زبان هنر همواره در اهداف سلامت روان تاثیر گذار بوده است

زبان هنر همواره در اهداف سلامت روان تاثیر گذار بوده است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تاثیر زبان هنر در دستیابی به اهداف سلامت روان را انکار ناپذیر دانست و گفت: قطعاً زبان هنر که از دل مردم و برای مردم خلق می‌شود، می‌تواند در دستیابی به اهداف سلامت به ویژه سلامت روان تاثیرگذار باشد.

دکتر پرویز قزلباش در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که عصر دیروز در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران برگزار شد، اظهار کرد: پرداختن به بهداشت روان و ارتقا سلامت روانیِ فردی و اجتماعی و پیشگیری از ابتلا و درمان مناسب بیماریهای روانی و توان بخشی این بیماران، یکی از مهمترین موضوعات فعالیت در عرصه سلامت است.

وی بیماری روان را یکی از بیماریهای شایع عصر کنونی برشمرد و افزود:  این بیماری انسانها را به مدت طولانی درگیر و به شدت ناتوان می‌کند و با اینکه این بیماران نیازمند ترین افراد برای حمایت هستند ولی معمولاً در برنامه های توسعه اجتماعی بسیاری از کشورها، در پایین‌ترین اولویت قرار دارند.

رئیس ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری های روان به ویژه در زمانی که دنیا با بیماری‌ خطرناک و همه گیری به نام کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و عوارض و پیامدهای آن در سلامت روان انسان ها انکارناپذیر است، حوزه سلامت روان نیازمند توجه جدی در ابعاد مختلف آن است.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص، مراقبت و پیگیری شاخص‌های سلامت روان خاطرنشان کرد: هنر این توانایی را دارد که شادمانی‌ها و جراحت‌های بشری را به شکلی ظریف، زیبا و امین بیان کند و هنر عکاسی به طور گویا می‌تواند ابعاد مختلف و متنوع حیات بشری را از دریچه نگاه مردم، از سرزمین‌ها، نژادها و فرهنگهای مختلف به تصویر بکشد.

 

دکتر قزلباش افزود: قطعاً این توانمندی وقتی به ابعاد روانی انسان در عصر کنونی می پردازد، می‌تواند دنیایی متنوع و رنگارنگ از رفتارها را ترسیم کند و به بیانی ساده و مردمی و یا با دیدگاهی حرفه‌ای، دریافت های خود را از این رفتارها به اشتراک بگذارد که این امر می‌تواند نقش بسیار موثری در آموزش، توانمندسازی و پیشگیری ایفا نماید.

وی با بیان اینکه آثار عکاسی با قلب و روح آدمی ادراک می‌شود، گفت: رضایتمندی از خویش، احساس با ارزش بودن، احساس تأثیرگذاری در محیط، لذت بردن از داشته ها، ارتباط و همدلی با دیگران، حرکت به سوی رشد و تعالی و هزاران مفهوم زیبای دیگر، از این دریچه به تصویر کشیده می‌شود که نیاز به هیچ توضیح دیگری ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزایش سواد سلامت روان مردم به دست خودِ مردم را مهمترین هدف جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان عنوان کرد و افزود: این جشنواره در دوره‌های اول، دوم و سوم به صورت ملی برگزار شد و در دوره‌های چهارم و پنجم، در قالبی بین‌المللی، مخاطبان بیشتری را از سراسر دنیا به خود جلب کرد و هم‌اکنون در دوره ششم، به دلیل اهمیت موضوع و ارتباط سلامت روان در بحران‌ها، بخش بیماریِ کووید ۱۹ نیز به بخش‌های جشنواره اضافه شده است.

وی با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا، برگزاری چنین رویدادهایی را برای مقابله با این بیماری، ضروری دانست و اظهار کرد: جشنواره بین المللی عکس سلامت روان در ششمین دوره، با دریافت بیش از ۳۰ هزار اثر از ۸۲کشور جهان، رکورد بینظیری را به ثبت رساند و اعتبار و جایگاهی مناسب در عرصه بین‌المللی کسب نمود.

دکتر قزلباش تصریح کرد: در برگزاری این جشنواره، همراهی، حمایت و پشتیبانی بی‌مانند نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و فدراسیون عکاسان جهان(فیاپ) بسیار موثر بوده است و قطعا در آینده ثمرات بیشتری را نیز در پی خواهد داشت.

رئیس ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان با تاکید بر لزوم تامین، حفظ و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی مردم توسط دولت‌ها مسئولین و مدیران حوزه سلامت، گفت: بی شک این جشنواره می‌خواهد و می‌تواند به عنوان یک حرکت خلاقانه در راستای اهداف سلامت با ابزار پرقدرت هنر موفق شود و افتخار دیگری را برای کشور عزیز ایران کسب نماید.

Share this post