رعایت پروتکلهای بهداشتی بهترین راهکار کنترل کرونا است

کرونا

رعایت پروتکلهای بهداشتی بهترین راهکار کنترل کرونا است

 

آوای میهن نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان با تاکید بر این که بهترین راهکار برای کنترل بیماری کووید- ۱۹، همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی است، گفت: تا زمانی که این سد به درستی عمل نکند سدهای دیگر باید متحمل فشار ناشی از شیوع بیماری باشند.

دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه منجر به افزایش بار کاری فعالان عرصه بهداشت می‌شود، افزود: کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت، در زمینه کنترل بیماری کووید- ۱۹ فشار کاری زیادی را متحمل شدند.

وی مهمترین خصوصیت هر سازمانی را توانایی انطباق با شرایط عنوان کرد و گفت: در صورتی که چنین توانایی در یک سازمان وجود نداشته باشد، آن مجموعه رو به اضمحلال خواهد رفت.

این مسوول ادامه داد: خوشبختانه مرکز بهداشت استان از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا توانست به سرعت خود را با شرایط وفق دهد، به گونه‌ای که بسیاری از پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، قبل از اینکه به صورت ملی تدوین و ابلاغ شود، در زنجان اجرایی شد.

رییس مرکز بهداشت استان زنجان با بیان اینکه وجود ۳ سد در کنترل بیماری کووید- ۱۹ اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: اولین سد، رعایت پروتکل‌های بهداشت استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه‌ مناسب هوا در اماکن بسته است که اگر به درستی رعایت شود می‌تواند تا ۹۰ درصد در کنترل این بیماری موثر باشد.

وی رهگیری و مراقبت را دومین سد در کنترل کرونا بیان کرد و گفت: در صورتی که سد اول به درستی عمل کند، سد دوم می‌تواند تا ۹ درصد در پیشگیری از این بیماری موثر باشد، اما در پیک بیماری مشاهده شد، به دلیل  رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، ۴۰  تا  ۵۰ درصد از بار و فشار کار بر این سد تحمیل شد.

صائینی سومین سد در کنترل کرونا را بیمارستان‌ها عنوان کرد و افزود: این مراکز در شرایط عادی باید یک درصد از بار کار را بر عهده داشته باشندکه بی توجهی به این موضوع می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

 وی با بیان اینکه در زمان اوج شیوع کرونا، روزانه ۷۰۰ مورد مثبت ابتلا در استان ثبت می شد، اظهار کرد: این رقم مربوط به افرادی است که مراجعه کرده و کشف شده بودند در حالی که در خوشبینانه‌ترین حالت، عدد واقعی موارد مثبت ابتلا، ۲ برابر این رقم یعنی یک‌هزارو ۴۰۰ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر سد اول به درستی عمل می‌کرد و پروتکل‌های بهداشتی بطور کامل رعایت می‌شد، باید یک درصد از این یک هزار و ۴۰۰ نفر که معادل ۱۴ نفر است، در زمان پیک بیماری، در بیمارستان های استان بستری می شد در حالی که تعداد واقعی بیماران بستری ۵ الی ۶ درصدِ این رقم، یعنی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ نفر بود.

وی خاطرنشان کرد: طبق محاسبات انجام گرفته، حداکثر موارد مثبت ابتلا در استان، نباید روزانه از ۲۷۰ نفر تجاوز می کرد در حالی که رقم واقعی، قریب به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر بود و اگر حداقل برای سه نفر از اطرافیان این بیماران، رهگیری صورت گرفته باشد، روزانه هفت تا هشت هزار رهگیری انجام شده که رقم بسیار بزرگی است و وسعت کار همکاران عرصه بهداشت را نشان می دهد./ایرنا

 

Share this post