زمین خواران سیری ناپذیر!/چه کسی به داد زمین می رسد؟

زمین خواران سیری ناپذیر!/چه کسی به داد زمین می رسد؟

گزارش روزر؛ مهران حبیبی: درچند دهه اخیر پدیده زمین خواری از طریق تغییر غیرقانونی کاربری و تصرف غیرقانونی اراضی به یکی از معضلات اساسی جامعه تبدیل شده ، بطوریکه درراس مفاسد بزرگ اقتصادی کشور قرار گرفته است، با وجود اهمیت برخورد با زمین خواری و تاکید موکد مقام معظم رهبری و سایر مقامات سیاسی برمقابله با آن و تصویب قوانین و مقررات مختلف برای جلوگیری از تغییر غیرقانونی کاربری و تصرف غیرقانونی اراضی این پدیده رو زبه روز افزایش نگران کننده می یابد، قوانین و مقررات مصوب موجود به لحاظ پراکندگی و نداشتن قدرت بازدارنده و ضمانت اجرایی قوی و نداشتن تعریف مشخص و عنوان مجرمانه ای به نام زمین خواری کارساز نبوده است بطوریکه اصطلاح زمین خواری بیشتر در عرف اداری و اجتماعی رواج پیدا کرده است. به نظر می رسد که موقع آن رسیده است که با توجه به خطرات وخیم سیاسی اقتصادی کشاورزی و میحط زیستی این دسته از اعمال مجرمانه تحت عنوان زمین خواری به صورت علمی و جدی تبیین شود. در چند روز گذشته دستگیری یک زمین خوار در زنجان خبری شد و گویی زمین خواری به استان زنجان نیز رسیده است هرچند در هفته های اخیر خبر زمین خواری در تهران وکرج وچند استان دیگر نیز دررسانه ها منتشر شد اما سوال اساسی این است که آیا زمین خواران سیری ناپذیرند؟ چه کسی باید قاطعانه با آنها برخورد کند؟ ودر کل چه کسی به داد زمین می رسد؟

كشف زمين خواري 10 ميلياردي در زنجان

در خصوص زمین خواری جانشین فرمانده انتظامي استان زنجان در گفتگو با خبرنگارما از دستگيري فردی که بيش از 2 هزارو 700 متر از اراضي ملي و طبیعی را به ارزش تقریبی 10 ميليارد ريال به صورت غير قانوني تصرف کرده بود خبر داد وافزود:در پي ارجاع يک فقره پرونده با موضوع تصرف غير قانوني اراضي ملي در محدوده شهری شهر زنجان از اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان زنجان ماموران پيگيري موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ  ایرج خانی پور  اظهار داشت: با تحقيق و بررسي هاي انجام شده توسط ماموران پرونده، مشخص شد زميني به مساحت بیش از 2 هزارو 700 متر از اراضي ملي و طبیعی به ارزش 10 میلیارد ریال توسط یک نفر به صورت غير قانوني مورد تصرف قرارگرفته و اقدام به کشت درخت کرده است.

سرهنگ خانی پور با اعلام اينكه سند اين زمين ها از طرف اداره کل راه و شهرسازی ارائه شده است خاطر نشان كرد: پرونده تشكيل و متهم برای سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفي شد .

اراده دستگاه قضا در برخورد با متصرفان اراضی ملی جدی است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در جریان رفع تصرف ۶۴ هکتار از اراضی ملی هجوار با پروژه همت واقع در ضلع شمالی موسسه تحقیقاتی انستیتوپاستور، در جمع خبرنگاران، گفت: اراده دستگاه قضا در برخورد با متصرفان اراضی ملی جدی است.

حاجی رضا شاکرمی گفت: این اراضی ملی توسط شخصی در سال های گذشته تصرف شده بود.

وی اضافه کرد: مالکیت شخص مذکور در این‌محدوده بر یک عرصه چهار هکتاری در ضلع شمالی این اراضی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: شخص مذکور در ضلع جنوبی این اراضی و در مسیر پروژه آزادراه همت نیز شش هکتار از اراضی ملی را تصرف کرده بود که سال گذشته با دستور قضایی رفع تصرف شد.

شاکرمی در بخش دیگری با اشاره به رفع تصرف ۶۴ هکتار از اراضی ملی که امروز انجام شد، گفت: شخص مذکور نسبت به این ۶۴ هکتار ادعای مالکیت داشت، پس از رسیدگی مشخص شد که ادعای گذبی است در نهایت حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر صادر شد.

وی با بیان اینکه اراضی رفع تصرف شده به دلیل نزدیکی به پایتخت و همجوار بودن با پروژه همت از ارزش بالایی برخوردار است، گفت: ارزش اراضی ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اهمیت رفع تصرف این ۶۴ هکتار، گفت: افرادی که به اراضی ملی دست اندازی می کنند بدانند عزم دستگاه قضایی برای برخورد جدی است.

شاکرمی در پاسخ به این پرسش که فرد مذکور چگونه توانسته اراضی همجوار با پروژه همت را تصرف کند، آیا پای نهاد یا دستگاه خاصی در میان است؟ گفت: این شخص در ضلع شمالی این اراضی مالکیت عرصه چهار هکتاری داشته به این دلیل به راحتی رفت و آمد داشته است، پای هیچ دستگاه یا نهاد خاصی در میان نیست، دستگاه قضا به خوبی وضعیت را رصد و حکم تخریب را صادر کرده است.

 زمین‌خواری ۸۰۰ میلیاردی در کنار آزادراه همت

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرزنیز در حاشیه تخریب و رفع تصرف ۶۴ هکتار از اراضی ملی همجوار پروژه آزادراه همت و ضلع شمالی موسسه تحقیقاتی انستیتوپاستور، در جمع خبرنگاران از آزادسازی ۶۴ هکتار از اراضی ملی همجوار پروژه همت خبر داد.

تقی رضایی اظهار کرد: فردی که این ۶۴ هکتار را تصرف کرده بود صرفاً مالکیت یک عرصه چهار هکتاری و یک عرصه هزار و ۸۰۰ متری در این محدوده داشته است.

وی ادامه داد: این شخص پیش از این نیز در حوالی پروژه آزادراه همت ادعای مالکیت شش هکتار را داشت که رفع تصرف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز توضیح داد: ارزش این عرصه ۶۴ هکتاری ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و احکام قضایی لازم برای متصرف صادر شده است.

رضایی با تاکید بر اهمیت رفع تصرف اراضی ملی، گفت: جدای از ارزش ریالی اراضی تصرف شده باید به این نکته توجه شود که دولت برای ساخت آزادراه همت هزاران میلیارد تومان هزینه کرده حال برخی به تصرف اراضی ملی همجوار با پروژه پرداخته اند.

وی در ادامه با اشاره به جای خالی برخی امکانات در فضای اطراف پروژه  همت اضافه کرد: همجوار پروژه آزادراه همت باید امکانات تفریحی و مکان های گردشگری ایجاد شود.

دستگیری ۳۴ زمین‌خوار و رفع تصرف از ۳۹۳ هکتار

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن نیزاز دستگیری ۳۴ زمین‌خوار طی ۶ ماه اخیر و عضویت فرماندهان یگان ها در استان های کشور در شورای حفظ حقوق بیت المال خبر داد.

سرهنگ جواد خردمند با تشریح عملکرد شش ماهه یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طی شش ماه اول سال جاری، حدود ۲۰۰۰ گزارش مردمی دریافت شده که ۱۴۸۷ مورد آن مربوط به تعرض بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۳۹ مورد مربوط به سال های قبل نیز امسال رفع تصرف شده، ادامه داد: مساحت این میزان رفع تصرف ۷۴۶ هکتار و ارزش مالی آن ۱۶۷۶ میلیارد تومان عنوان شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: روز گذشته -هفتم مهر- با اجرای حکم قضائی در شهرستان بستک استان هرمزگان زمینی به مساحت دو هکتار به ارزش تقریبی چهار میلیارد تومان رفع تصرف شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن افزود: در حوزه رفع تصرف حدود ۸۰۰ مورد ابلاغ قضائی داشته ایم که در این راستا ۳۴ نفر زمین خوار دستگیر و تحویل مقامات قضائی و ۵۲۹ مورد تشکیل پرونده شده است.

سرهنگ خردمند تصریح کرد: طی این شش ماه، ۱۴۴ مورد خلع ید، ۱۸۰ مورد قلع و قمع، ۳۴ مورد تخلیه منزل و مغازه با حکم قضائی انجام شده که مساحت آنها ۳۹۳ هکتار (رفع تصرف) و ارزش مالی آن، ۲۵۳۷ میلیارد تومان عنوان شده است.

 

Share this post