روش های فرزندپروری

روش های فرزندپروری

میهن نیوز- ابتدا کمی فکر کنید ببینید خود شما روش فرزند پروری خود را چگونه توصیف می کنید؟

در این متن قصد داریم شما مخاطبان عزیز را با انواع روش های فرزندپروری بیشتر آشنا کنیم، پس بهتون توصیه می کنیم تا آخر این متن با ما همراه باشید.

آیا یک پدر و مادر سختگیر و کنترل کننده هستید ، همیشه سعی مهربان و مسئولیت پذیر باشید یا از آن دسته از والدین هستید که به قول معروف فرزند خود را لوس می کند و به ندرت تنبیه را در دستور کار خود قرار می دهید ؟

در دهه ۱۹۶۰ روانشناسی به نام دایانا بامیرمند بر اساس تحقیقات خود سه شیوه فرزند پروری را توصیف کرد او متوجه شد والدین یا مستبد هستند یا سهل گیر هستند و یا مقتدر هستند.

۱-شیوه فرزند پروری مستبدانه :

این نوع والدین همیشه خواستار اطاعت مطلق فرزندان خود بدون هیچ اما و اگر هستند . اما این والدین اعتقادی ندارند که قوانینی را که مشخص می کنند را باید توضیح دهند. ولی کودک باید بداند چرا تو بعنوان والدین او این قوانین را وضع کرده ای و عدم پیروی از آنها چه پیامد هایی را خواهد داشت.

این والدین انتظار دارند که فرزندان بدون پرسیدن هیچ سئوال ، فقط اطاعت کنند. این نوع والدین خواست خود را بر فرزندان اعمال می کنند و بدون کمی ملایمت و یا حمایت آنها را مورد تنبیه قرار می دهند. فرزندان والدین مستبد ، اغلب اعتماد به نفس پایین ،افسردگی و ترس از موقعیت های جدید را از خود نشان می دهند سعی کنید هرگز یک پدر و مادر مستبد نباشید تاثیری که این سبک فرزند پروری روی آینده فرزندش می گذارد بسیار مخرب است.

۲-شیوه فرزند پروری سهل گیرانه :

والدینی که در دسته فرزند پروری سهل گیرانه قرار می گیرند ، فرزندشان را تنبیه نمی کنند یا قوانینی را به آنها تحمیل نمی کنند . آنها نمی خواهند هیچ برخوردی با کودک خود داشته باشند چون معتقد ند بچه ها باید خودشان را کنترل کنند . این نوع والدین ،صمیمی و احساسی به فرزندان شان پاسخ می دهند که خوب است اما آنها تمایلی به تعیین مرز ندارند. همین امر موجب شده تا والدین که از این سبک فرزند پروری استفاده می کنند کنترلی روی رفتار بچه هایشان نداشته باشند.

هر عقل سلیمی می داند که این اصلا اتفاق خوشایندی نیست . آنها همیشه خواسته های بچه ها را می پذیرند و بد رفتاری آنها که منجر به پیامد های منفی برایشان می شود ، را نادیده می گیرند . اکثر این فرزندان بدون فکر عمل می کنند ، قوانین و محدودیت ها را نادیده می گیرند و زمانی که بزرگ تر می شوند تمایل زیادی به خشونت و مصرف مواد مخدر دارند. این فرزندان بیشتر از بقیه در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند.

۳-شیوه فرزند پروری مقتدرانه :

یکی از بهترین شیوه های فرزند پروری است که بسیاری از روانشناسان روی آن تکیه دارند در این روش والدین نه خیلی صمیمی و نه خیلی سرد هستند . آنها شبیه به والدین مستبد رفتار می کنند. والدین قوانین و محدودیت هایی تعیین و آنها را اجرا می کنند و اگر بچه ها به آنها عمل نکنند ، عواقب آن را به کودک گوشزد می کنند. والدین مقتدر از نظر احساسی پاسخگو و صمیمی هستند و با فرزندان خود ارتباط برقرار می کنند . والدین به بچه ها احترام می گذارند و به حرف هایشان گوش می دهند و انتظار دارند که بچه ها هم همین طور رفتار کنند.

در این شیوه والدین کودک را تشویق می کنند که به صورت مستقل فکر کند اما هرگز تسلیم بچه ها نمی شوند و انتظار دارند که کودک هم با آنها همکاری کرده و همیشه رفتار خوبی از خود نشان دهد. وقتی بچه ها کار اشتباهی را انجام می دهند ، والدین مقتدر با هدف هدایت و آموزش به آنها تنبیه هشان خواهند کرد و آنچه را که از بچه ها انتظار دارند بر اساس موقعیت و نیاز های فردی کودک تغییر می دهند. این فرزندان سلامت احساسی بهتر ، مهارتهای اجتماعی بالاتر ، و انعطاف پذیری بیشتری دارند و در عین حال دلبستگی بیشتری هم به والدین خود پیدا می کند.

۴- فرزند پروری بی اعتنا :

روانشناسانی مانند النور مک کوبی و جان مارتین یک شیوه دیگر را نیز شناسایی کرده اند در این سبک والدین ارتباط کمی با فرزندشان دارند ، و در زندگی آنها دخالتی نمی کنند . صمیمیت و پاسخگویی کمی نسبت به نیاز های عاطفی کودکان دارند و توجه کافی یا مناسبی در مورد تنبیه یا نظارت بر بچه ها ندارند. بدترین نوع فرزند پروری است . این کودکان انزوا طلب شده اضطراب دارند و ممکن است در معرض رقتار های غلط و اعتیاد به مواد مخدر قرار گیرند.

Share this post