برای حضور پای صندوق های رأی و خلق حماسه ۲۸ خرداد باقی مانده است.

به گفته کارشناسان ،مشارکت در انتخابات و حماسه حضور برای فردی که تازه به بلوغ سیاسی رسیده بسیار مهم است چرا که جوانانی با افکار نو و تازه در جشن سیاسی انتخابات حاضر می‌شوند تا مهر حضور و توجه به ارکان کشور را برای نخستین بار در زندگی خود تجربه کنند.

بی‌شک حضور رأی اولی‌ها در انتخابات می‌تواند در افزایش نشاط و شور فضای انتخابت مؤثر باشند، نوجوانانی که برای نخستین بار می‌خواهند شعور سیاسی خود را بسنجند.

براساس قانون انتخابات تمامی افراد ۱۸ سال به بالا می توانند در انتخابات جمهوری اسلامی شرکت کنند و با توجه به اینکه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش‌رو داریم، حضور رأی اولی‌ها در این انتخابات، صحنه‌های زیبایی از مشارکت سیاسی این قشر فعال و پرانرژی را به نمایش خواهد گذاشت.

۹۳۰ هزار نفر در استان قزوین واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر رای اولی اند که این رقم نزدیک به پنج درصد کل رای دهندگان را شامل می شوند.

رای اولی ها، چیزی بیشتر از یک رای مجانی

وحید حمزه ای دانش آموز قزوینی که به عنوان یک رای اولی در سرنوشت سیاسی خود مشارکت خواهد کرد به خبرنگار ایرنا ، گفت: نگاه برخی از کاندیداهای موجود در انتخابات به رای اولی ها به جای این که نگاه به یک اندیشه جدید و جوان برای ورود به صحنه های اساسی کشور باشد، نگاه به یک رای مجانی است که احساس می‌کنند می‌توانند با کمترین چیزی این رای را به دست آورند.

وی اظهار داشت: رای اولی ها بیشتر از چیزی که این افراد گمان می کنند در تعیین سرنوشت کشور سهم دارند و حساسیت های ویژه این گروه از جوانان موجب می شود تا اجازه ندهند دست مایه بازی های سیاسی برخی از افراد قرار گیرند.

حمزه ای تصریح کرد: شاید نسل من و هم سن و سالانم روزهای جنگ و انقلاب را تجربه نکرده باشیم، اما ما در روزهایی در کنار جمهوری اسلامی و انقلاب ماندیم که دشمن با تمام توان تلاش می‌کند تا بین ما و آرمان‌های نظام فاصله ایجاد کند.

سمیرا شاهمحمدی دیگر رای اولی در قزوین با تاکید براینکه رای می‌دهم چون انتخابات حقی برای تعیین سرنوشت است،گفت: این انتخابات جشن تکلیف سیاسی من و هم سن و سالانم خواهد بود تا در کنار دیگر مردم ایران به جهانیان بفهمانیم هیچ گاه موفق نخواهند شد ما را از رهبری و انقلاب دور کنند.

وی افزود: شعار هایی چون نه به رای و عدم حضور در انتخابات تنها برای دلسرد کردن مردم و تخریب این حماسه چند میلیونی است که به امید خدا مردم ایران با حضور پرشور خود به دشمنان نشان خواهند داد این مردم تا ابد پشت انقلاب و رهبری ایستاده اند.

شاهمحمدی تصریح کرد :به عنوان یک دختر ایرانی آرزو دارم بتوانم با رای خود موجب شکوفایی ایران اسلامی و حل مشکلات موجود کشورم شوم و باور دارم که رای من تاثیر بزرگی بر آینده این مرز و بوم دارد.

مریم حاج شفیعی ها همکلاسی وی با اشاره به اینکه شوق زیادی برای حضور در انتخابات دارد، گفت: برای آغاز رای گیری ۲۸ خرداد لحظه شماری می کنم تا در اولین ساعات آعاز رای گیری همراه دوستانم در اولین انتخابات زندگیم شرکت کنم.

وی با اشاره به انتظارات نسل جوان از رییس جمهور منتخب افزود: وقتی رییس جمهور انقلابی و دارای صداقت باشد می توان امیدوار بود تا با تمام توان برای حل مشکلات کشور تلاش کرده و برای کشورم منفعت دارد.

حاج شفیعی ها با اشاره به معیارهای یک انتخاب خوب، افزود: برای من و هم سن و سالانم مهمترین معیار برای انتخاب فرد اصلح صداقت در گفتار و عمل و برنامه محور بودن بدور از تعلقات سیاسی است تا بتوانم به او برای رسیدن به آرزوها و آینده بهتر اعتماد کنیم.

محمد رضا صالحی از افرادی است که امسال برای نخستین بار می‌تواند پای صندوق های رای حضور داشته باشد، گفت: رای اولی ها در هر دوره از انتخابات با وجود این که دامنه گسترده ای از رای دهندگان را شامل می شوند اما گاهی با بی مهری و یا شاید بتوان گفت بی توجهی برخی از افراد نتوانسته اند تاثیرگذاری کافی را در انتخابات داشته باشند.

وی  با بیان اینکه رای اولی ها در هر دوره از انتخابات جوان ترین گروه از مجموع رای دهندگان در کشور محسوب می شوند، افرود: این قشر به عبارتی اندیشه جوان و معیارهایی جدیدتر برای انتخاب با خود به صحنه انتخابات می آورند که از این رو باید ظرفیت این گروه اثربخش در انتخاب اصلح مورد توجه قرار گیرد.

این رای اولی تاکید کرد: اگر معیارهای ما به عنوان یک رای اولی در انتخابات معیارهای درستی نباشد، با تاثیر عظیمی که در انتخابات دارد می‌تواند نتیجه را به نفع جریان های ناصحیح هدایت کند.

صالحی با تاکید بر اینکه حتما در انتخابات شرکت خواهم کرد، بیان کرد: این اولین باری است که می توانم در سرنوشت خود، خانواده، دوستان و حتی مردم کشورم سهیم باشم و این موقعیت ناب را هیچ وقت از نخواهم داد.

 

 

۱۸ هزار  دانش آموز رای اولی در قزوین  آماده حماسه پرشور ۲۸ خرداد

رییس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین با اشاره به برگزاری برنامه های منتخب در زمینه بصیرت افزایی به رای اولی ها گفت: استان قزوین دارای  ۱۸ هزار دانش آموز رأی اولی است که سازمان بسیج دانش آموزی با همراهی بسیج فرهنگیان و اداره کل آموزش و پرورش در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری رای اولی ها در انتخابات پیش‌رو، متولی تشویق، ترغیب و آگاهی بخشی به آنان است.

محمد سرباز افرود: اثر گذاری رای دانش آموزان رای اولی بر هیچ کس پوشیده نیست و در این راستا با توجه به اهمیت موضوع و همچنین امید افزایی در بین اقشار مختلف جامعه، اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین در بحث انتخابات پیشگام‌تر از سایر اقشار بسیج است، تصریح کرد: بر اساس هدف پیش رو، برنامه های مختلفی از جمله راه اندازی ۱۵۰ کانال بصیرت افزایی در شبکه های اجتماعی توسط این نهاد در حال برگزاری است و این برنامه ها تا روز ۲۸ خرداد همچنان ادامه دارد.

این مسوول مربوطه اظهار داشت: تولید محتوای کارشناسی شده و باز نشر آن در فضای مجازی از دیگر اقدامات سازمان بسیج دانش‌آموزی استان است که تاکنون مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی جلسات مجامع علوی و فاطمی در سطح استان و حوزه‌های مقاومت در راستای هم ‌اندیشی وهم‌ فکری و هماهنگی برای تبلیغات مشارکت و حضور حداکثری از دیگر اقدامات بسیج دانش‌آموزی در خصوص بصیرت افزایی رای اولی ها است.

سرباز با اشاره به اینکه انتخابات باید برای رای اولی ها جذاب باشد تصریح کرد: برگزاری مسابقات، چالش‌ها و پویش‌ها متنوع اعم از پویش صندلی‌داغ، مشق حضور، صعود، پیش به سوی انتخابات، انتخاب من و مثل حاج قاسم ازجمله برنامه های سازمان بسیج دانش آموزی است.

وی ادامه داد: پویش “انتخاب من” یک برنامه زنده است که با یاری آموزش و پرورش، از اول خرداد تا ۲۸ خرداد ساعت ۱۱ صبح با محوریت بصیرت‌افزایی برای رأی اولی‌ها، خانواده‌ها و معلمان توسط سخنرانان و اساتید سیاسی استان در شبکه شاد برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین با اشاره به بازدید ۶۷ هزار نفری این برنامه ها تصریح کرد: مطالب ارائه شده در این برنامه دارای اثر بخشی قابل ملاحظه ای است و پویش “انتخاب من” را از پر مخاطب ترین پویش شبکه شاد است به طوری که روزانه نزدیک به ۱۲ هزار نفر مخاطب زنده این برنامه هستند.

وی همچنین از راه اندازی قرارگاه “شهید ایران منش” خبر داد و تصریح کرد: قرارگاه “شهید ایران منش” که با همکاری آموزش و پرورش و به دبیری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان قزوین راه اندازی شد؛ جهت همگرایی در مناطق چهارده گانه آموزش و پرورش برای انتخابات پرشور است.

سرباز ادامه داد: فعال کردن انجمن اولیا و مربیان در مدارس، برگزاری رزمایش دیار رجایی با هدف بازخوانی ویژگی‌ها رئیس جمهور اصلح از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج دانش آموزان در بحث انتخابات است.

سرباز با تاکید بر امید آفرینی بیش از ۱۲۰ گروه جهادی در مناطق محروم، اظهار داشت: ارائه خدمات و مشاوره های تحصیلی رایگان و همچنین برگزاری جلسات روشنگری از جمله برنامه های سازمان بسیج دانش آموزی است که با برنامه های انتخاباتی متقارن شده است.

تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور آماده است

رییس ستاد انتخابات استان قزوین نیز گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور در ۲۸ خرداد ماه امسال در سطح این استان  فراهم شده است.

منوچهر حبیبی افرود: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مهم ترین رخداد سال ۱۴۰۰ به شمار می رود که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است.

وی انتخابات را کلاس درسی برای رأی اولی‌ها دانست و اظهار داشت: رأی اولی ها آینده سازان کشور هستند و با حضور در انتخابات در یک کلاس درس سیاسی و اجتماعی شرکت می کنند.

حبیبی افزود:مشارکت حداکثری در انتخابات مورد انتظار رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، بزرگان نظام و دلسوزان انقلاب اسلامی است و در این راستا باید بستر شورآفرینی رأی اولی‌ها و حضور جوانان فراهم شود.

این مسوول تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارهای موجود ۹۳۰هزار نفر در استان قزوین واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۴۳ هزار  نفر آن ها رای اولی ها هستند که نزدیک به پنج درصد کل رای دهندگان را شامل می شود.

حبییی تصریح کرد:رسیدن به سن تکلیف سیاسی به معنی مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه است تا رأی اولی‌ها نخستین مشارکت خود را در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تجربه کنند.

وی از شبکه شاد به عنوان بستری مناسب برای آماده سازی و افزایش مشارکت رأی اولی ها نام برد و تاکید کرد : رأی اولی ها و نخبگان درایجاد شور انتخاباتی برای خلق حماسه ای دیگر در انتخابات ۲۸ خرداد ماه نقش موثری دارند./ایرنا

Share this post