زور هیچکس حتی شهرداری زنجان هم به سد معبرها نرسید!

زور هیچکس حتی شهرداری زنجان هم به سد معبرها نرسید!

آوای میهن نیوز- گزارش اختصاصی: زنجان مثل همیشه آرام و بی صدا طلوع خورشید را تجربه می کند، وانت ها و نیسان های سفید و آبی، صف های طولانی را در مقابل درب ورودی میدان تره بار این شهر به نمایش گذاشته اند، یکی یکی وارد میدان تره بار می شوند  وخرید ها که تمام می شود هر کدام از  آنها به مکان هایی که از قبل مشخص شده راهی می شوند تا لقمه نانی برای خانواده تهیه نمایند.

 مغازه های شهر نیز آرام آرام باز می شوند و فروشنده ها برخی از اقلام را به بیرون از مغازه هدایت می کنند،چهره خیابان های شهر با این کار زشت می شود، اما چه کسی باید با سد معبر مقابله و پیگیری نماید این سوالی است که هر روز ذهن شهروندان را می‌آزارد و کسی پاسخگو نیست.

اما معبر به معنی محل عبور است و در اصطلاح به محلی اطلاق می‌شود که از آن برای عبور و مرور استفاده می‌شود و در اثر تفکیک اراضی که در موضوع ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها آمده است، ایجاد می‌شود؛ اما کارشناسان می‌گویند که سد معبر به هر عملی که باعث انسداد معابر عمومی‌ می گردد اطلاق می‌شود. اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی عملی مجرمانه و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی و آن را مسدود کند.

انسداد معابر هم در قانون این‌گونه تعریف می‌شود که بستن مسیر عبور و مرور به صورتی که استفاده از آن‌ها به ‌طور دائم یا موقت غیرممکن یا دشوار شود. طبق ماده ۱۰۱ و تبصره ۶ ماده: «معابر و شوارع عمومی‌که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان، وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد.» قانون شهرداری‌ها موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کند و آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارد و از تجاوز به میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی است، جلوگیری کند.

سد معبر یکی از مشکلات اجتماعی و شهری زنجان

این روزها سد معبر یکی از مشکلات اجتماعی و شهری زنجان به شمار می رود اگرچه عده‌ای از شهروندان از این طریق امرار معاش می کنند اما تعداد زیادی از شهروندان نیز نسبت به مزاحمت های سد معبر شدیداً گله‌مند هستند و از مسئولان میخواهند که در این زمینه ورود کرده و با آن مقابله کنند.

سد معبر در بسیاری از مناطق شهری باعث شده است تا ترافیک نیمه سنگین به وجود آید و گاها تصادفی نیز در مناطقی که وانت‌ها بساط فروش میوه شان را پهن کرده اند  رخ دهد و از سویی دیگر برخی از مغازه دارها که عوارض مالیات و عوارض شهرداری خود را پرداخت می‌کنند در این خصوص گله مند هستند به طوری که دادستان مرکز استان چند هفته قبل به این مسئله ورود کرد و در بازدید میدانی در راستای جمع‌آوری اینگونه مزاحمت‌ها هشدار داد.

 

 

اجاره خیابان به وانت بار های میوه فروش  در منطقه امیر کبیر جرم است

دادستان مرکز استان زنجان نیز با حضور میدانی در منطقه امیر کبیر زنجان که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ،شهردار زنجان و رئیس کلانتری و برخی مسئولان شهر نیر حضور داشتند  شخصا به موضوع اجاره خیابان به وانت بارهای میوه فروش که برای شهروندان ایجاد مزاحمت و سد معبر می کردند ورود کرد .

بهروز عباسی در این بازدید ضمن بررسی میدانی وضعیت نابسامان وایجاد  سد معبر وانت بارها و چرخ داران  میوه فروش در پیاده راه وکنار خیابانهای منطقه امیر کبیر زنجان  در سخنانی گفت :ساماندهی وانت بارها و چرخ داران میوه فروش در شهر برعهده شهرداری است که بایستی نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه به گفته برخی وانت بارهای میوه فروش مبنی بر اینکه برخی افراد اقدام به اجاره دادن پیاده راهها و کنار خیابان برای وانت بارها و دستفروشان میکنند دستور داد با فوریت صحت و سقم موضوع  بررسی وافراد متخلف شناسایی شوند چرا که پیاده راه و خیابان متعلق به عموم مردم و محل رفت آمد رهگذران است .

دادستان زنجان افزود : این بازدید میدانی از این محله به درخواست خود مردم و برخی کسبه و مغازه داران منطقه امیر کبیر زنجان انجام میشود بنا براین دادستانی بر اساس وظایف قانونی و حقوق عامه با کسانی که در صدد ایجاد بی نظمی و مزاحمت برای شهروندان کنند برخورد خواهد کرد و انتظار ما از شهرداری این است که با همکاری مامورین انتظامی نسبت به ساماندهی وانت بارها و دست فروشان در کنار خیابانها اقدام نماید

 

شهرداری باید با وانت بار ها را جمع کند

محمدی مغازه میوه فروشی دارد و معتقد است که شهرداری باید با وانت بار هایی که میوه می فروشند برخورد نماید .

این مغازه دار به خبرنگار ما میگوید: ماهانه ۸ میلیون تومان اجاره می دهم! آیا این انصاف است وانتی که برای باربری داخل شهری ساخته شده است میوه فروشی کند،و درآمدش بیشتر از ما باشد چراکه پول آب و برق و گاز و اجاره نیز پرداخت نمی نماید.

محمدی می‌افزاید: هر سال عوارض شهرداری و مالیات پرداخت می کنیم، آیا کسانی که سد معبر می‌کنند نیز مالیات و عوارض شهرداری پرداخت می نمایند؟

او تاکید می کند: اگر پس از غروب آفتاب به محل هایی که وانت ها میوه فروشی می کنند بیایید خواهید دید چقدر زباله تولید شده است و شهرداری باید آنها را جمع آوری نماید که این نیز یک کار مضاف است که به دوش شهرداری محول شده است چرا که شهر باید برای صبح فردا تمیز و آماده باشد، اما چرا با این وانت هایی که عمدتاً میوه فروشی میکنند برخورد نمی شود جای سوال دارد.

علیاری نیز سالهاست میوه فروش محله است و نسبت به ایجاد سد معبر بسیار ناراحت است این میوه فروش می گوید: قیمت سیب زمینی در این محل ۱۵ هزارتومان است و ما نیز طبق قانون تعزیرات میوه ها را با چند درصد اضافه می فروشیم اما گرانفروشی نمی کنیم چرا که در مکانی ثابت قرار داریم و اگر تخلفی صورت پذیرد مبنی بر گرانفروشی است و جریمه خواهیم شد و حتی شاید مغازه را پلمپ نمایند اما کسی با وانت هایی که میوه فروشی میکنند و آنقدر میوه ها را گران می دهند برخوردی نمی نماید و حتی جریمه نیز نمی شوند.

علیاری می‌افزاید: نبش تقاطع این محل وانت بساط میوه فروشی دارند  و پیاده رو را اشغال کرده‌اند ، علاوه بر این که چهره شهر نازیبا شده میوه ها را گران تر از ما می فروشند مثلاً همین سیب زمینی که مثال زدم کیلویی ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان در این محل به فروش می رسد آن هم دربرهم! نه اینکه بتوانی سواکنی، یعنی گران تر از مغازه ها، میوه ها را می فروشند و کسی هم نمی تواند با آنها برخورد کند چراکه سریع بساطشان را جمع میکنند و به محل دیگری میروند.

مشکلات به وجود آمده توسط

سد معبر ها در شهر زنجان باعث شده تا بسیاری از شهروندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند اما به گفته بسیاری از آنها صدایشان به جایی نمی رسد و گاهی سعی می کنند بیخیال پیگیری شوند چراکه سامانه تلفنی شکایت شهرداری هرگز پاسخگو نیست و مدام در حال زدن بوق اشغال است.

سد معبر تنها به وانت ها باز نمی گردد مغازه دارها نیز خودشان باعث سد معبر می شوند و اجناس شان را در پیاده رو برای دید مردم به نمایش می‌گذارند، اما با این کار رفت آمد برای شهروندان سخت می شود و گاهی پا را فراتر از این نیز می گذارند به طوری که در بازدید میدانی خبرنگار آوای میهن حتی برخی از مغازه دارها سبدهایی را در داخل خیابان میگذارند تا کسی نتواند ماشین خود را در این محل پارک نماید و منطقشان نیز این است که بارگیری صورت  خواهد گرفت!.

یکی از محل هایی که اینگونه سد معبر در آن بسیار مشهود است خیابان شهید بسطامیان  که نزدیک به دروازه ارگ است، خیابانی که مشاغلی مانند تابلوسازی، شبرنگ و … را در خود جای داده است، اگر سری به این خیابان بزنید جای سوزن انداختن نیست چرا که مغازه دارها با دو میله آهنی  را که همان میز کارشان محسوب می شود در کنار خیابان می گذارند و یا وسیله نقلیه خود را در این محل پاک می نمایند تا اگر خواستند تابلوی بسازند بتوانند در کنار خیابان ویا در پیاده رو مشغول به کار شوند.

 یکی از تابلو سازهای این خیابان به خبرنگار آوای میهن می گوید: مغازه کوچک است و جایی زیادی ندارم که بتوانم تابلوی سفارشی مشتری را بسازم به اجبار در جلوی مغازه شروع به ساختن آن می کنم.

او می افزاید: اکثر مغازه های خیابان کوچک هستند و قطعاً به خاطر اینکه این محل برای شغل تابلوسازی مشخص و تعیین شده است به اجبارکسانی که این شغل را دارند در اینجا مغازه اجاره میکنند پس چاره‌ای نداریم.

این تابلو ساز اضافه می‌کند: اگر مکان دیگری را مشخص کنند که بتوانیم در آنجا مستقر شویم و اجاره‌ی کمتری بگیرند از اینجا خواهیم رفت اما فعلاً از این طریق نان آور خانواده سه نفری هستم.

رئیس سابق شورای شهر زنجان  نیز در خصوص سد معبرگفت: سد معبر یکی از عمده مشکلات شهر زنجان است که تا پیش از این عزمی برای حل این معضل وجود نداشت، البته باید دیگر نهادهای قضایی و نظارتی هم حضور داشته باشند تا با متخلفان برخورد کنند. با این حال قرار است در سال دوم شورای ششم به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

گفتنی است تا کنون نیز به این موضوع پرداخته نشده است.

 

شهرداری در برابر رفع سد معبر تنهاست

معاون خدمات شهرداری شهرداری زنجان  نیز پیش از در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شهرداری در رفع سد معبر نیازمند همراهی ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر است، گفت: شهرداری در برابر رفع سد معبر تنهاست.

غلامحسن احمدی اظهار داشت: طبق قانون سد معبر به هر شکل ممنوع است و شهرداری این اختیار را دارد که با افرادی که سد معبر می‌کنند چه به لحاظ کسب و کار و چه به لحاظ سکونت به وسیله ماموران خود برخورد کند.

وی افزود: متاسفانه هر زمان که جهت رفع سد معبر مراجعه می‌شود، کسبه و دست فروشان همراهی لازم را ندارند و گاها با اینکه سد معبر در حال جمع‌آوری است و متوجه قانون می‌شوند اما گاها شهروند از اقدام شهرداری شاکی می‌شود که چرا در شرایط اقتصادی حاضر اقدام به جمع‌آوری سد معبر می‌کنید بنابراین همواره مقاومتی در برابر این امر وجود دارد.

معاون خدمات شهرداری شهرداری زنجان گفت: شهرداری در برابر رفع سد معبر تنهاست و صرفا با ماموران خود به این امر اقدام می‌کند که گاها با خودزنی این افراد مواجه شده و حتی شاهدان دروغین جمع می‌کنند، همین امر سبب می‌شود تا ماموران شهرداری گاها در محاکم و مراجع محکومیت یابند هر چند دادستان در این راستا همراهی لازم را داشته‌اند و زمانی که از سوی شهرداری موردی به دادستانی اعلام می‌شود به بررسی دقیق پرونده می‌پردازد.

وی تصریح کرد: با اینکه شهرداری این موضوعات را با نصب بنر اطلاع‌رسانی کرده و در پیام‌رسان‌ها نیز اطلاع‌رسانی‌هایی را انجام می‌دهد اما به صورت متمرکز واحد رفع سد معبر با مسئول مشخص و نیرو‌هایی تجمیع شده ایجاد شده است.

احمدی اذعان کرد: در برخی مناسبت‌ها باید ملاحظاتی را به کار برد و نمی‌توان به طور قاطع در رفع سد معبر اقدام کرد اما تا حد امکان که شرایط اجازه دهد کار پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به استاندارد در معابر شهری حتما باید اقدامات بیشتری انجام شود، تصریح کرد: برای رفع سد معبر متاسفانه جریمه خاصی در نظر گرفته نشده است و اگر وجود داشته باشد چندان بازدارنده نیست. هر چند شهرداری اصلا به دنبال جریمه نیست و تلاش خود را در رفع سد معبر دارد.

معاون خدمات شهرداری شهرداری زنجان بیان کرد: شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری سامانه متمرکز ۱۳۷ در هر منطقه‌ای از شهر سد معبر را اطلاع‌رسانی کنند تا برای رفع آن اقدام انجام شود.

بارها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. بعضی اشخاص با ایجاد سدمعبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کند.

سد معبر موارد زیر را شامل می شود:

سدمعبر صنوف: در این مورد مغازه‌داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند و همچنین از فضای عبور و مرور نیز تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. بهتر است شهروندان قبل از ایجاد شغل جدید موقعیت محل کسب را متناسب با نوع شغلی که تصمیم دارند دایر نمایند، انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده رو نشوند، زیرا بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست، آنچه مشتری را جذب می‌کند، زیبایی و نظم واحد صنفی است.

 

وانت بارهای دوره گرد و ثابت: این وانت‌ها علاوه ایجاد سدمعبر در معابر، کوچه ها و … برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می‌کنند که باعث آلودگی صوتی و مزاحمت برای دیگران می شود.

دست فروشی: اشخاصی که در کنار معابر، با اشغال سطح معینی از پیاده رو  اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می‌کنند، برای عبور و مرور عابران ایجاد مشکل کرده و با ایجاد سد معبر تخلف می‌کنند.

حضور دست فروشان نه تنها تجاوز به حریم شهروندان محسوب می‌شود بلکه جامعه را نیز از لحاظ بهداشتی و اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند. دست فروشانی که با جنس‌های تقلبی و ارزان‌تر، اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند با عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و آلوده، سلامت و بهداشت شهروندان را به خطر می اندازند و باعث شیوع بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند و حقوق سایر کسبه را نیز تضییع می‌کنند.

اگر شهروندان از آنها استفبال نکنند و مایحتاج خود را از این فروشندگان تهیه نکنند، این مشکل تا حدود زیادی حل می‌شود و دست فروشان نیز می‌توانند با حضور در بازارهای روز که از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر پیش بینی شده است، نسبت به ارایه اجناس خود اقدام کنند.

سدمعبر: تخلفی آشکار

در تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها نیز «اراضی کوچه‌های عمومی‌ و میدان‌ها و پیاده‌روها و خیابان‌ها و به طورکلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی‌ و گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.»

سد معبر، در منظر عمومی موجب آلودگی بصری و برهم خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش شدن مبلمان شهری می‌شود. از سوی دیگر استفاده از معابر عمومی، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی‌ حق طبیعی هر شهروند محسوب می‌شود و هیچ‌کس(حقوقی و حقیقی) نمی‌تواند مانع این استفاده مشروع شود. حتی در اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران هم تأکید شده است که «هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی ‌قرار دهد.» لذا سدمعبر تخلفی آشکار است برهمین اساس اصناف مختلف و افراد و گروه‌ها اگر با قراردادن اجناس و کالاهای خود در معابر عمومی و محل‌های تعریف شده به‌ عنوان مایملک عموم مردم، مسیرهای تردد را مسدود کنند، هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی، متصرف و متجاوز به حقوق شهروندی محسوب می‌شوند و با این قبیل افراد مطابق قانون برخورد خواهد شد. به دلیل ضعف فرهنگی و نا آشنایی با مصادیق فرهنگ شهروندی و شهرنشینی افرادی هستند که با استفاده نامتعارف از معابر عمومی، بخش در خور توجهی از حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند. این درحالی است که روز به روز شاهد رشد شهرنشینی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه هستیم و در کنار این رشد ناهمگون،‌ سدمعبر نیز یکی از هزاران معضلی است که در این شهرها دیده می‌شود.

 

Share this post