روند کاهشی نرخ تورم در زنجان با مهار قیمت بالای پوشاک

تورم

روند کاهشی نرخ تورم در زنجان با مهار قیمت بالای پوشاک

آوای میهن نیوز– معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: عمده موضوعی که نرخ تورم را در این استان بالا نشان می داد، پوشاک بود که با مهار قیمت‌های بالای محصولات در این بخش و نیز اتخاذ برخی سیاست های مالی و پولی شاهد نزولی شدن تورم در استان هستیم.

خلیل قاسملو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ تورم پوشاک در استان در برهه ای به ۸۰ درصد نیز رسید که زنجان با فاصله قابل توجهی از سایر استان ها، رتبه اول گرانی را به خود اختصاص داده بود ولی اکنون نرخ تورم این بخش به رقم ۵۲ درصد رسیده است و از لحاظ گرانی پوشاک جایگاه هشتم را در کشور داریم.

وی ادامه داد: در بخش مربوط به خوراکی ها، هتل و رستوران و تفریحات نیز قیمت ها در استان زنجان بالاتر بود که این موضوع نیز در بالا نشان دادن نرخ تورم در استان تاثیر گذار بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: در مجموع نرخ تورم در این استان از دی ماه سال ۱۳۹۹ بالاتر از متوسط کشوری بود تا در نهایت در بدترین حالت، حدود یک سال پیش زنجان در این زمینه رتبه دوم کشور شد.

قاسملو با بیان اینکه نرخ تورم بالای ۵۱ درصد استان در یک سال گذشته اینک به ۴۲.۱ درصد رسیده که مساوی متوسط نرخ تورم کشور است، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا تاثیر ساختاری روی بازارها و نحوه عمل آنها گذاشت و به نظر می رسد در موضوع پوشاک عرضه محصولات در استان را با اختلالاتی مواجه کرده بود که بعد از کرونا شاهد حالت نسبتا متعادل هستیم.

وی به راه اندازی بازارهای روز برای عرضه انواع محصولات در همه شهرستان های اشاره کرد و ادامه داد: دایر کردن نمایشگاهها عرضه محصولات و نیز تقویت فروش مجازی در استان نیز اقداماتی در جهت پایین آوردن تورم است که طی یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و علمیاتی شده است.

قاسملو گفت: نظارت بر رفتار بانک ها در اعطای تسهیلات نیز از دیگر تدابیر در استان برای مهار تورم بود که در این راستا رصد وام های تکلیفی و غیر آن در استان انجام می شود تا انحرافی در استفاده از تسهیلات انجام نشود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: با وجود اقداماتی که برای مهار تورم در استان و کشور انجام می شود، تورم همچنان بالاست و اگر می خواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید دست کم نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد برسد که هدف گذاری دولت هم همین است که امیدواریم با تلاش و همراهی ها محقق شود.

Share this post