رسانه‌ها مستمر، پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند

رسانه‌ها مستمر، پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند

آوای میهن نیوز: رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان زنجان برنامه های فشرده ای داشت که مهمترین آن جلسه شورای اداری با حضور وزرا، نمایندگان مردم استان زنجان در خانه ملت، مسوولان ادارات وعده ای از اعضاء شوراها بود.اما متاسفانه در این جلسه حلقه مفقوده معیشت مردم وبیکاری جوانان بود که ظاهرا فراموش شده بود به آن پرداخته شود وبه نوعی معیشت مردم مغفول ماند چرا که تا دیروز و در دولت قبل نمایندگان انقلابی مجلس بی وقفه با توئیت های خود در خصوص معیشت مردم دولت وقت را سوال پیچ می کردند اما در این دولت نه تنها خواسته به حق مردم نادیده گرفته شد بلکه صدای مردم هم به گوش دکتر رئیسی نرسید.هرچند موضوع آبی، جاده، محیط زیست ومشکلات دیگر مطرح شد، اما خبرنگاران استان زنجان به دلیل حضور نداشتن در بسیاری از برنامه های رئیس جمهور(اجازه ندادن به خبرنگاران زنجان)  نتوانستند واقعیت هارا ببینند ومنتشر کنند.گزارش این سفر به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در ادامه آمده است.

آیت ا… رئیسی در بدو ورود به زنجان:

زنجان پایتخت شور و شعور حسینی است/

کارهای زیادی به برکت انقلاب اسلامی در زنجان انجام شده اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم

رئیس جمهور با بیان اینکه زنجان ظرفیت‌های بسیاری در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی و معدن دارد، اظهار داشت: با ظرفیت‌هایی که استان دارد به ویژه ظرفیت نیروی انسانی جوانی که در استان زنجان داریم و مردمانی که اهل تلاش و فعالیت و کار هستند، باید کارهای بسیاری برای استان زنجان انجام شود. به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی انجام شده اما نسبت به کارهایی که باید انجام شود، فاصله داریم.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در بدو ورود به استان زنجان، این استان را پایتخت شور و شعور حسینی دانست و گفت: این صفت بسیار ارزشمندی برای استان زنجان و زنجانی‌ها و عشق و علاقه معنوی آنها به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

رئیس جمهور استان زنجان را استان مفاخر بسیار برشمرد و افزود: علما، دانشمندان، حکما و فلاسفه بزرگ نامدارای در زنجان می‌زیسته‌اند که نه تنها در زنجان و ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام نامشان همیشه بلند است. زنجان همچنین استان سرداران رشید اسلام و سلحشورانی است که نام آنها در دفاع از وطن و جمهوری اسلامی همواره می‌درخشد.

دکتر رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در این سفر بخشی از کمبودها و مشکلاتی که از قبل مورد بررسی قرار گرفته است،‌ برطرف شود، تصریح کرد:‌ در شورای اداری استان و در جلساتی که در خدمت مدیران محترم استان، نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و استاندار و نمایندگان محترم مجلس، عزیزان مدیر و خدمتگزاران استان خواهیم بود، انشاءالله تصمیمات خوبی گرفته می شود که برخی از آنها هم حتما جزو مصوبات سفر خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه سازوکاری برای پیگیری مصوبات سفر تا حصول نتیجه قطعی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: لازم است از مردم استان زنجان به خاطر اینکه در شرایط کرونایی امکان اجتماعات و دیدار حضوری با آنها فراهم نیست پوزش بطلبم. بنده علاقمند هستم که به شهرستان‌ها هم سر بزنم، اما بخاطر شرایط کرونایی امکان آن وجود ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور هر ساله خود در مراسم عاشوراییان زنجان گفت: توفیق دارم هر ساله به اعتبار ایام سوگواری ابی عبدالله‌(ع) اینجا بیایم و عرض ادبی به ساحت ابی عبدالله(ع) و سلامی به مردم زنجان داشته باشم، اما این توفیق امسال متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی و وضعیت خاص حاصل نشد.

دکتر رئیسی اظهار امیدواری کرد که آنچه خواست مردم عزیز زنجان است در این سفر دنبال شود و در عمل مردم ببینند آنچه که خواست آنهاست، تحقق پیدا کرده است.

بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه در حال احداث سرجین بافت/ دستور تسریع در رفع موانع راه اندازی کارخانه

رئیس جمهور در بازدید از کارخانه در حال احداث سرجین بافت زنجان ضمن تاکید بر رفع موانع و تسریع در بازگشایی این کارخانه گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان، مسئولین قضایی استان و دیوان محاسبات تشخیص داده اند هیچ سواستفاده‌ای در جریان احداث این کارخانه اتفاق نیفتاده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان بازدید کرد و اظهار داشت: مشکلات این کارخانه ناشی از مسائل مختلفی بوده و در زمان کوتاهی باید این مشکلات حل شود.

رییس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار زنجان را موظف کرد ظرف مدت یکماه مشکلات بر سر راه اندازی این کارخانه را پیگیری و مرتفع کنند.

بازدید آیت‌الله رئیسی از محل انباشت کیک روی زنجان/ فواید ثروت ناشی از استحصال پسماند روی باید نصیب مردم زنجان شود

رئیس جمهور با تاکید بر استفاده بهینه از مجموعه معدنی و صنعتی دپوی کیک روی زنجان و برداشتن یک گام سریع برای حل مشکلات این واحد، اظهار داشت: باید استحصال مواد معدنی این پسماندها انجام شود و فواید این ثروت نصیب مردم زنجان شود، اما اگر این استحصال انجام نشود موجب خسارت به مردم می شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان از سایت دپوی کیک روی زنجان بازدید کرد و ضمن اشاره به اقدامات و پیگیری‌هایی که در زمان ریاست خود بر قوه قضائیه برای حل مشکل دپوی کیک روی انجام داده بود، گفت: منافع این پسماندها برای مردم است و به موجب حکم قانون به مردم زنجان واگذار شده است.

زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی در خاورمیانه بوده و عمده محصول صادراتی استان شمش روی است.

روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد. ساماندهی پسماند های باطله آلوده شهرک روی در استان یک مطالبه بیست ساله بود که علاوه بر نگرانی و دغدغه‌هایی که به لحاظ آسیب‌ و خطرات مرتبط بر محیط زیست‌ و سلامت مردم داشت، موجب اختلاف بین دولت و بخش خصوصی در تملک این کیک‌ها شده بود. انتقال این مواد به خارج شهر و دفع اصولی و بهداشتی آن نیز مدت‌ها به عنوان مطالبه عمومی مردم این استان مطرح می‌شد تا اینکه در جریان سفر شهریور ماه سال ۱۳۹۸ آیت‌الله رئیسی به عنوان رییس قوه قضاییه به استان زنجان این موضوع به صورت جدی مطرح و با دستور رییس وقت دستگاه قضا، تعیین تکلیف پسماند روی در دستور کار قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان:

اجازه نمی دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود

رئیس جمهور اظهار داشت: اجازه نمی دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه روغن نباتی جهان بازدید کرد و گفت: خط تولید این کارخانه تقریبا تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهرا سرپا نگه داشته شده است.

رئیس جمهور افزود: من به خوبی کارخانه روغن نباتی جهان را می شناسم قبلا وقتی به این کارخانه آمده بودم به استاندار(وقت) گفتم این کارخانه را راه بیاندازید و در مدت کوتاهی راه اندازی شد.

دکتر رئیسی با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران با لباس های کارگری معطل ایستاده اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیرداخلی کارخانه خاطر نشان کرد: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبرو است و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است.

آیت الله رئیسی با تاکید به مدیران استانی مبنی بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن، گفت: شرط واگذاری کارخانه ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد. این ظاهر سازی ها نمی‌تواند ثروت های بزرگ کشور را معطل کند. الان باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند نه اینکه با ۸۰ کارگر ظاهر سازی کنند.

رئیس جمهور همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار و دادستان زنجان خواست راه اندازی این کارخانه با جدیت دنبال شود.

کارخانه روغن نباتی جهان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن نباتی کشور بود که در جریان انتقال از استان البرز به استان زنجان به مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا تجهیز شده بود. این واحد تولیدی نیز یکی از واحدهای صنعتی پرشمار کشور است که در جریان اجرای ناصحیح سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی دچار مشکل شده و علاوه بر کاهش چشمگیر تولید، تعداد زیادی از کارگران آن نیز اخراج شدند.

آیت‌الله رئیسی در جمع اهالی کوی فلسطین: امیدواریم مشکل بیکاری را کاهش دهیم

رئیس جمهور همچنین در جریان سفر به استان زنجان، از منطقه مسکونی کوی فلسطین در حاشیه شهر زنجان بازدید کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این بازدید گفت: خوشحال هستم که امروز در جمع مردم این منطقه از شهر زنجان، شهر شور و شعور حسینی هستم.

دکتر رئیسی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مردم و مسئولین استانی بیان داشت: با عنایت خداوند مشکلات این منطقه پیگیری و حل می شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در این محله حدود ۱۲۰ خانواده ساکن هستند، از استاندار زنجان خواست برای جایگزینی ساکنین این محله در منطقه ای مناسب برنامه ریزی و اقدام شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مشکل بیکاری میان جوانان زنجانی، اظهار داشت: ما دغدغه رفع بیکاری را داریم و امیدواریم بتوانیم مشکل بیکاری را کاهش دهیم.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار فرهیختگان استان زنجان:

مردم را در تصمیمات اقتصادی دولت سهیم می‌کنیم نه غافلگیر/اگر اراده کنیم از مشکلات عبور خواهیم کرد

رئیس جمهور با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، تصریح کرد: ما نباید تحریم را مانع جدی فرض کنیم. دشمنان نمی‌خواهند کشور ما رشد کند، اما اتفاقا آنجایی که تحریم و تهدید داشتیم مانند صنایع دفاعی بیشتر رشد کردیم و معلوم می‌شود اگر بخواهیم می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان زنجان در دیدار با فرهیختگان این استان با ابراز خوشحالی از دیدار با نخبگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان این استان، گفت: بنده برای شما جوانان ارزش زیادی قائل هستم و شما نیز ارتباط خود با دولت را حفظ کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به هنر در دانشگاه ها و مدارس مهم است، افزود: در پیام اخیر رهبر معظم انقلاب برای اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به هنر از موضوعات مهم بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه اصلی فعالیت های هنری انقلاب است.

دکتر رئیسی گفت: ما از زنجان چهره های فرهیخته ای مانند شیخ اشراق داشتیم که چهره شان در جهان اسلام می‌درخشد.

دکتر رئیسی با اشاره به نقش بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی نخبگان و نیز معرفی آنها به مردم گفت: تاسیس این بنیاد از ابتکارات رهبری است که باید در این دولت آن را فعال تر کنیم.

آیت الله رئیسی ضمن تاکید بر ظرفیت های استان زنجان گفت: اقتصاد دیجیتال و مجازی می‌تواند در این استان فعال شود. دانشگاه باید در کنار صنعت، کشاورزی و معدن باشد. این نمی شود که دانشگاه از صنعت فاصله داشته باشد. بازار باید علمی فعالیت کند و نظام اقتصادی کشور هم باید علمی باشد.

دکتر رئیسی ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم تحول محور و بر اساس عدالت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حل مشکلات با روحیه انقلابی گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.

آیت الله رئیسی در پاسخ به درخواست تعدادی از قهرمانان ملی در رشته های مختلف برای رفع مشکل استخدام و مسکن آنان گفت: توجه به مسکن و استخدام قهرمانان خارج از عدالت نیست زیرا آنها روی سکوها نام و پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند.

دکتر رئیسی همچنین تاکید کرد: مسکن یکی از نیازهای اساسی کشور است و اگر ساخت مسکن رونق نگیرد، عقب افتادگی زیادی ایجاد خواهد شد.

 

آیت الله رئیسی در نشست با نخبگان، علما و اقشار مختلف مردم زنجان:

اولویت ما سامان دادن پروژه‌های نیمه تمامی است که مردم را رنج می دهد/دولت ضمن حمایت از اصحاب فرهنگ، به آنها میدان فعالیت می دهد

رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را اولویت دولت دانست و تصریح کرد: در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثنا و ضرورت، چرا که پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج می‌دهند. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه تمام‌ است.

آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم زنجان با اظهار تاسف از اینکه به خاطر محدودیت‌های کرونایی امکان حضور در اجتماعات مردمی را نیافته است، گفت: حاضران در این جلسه به نمایندگی از مردم دیدگاهها و نظرات ارزشمندی بیان کردند که انشاءالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به سرودی که در این مراسم اجرا شد، افزود: سرود بسیار زیبا و پرمضمونی بود که جا دارد از رسانه ملی هم پخش شود، چون موضوع آن رونق تولید بود و امسال، سالِ توجه به تولید هست.

دکتر رئیسی اظهار داشت: استان زنجان مفاخر و علمای بزرگی داشته که نه تنها به زنجان یا به ایران اسلامی بلکه متعلق به جهان اسلام هستند و نام بلندشان همواره در همه محافل و مراکز علمی می‌درخشد.

رئیس جمهور همچنین به کلیپی که در این مراسم از سرداران شهید و غواصان زنجانی در دفاع مقدس پخش شد، اشاره و تصریح کرد: باید همواره این نکته را مدنظر داشته باشیم که چه کسانی این مسئولیت‌ها را در اختیار ما گذاشتند و ما باید به چه کسانی پاسخگو باشیم. غواصان دریادل زنجانی در دوران دفاع مقدس چه کردند! در سخن آسان است، اما آنچه آنها انجام دادند همواره پیش روی ماست.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: همه مسئولان در همه عصرها و نسل‌ها و دولت‌ها و مجلس‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور باید توجه داشته باشند که امروز وارث چه نسلی هستند. این درس بزرگی برای همه ما مسئولان و تعیین کننده آن است که چه کنیم و چه باید انجام دهیم؛ این مسئولیت خطیری است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه همواره باید به مساله فرهنگ در این استان و در تمام کشور توجه کنیم، خاطرنشان کرد: پیوست حکم اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حاوی نکات بسیار ارزشمندی است. بر اساس این پیوست چهره‌های فرهنگی باید در حوزه فرهنگ و حوزه اقتصاد فرهنگ تلاش مضاعفی داشته باشند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دولت موظف است در عرصه فرهنگ به هدایت، نظارت و حمایت جدی از فعالان فرهنگی بپردازد، گفت: دولت باید با تامین تسهیلات لازم و انجام حمایت‌های حقوقی، از اصحاب فرهنگ حمایت کرده و به آنها میدان فعالیت دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از همه دست‌اندرکاران واکسیناسیون عمومی، اضافه کرد‌: این لطف خدا بود که توانستیم واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنیم و امروز با رسیدن سطح واکسیناسیون به ۱۰۰ میلیون دز به شکل بهتری از جامعه در برابر کرونا صیانت می‌شود. همچنین به طور جدی به دنبال پرداخت معوقات کادر درمان هستیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه هر گونه توسعه از نظر ما فرع بر حفظ محیط زیست است، اظهار داشت: توجه به حفظ محیط زیست استان بسیار مهم است. نباید اجازه دهیم صنایع در کشور آلایندگی ایجاد کنند. امروز در بازدید از سایت دپوی کیک روی زنجان دیدیم که گام‌های خوبی در زمینه حفاظت از محیط زیست استان برداشته شده است.

رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را اولویت دولت دانست و تصریح کرد: در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثنا و ضرورت چرا که پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج می‌دهند. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه تمام‌ است.

دکتر رئیسی در ادامه به موضوع حقوق زنان که از سوی یکی از سخنرانان مطرح شد، اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است به حقوق زنان به ویژه زنان سرپرست خانواده و یا زنان بدسرپرست توجه جدی کنیم. باید برای این دسته از زنان زمینه اشتغال سالم فراهم شود تا هم آنها به آرامش برسند و هم بتوانند در مسیر توسعه کشور نقش‌آفرینی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: در پیوست حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مساله حفظ کرامت زنان و توجه به نهاد خانواده بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه تلاش کند. اساسا باید برای کار و تلاش خانم‌ها در مراکز مختلف پیوست فرهنگی تهیه شود.

شهدا برای کشور تولید قدرت کردند/این کشور و ملت شکست ندارند

آیت الله رئیسی اظهار داشت: شهدای ما برای کشور تولید قدرت کردند و امروز هم هر کسی در جهت استقلال اقتصادی و فرهنگی فعالیت می کند تولید کننده قدرت است.

آیت الله رئیسی در ادامه سفر استانی خود به زنجان با حضور در مسجد دانشگاه زنجان ضمن قرائت نماز مغرب و عشا در فضایی صمیمانه با تعدادی از خانواده های شهدای استان زنجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور با اشاره به دشمنی هایی که علیه ملت ایران وجود دارد، اظهار داشت: آنچه موجب آرامش خانواده شهدا می شود نام اهل بیت علیهم السلام و یاد شهدای کربلا است و شما خانواده شهدا جلوه های زیبای این شهر هستید.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه وجه مشترک وصیت شهدا تنها نگذاشتن امام و پاسداشت انقلاب است، گفت: وصایای شهدا پیش روی مسئولین است و باید بدانند در چه کشوری مدیریت می کنند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تعبیر حاج قاسم سلیمانی که بیان داشت ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم، گفت: این کشور و ملت شکست ندارند.

رئیس‌جمهور گفت: روحیه جهادی و از خودگذشتگی شهدا به ما یاد داد در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم باید جهادی کار کرد. شهدای ما برای کشور تولید قدرت کردند و امروز هم هر کسی در جهت استقلال اقتصادی و فرهنگی فعالیت می کند تولید کننده قدرت است.

در پایان این مراسم از تعدادی از خانواده های شهدای استان زنجان قدردانی شد.

آیت‌الله رئیسی در شورای اداری استان زنجان:

استان زنجان ظرفیت‌های چشمگیری دارد که با نگاه تحولی و کار جهادی قابلیت فعال شدن دارند/ مهم‌ترین بخش سفرهای استانی اجرای مصوبات سفر است که باید آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان زنجان در حوزه کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت اظهار داشت: این ظرفیت‌ها باید به دست توانای مدیران استانی فعال شود اما کار عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند این تحول را شکل دهد، بلکه باید با کار و.تلاش جهادی و نگاه تحولی فرایندها و سیستم اداری را متحول کرد

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان در نشست شورای اداری استان گفت: یکی از لوازم به جا آوردن شکر نعمت شناخت خود نعمت است. مسئولیت خطیر خدمتگزاری به مردم یکی از نعمات خدا به ما است که از لوازم به جا آوردن شکر آن توکل، تضرع در خانه او و اولیای او و مدد گرفتن از خداوند است.

رئیس جمهور افزود: علم و دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و فهم ما محدود است، لذا باید خودمان را به آن نامحدود متصل کنیم. همانگونه که خداوند به پیامبرش می‌فرماید که برای حمل قول ثقیل باید ارتباط خاصی با خدا برقرار کند. در زندگی بزرگان از وجود مقدس پیغمبر اکرم(ص) تا امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز می‌بینیم که از وقتی احساس کردند بار گرانی بر عهده‌شان هست، تضرع و توسل آنها شکل دیگری پیدا کرده است. این وضعیت را در زندگی سرداران و رزمندگان بزرگ از جمله حاج قاسم سلیمانی نیز می‌بینیم.

دکتر رئیسی با اشاره به تقدیم ۳۵۰۰ شهید از سوی مردم استان زنجان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: زندگی و.عمل ما مسئولان و مدیران کشور ومنتخب مردم، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. ما باید کار و تلاش خالص و واقعی برای مردم را واقعا از خدا بخواهیم و این نیازمند ارتباط خاص با خداوند است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه هر مدیریت، مسئولیت و جایگاهی یک سری از آفت‌ها هم دارد، تصریح کرد: این آفت‌ها ممکن است سراغ هر کسی بیاید. توسعه یافتگی یک امر بسیار پسندیده‌ای است و باید محقق شود ولی مراقب باشیم که به آفات آن مبتلا نشویم. در استان زنجان کارهای بسیاری انجام شده ، اما نسبت به آنچه باید بشود متفاوت است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت استان بسیار بالا است. در حوزه های کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت دراین منطقه کارهای خوبی انجام شده ولی استان زنجان می‌تواند دراین بخش ها سرآمد باشد که باید به دست توانای شما مدیران عزیز و کسانی که با شما در اداره یا سازمانها کار می‌کنند محقق شود

رئیس جمهور اضافه کرد: کار عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند این تحول را شکل دهد بلکه باید کارهای جهادی صورت گیرد. خیلی از شما در دوران دفاع مقدس جزو جبهه‌ای‌ها بودید و می‌دانید با یک کار عادی نمی‌شود با این محدودیت‌هایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند مواجه شد. با توجه به تحریم‌ها و تهدیدها، باید یک کار ویژه انجام شود که نگاه تحولی شرط اول آن است.

دکتر رئیسی اظهار داشت: باید نهادها و سازمان ها و ادارات با روند متناسب متحول و همراه شوند و برای تحقق این امر باید انسان‌های تحول‌خواه را به کار گمارد در غیر این صورت هر چه بخشنامه کنید، هر چه داد بزنید، اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید حس تحول ایجاد شود.

رئیس جمهور با تشریح تفاوت‌هایی که برگزاری جلسات شورای اداری و سفرهای استانی در این دولت با گذشته پیدا کرده است، تصریح کرد: جلسات جلسه شورای اداری اینطور نبوده، حتی اگر رئیس جمهور در جلسه حضور پیدا می‌کرده با یک شکل و تشریفات خاصی این جلسات برگزار می‌شده است که ما این شکل تشریفات را به هم زدیم. مقدمات انجام هر سفر از چند هفته قبل با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان استان و مسئولان دولتی آغاز می‌شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسئولین مربوطه ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به دست توانای آنها انجام شود.

رئیس جمهور گفت: استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام دولت و نماینده عالی دولت در استان پیگیری کننده این موضوعات است که این وعده‌ها تحقق پیدا کنند. مردم هم می‌شنوند که این دولت این حرف‌ها را بر اساس شناخت می‌زند. پس مردم بعد از خداوند متعال ناظر بر عملکرد مسئولان هستند و این نظارت مردمی در واقع آن حوزه پاسخگویی است که باید اتفاق بیفتد.

دکتر رئیسی افزود: در این دوره سفرها با این مدل انجام می‌شود، یعنی کاملا شفاف، گویا، با رقم و عدد مشخص، با شناخت دقیق از وضعیت. مباحث و وعده‌ها در جلوی روی مردم ارائه می‌شود. مهم‌ترین بخش سفر اجرای مصوبات سفر است. مهم‌ترین بخش آن بخش است که باید آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود. مردم از وضع بودجه‌ای دولت و مشکلات دولت اطلاع دارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنای این دولت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کندکه از دولت قبل چه به دست او رسیده است، اظهار داشت: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دستشان بیاید که چه اتفاقی افتاده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مردم می‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مساله‌ای در کشور اتفاق بیفتد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ اعتماد مردم، هوشیاری مردم، در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم آسیب دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد در حال بازسازی است، خاطرنشان کرد: بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه خودش دارد.

دکتر رئیسی با اشاره به تاکیدات روز گذشته مقام معظم رهبری برای پیگیری مسائل به شکل مساله محوری گفت: علی‌القاعده ما هم به عنوان دولت مخاطب ایشان هستیم. ما هم باید مساله محوری را دنبال کنیم. آب یک مساله محوری است. دانشگاه‌ها روی مساله آب کار کنند تا ما ببینیم از این ظرفیت موجود چگونه می‌شود استفاده بهینه کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در عرصه‌هایی که بیشتر محدودیت داشتیم بیشتر پیشرفت کردیم، اضافه کرد: در صنعت هسته‌ای و نظامی بیشتر محدودیت داشتیم تا صنایع غیرهسته‌ای و غیرنظامی، چطور شد آنجا برجستگی مشخص شده ولی در صنایع دیگر مشکل داریم. معلوم می‌شود که باید کار کرد. درست است محدودیت‌ها وجود دارد، اما امکان دارد که از دست مدیران باکفایت ما کارهایی بربیاید که کسان دیگر گمان آن را نمی‌کردند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در استان‌ها از جمله در استان زنجان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی داریم، به برگزاری جلسه‌ای با تعدادی از نخبگان استان اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه نظرات بسیار ارزشمندی بیان شد. بنده با این نخبگان خیلی نشست داشتم، خیلی نکات ارزشمندی را می‌گفتند که از آنها خواهش کردم این نکات را حتما به شکل تنظیم شده به ما ارائه کنند. باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هماهنگی و نظم نظام اداری باید حفظ شود، اما لزوما نباید منتظر این بمانیم که ببینیم از مرکز چه می‌گویند، تصریح کرد: بسیاری از خلاقیت‌ها و ابتکارات و نوآوری‌ها دست شما است. اتفاقاتی می‌تواند به دست شما بیفتد. با توجه به شناختی که از بخش‌های مختلف استان و طبع و ذائقه مردم دارید، خیلی کارها می‌تواند به دست شما اتفاق بیفتد. ما روی مدیریت در استان و نخبگان و فرهیختگان استان خیلی حساب کردیم.

دکتر رئیسی با تاکید دوباره بر اینکه استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود معادن استان زنجان بیش از پیش فعال شود. زنجان یک استان معدنی است. همچنین در عرصه صنعتی نیز بخش‌هایی از ظرفیت‌های صنعتی استان تعطیل یا نیمه تعطیل است. امروز از کارخانه‌هایی در استان بازدید کردیم که با یک کار بسیار سریعی می‌شود هزار کارگر در آن مشغول به کار شوند.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه و بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱ گفت: قرار است در استان‌ها یک صندوق توسعه ایجاد شود که دست استان را باز کند. یعنی به جای اینکه استاندار یا مدیران استانی از دولت بودجه مطالبه کنند، ما از آنها بپرسیم که چه میزان از درآمدهای آن صندوق محقق شده است. یعنی درآمدهای استان در خود استان هزینه شود.

آیت‌الله رئیسی سیاست اساسی دولت درباره آب را توزیع عادلانه منابع آب عنوان کرد که هم با پرآبی و هم با کم آبی سازگاری خواهد داشت.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات مواصلاتی استان گفت:‌ امروز از راه ارتباطی قره‌گشلو بازدید کردیم که سوانح جاده‌ای زیادی در آن اتفاق می‌افتد و از آقای قاسمی می‌خواهم که اگر ساماندهی این جاده در مصوبات سفر نیست، به مصوبات اضافه شود.

دکتر رئیسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولتمردان نه فقط باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند، بلکه باید نسبت به بوی فساد هم حساس باشند، گفت: دولتمردان اگر احساس کردند که زمینه فساد وجود دارد، لازم نیست که به خودِ فساد برخورد کنند. انتظار مردم از همه ما این است که نسبت به بوی فساد هم حساس باشیم. یعنی اگر احساس کردیم اینجا دارد اتفاقی می‌افتد، باید حساسیت باشد که پیشگیری شود.

رئیس جمهور سند دار کردن اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات ارزشمند عنوان کرد و افزود: اعلام خبر آغاز سند دار کردن اراضی کشاورزی از سوی وزیر جهادکشاورزی خبر بسیار خوبی بود. این کار جایگاه کشاورزان و جایگاه کارشان را تثبیت می‌کند. کامل کردن زنجیره کار کشاورزی که مطالعات آن انجام شده کار بسیار خوبی است که باید پیگیری شود کاملا تحقق پیدا کند.

آیت‌الله رئیسی از مسئولان سفرهای استانی خواست با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه اگر موضوعی بوده که باید در مصوبات سفر می‌آمده و از آن غفلت شده به مصوبات سفر اضافه شود و اظهار داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه حتما پیگیر باشد قانون اختصاص بخشی از درآمدهای معادن به منطقه‌ای که معدن در آن قرار گرفته اجرا شود. بنده بازدیدی از یک معدن طلا در یکی از استان‌ها داشتم اما دیدم که وضع روستایی که معدن در آن قرار گرفته، نه با طلا که با نقره هم تناسبی نداشت.

دکتر رئیسی به موضع آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: وجود آسیب‌های اجتماعی در شأن این استان فرهنگی و برخوردار از شور و شعور حسینی با مردم بسیار خوب آن نیست. مردم کشور عزیزمان، زنجان را به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند و لذا موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان باید به طور جد دنبال شود. همه عزیزانی که متکفل امور فرهنگی هستند و دولت در این زمینه مسئولیت دارند.

رئیس جمهور همچنین با تشکر از تلاش‌هایی که برای ساماندهی مشکل پسماند شرکت‌های سرب و روی در استان شده است، خاطرنشان کرد‌: کاری که آقایان انجام دادند کار مقدماتی است. کارِ خیلی خوب و لازمی بوده است،‌ اما اعتراض مردم روستایی که محل سایت دپوی پسماند در آن قرار دارد هم باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. موکدا گفته‌ام و تکرار می‌کنم که هر نوع توسعه‌یافتگی در کشور فرع بر حفاظت از محیط زیست است.

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری سفر به استان زنجان:

رسانه‌ها به شکل منظم و مستمر پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند

رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه در پایان سفر به استان زنجان در نشستی خبری نتایج و دستاوردهای سفر یک روزه خود به استان را تشریح کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات این استان را در سفر خود به عنوان رئیس قوه قضائیه نیز پیگیری کرده است، گفت: مساله کیک‌ها و پسماند روی را با توجه به اینکه دغدغه مردم زنجان بود و در این زمینه مشکل داشتند، در سفر سال ۹۸ بررسی کردم که مقرر شد سه اقدام مهار کردن پسماندها، جایابی و تعیین تکلیف مالکیت این پسماندها انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر تعیین تکلیف پسماندها انجام نشود همچنان مردم از این موضوع رنج می برند، افزود:‌ موضوع اعتراض اهالی روستایی که محل دپوی پسماندها آنجا است نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر رئیسی با تشکر از اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف مالکیت این پسماندها اظهار داشت: این سه اقدام عملی شد اما حتما باید در اسرع وقت اقدامات لازم برای تبدیل این پسماندها به ثروت برای مردم انجام شود. تصمیات لازم در این زمینه اتخاذ شده و مقرر شده وزارت صمت و استاندار این موضوع را دنبال کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر گونه توسعه یافتگی فرع بر حفظ محیط زیست و حفظ جان مردم است، تصریح کرد:‌ صیانت از جان مردم بسیار مهم است. بعضی از گزارشاتی که داریم حاکی از این است که نسبت به این موضوع بی توجهی یا کم توجهی شده است. ما توسعه یافتگی را می‌خواهیم و صنایع ضروری حتما باید فعال باشد اما مساله اول ما حفظ محیط زیست و حفظ جان انسانها است.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراض مردم به شرکت‌های تعاونی مسکن و نیز تاخیر ۱۵ ساله در راه‌اندازی پتروشیمی زنجان گفت:‌ بنده امروز دو جا در مسیر وقتی با اجتماع مردم مواجه شدم در جمع آنها توقف کردم و انتقادات آنها را شنیدم. مسائلی که گفتید جزء همین موارد است که پیگیری خواهد شد و در صورتی که به نقطه روشنی رسیدیم حتما مردم را در جریان می‌گذاریم.

رئیس جمهور با اشاره به توضیحات خود در جلسه شورای اداری درباره تغییر در شکل برگزاری جلسات این شورا خاطرنشان کرد: نکاتی که به آنها اشاره کردید جزو مواردی بود که مردم به من منتقل کردند. آنجا در جمع مردم حاضر شدم و گفتم این نکته‌ای که مطرح کردید پیگیری می‌شود و آقای استاندار پاسخ آن را به صورت روشن به مردم عزیز در استان زنجان ارائه خواهند کرد.

دکتر رئیسی اضافه کرد: خبرنگاران عزیز حتما گزارشاتی را که آقایان وزرا در جلسه دادند ثبت و ضبط کنند و پیگیری هم انجام دهند. یکی از بخش‌هایی که باید مصوبات سفر و اظهارات وزرا را پیگیری کند خود اصحاب رسانه هستند. به عنوان مثال امروز مطرح شد که نهضت ملی ساخت مسکن در این سفر آغاز شد و شما باید پیگیر نتایج آن باشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر پروژه‌های نیمه تمام تکمیل نشود، خسارات زیادی به دنبال دارد، اظهار داشت:‌ اساسا یکی از مسائل اصلی دولت سیزدهم مساله پروژه‌های نیمه تمام است. البته نه همه پروژه‌های نیمه تمام بلکه آن دسته که اولویت دارند.

آیت‌الله رئیسی با تشریح روند بررسی و تصمیم‌گیری درباره مصوبات سفرهای استانی گفت: پس از جلسات متعدد با حضور مسئولان دولت و مسئولان استانی در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری، نشستی با حضور وزرا به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و این مصوبات تبدیل به اسناد قطعی می‌شود که به امضای معاون اول و وزرای مربوطه و کسانی که می‌خواهند این مصوبات را دنبال کنند می‌رسد. پس از انجام سفر نیز اجرای این مصوبات از سوی استاندار دنبال شده و گزارش اجرای آنها به شکل منظم به مردم ارائه خواهد شد.

 

Share this post