سردار سلیمانی چرا محبوب همه طیف‌های سیاسی است؟

سردار سلیمانی چرا محبوب همه طیف‌های سیاسی است؟

 

دیدگاه؛سید جواد طاری:کافی‌است میان قشرهای مختلف مردم، احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی چرخی بزنی تا بدانی این سردار، چنان در دل آحاد ملت نشسته که همه از ویژگی‌های خاص او سخن می‌گویند و اینکه راهی که او برای تعامل و هم‌دلی انتخاب کرد، الگویی برای جریان‌ها و شخصت‌های سیاسی از همه گروه‌ها باشد.

مدت‌ها پیش از اینکه در سال ۱۳۹۶ اعلام کند «تا کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود»، سردار دل‌ها شده بود و از او به عنوان یکی از محبوب­ترین چهره‌ها در داخل و کشورهای منطقه یاد می­‌شد؛ روستا زاده­‌ای که با کارگری آغاز کرد و در دوران دفاع مقدس نیز فرمانده دل‌های لشگر ۴۱ ثارالله کرمان بود؛ با پذیرش مسئولیت سپاه قدس تبدیل به کابوس داعش و حامیانش شد.

اوج هنرنمایی و رشادت سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با هیولای داعش رقم خورد و بیشتر از پیش نامش بر زبان­‌ها افتاد و یادش در قلب­‌ها.

 در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار نگاهی انداخته­‌ایم به ویژگی­‌ها و صفات منحصر به فرد سپهبد سلیمانی و واکاوی دلایل و زمینه­‌های نیک نامی و محبوبیت او.

شخصیت‌های محبوب و مردمی عموما از فرهمندی (کاریزمای) خاصی برخوردارند که هم بر محبوبیت‌شان می­‌افزاید هم سبب آن می­‌شود؛ سردار سلیمانی با چهره و کلام شیرین­ش، یکی از بهترین نمونه‌ها از این دست است که محبوبیت­ش هرچه  زمان می­‌گذشت، بیشتر می­‌شد.

گاهی برخی می‌گفتند با توجه به این محبوبیت، سردار را برای ورود به حوزه سیاسی دعوت کنند اما خودش هیچگاه تمایلی به ورود نداشت و مراقب بود چهره به یادگار مانده از همرزمان شهیدش، خدشه­‌ای برندارد.

سلیمانی هرچه قدر نام­‌آورتر می­‌شد، بیشتر از جناح­‌بندی­‌های سیاسی فاصله می­‌گرفت و مراقب بود به عنوان یک چهره مردمی و ملی، خود را آلوده به سیاسی‌کاری­‌های مرسوم نکند؛ از طرفی با بسیاری از سیاسیون از جناح­‌های مختلف چپ و راست، اصلاح‌طلب، اصولگرا و ارتباط داشت و همه گروه­‌های سیاسی و اجتماعی از وی بعنوان فرماندهی شجاع، ایثارگر، قهرمان ملی و سرباز وطن یاد می­‌کردند و امنیت داخلی ایران را مرهون تلاش­‌ها و مجاهدت‌های او و یارانش می­‌دانستند.

نمود و بروز مردم­‌داری و مردم­‌گرایی سلیمانی در تشییع جنازه تاریخی و فراموش نشدنی­‌اش بود که در دل­‌ها و بر دست­‌های صدها هزار نفر در اهواز، مشهد، قم و کرمان تشییع شد و در تهران با چنان جمعیتی همراه شد که ایام مراسم میلیونی رحلت حضرت امام(ره) را زنده کرد.

سردار سلیمانی برای مردمی که خاطره صداقت­‌ها و شهادت­‌های فرزندان­‌شان را در جنگ هشت ساله به یاد داشتند، همان خلوص دوران دفاع مقدس را زنده می­‌کرد و با سادگی و تواضع­‌اش یادآور همرزمان شهیدش بود؛ چنانچه هرگز وارد دسته‌بندی­‌های سیاسی و جناحی نشد و راه امام و رهبر را به سلامت پیمود.

پرهیز از دسته­‌بندی های جناحی از او چهره­‌ای ملی و مردمی ساخته بود که دفاع از کیان ملی کشور را مقدم بر همه چیز می­‌دانست، هرگز پی مقام و قدرت نبود و آلوده به جاه‌طلبی­‌های سیاسی و مالی و اقتصادی نشد. شهید سلیمانی سیاست را خوب می‌فهمید و هر جایی که نامی از منافع، مصالح و عزت ملی بود اسم ایشان هم بود.

سلوک شخصی و رفتار فردیش با مردم عادی و از جمله فرزندان شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم، یکی دیگر از زمینه­‌های محبوبیت او بود؛ این موضوع در سفرهای ساده و حضورهای بی‌تکلف و بدون تشریفات به مناطق جنگی کشورهای منطقه نیز نمود داشت و بسیاری از مردم مسلمان در کشورهای خاورمیانه او را با همین وجه می‌شناختند.

اما شاید مهم­ترین توانمندی و قابلیت او، در جریان فتنه داعش و گروه­‌های تکفیری آشکار شد؛ همان زمانی که وحشت منطقه را فراگرفته بود و داعش با سودای تشکیل خلافت، در بخش‌های زیادی از عراق رخنه کرد و به چند کیلومتری مرزهای ایران رسیده بود.

در سوریه نیز وقتی همه ناظران سیاسی و نظامی، سوریه را از دست رفته می‌دانستند، این سردار سلیمانی بود که وارد عمل شد و با بهره‌گیری از دیپلماسی نظامی، معادلات را برهم زد و حیرت همگان را برانگیخت.

اگر رشادت و عقلانیت سلیمانی و نظام جمهوری اسلامی و همه شهدای مدافع حرم نبود شاید اکنون نقشه جغرافیای منطقه تغییر کرده بود و به تعبیر رهبری، مجبور بودیم در کرمانشاه و همدان با ترروریست­‌های تکفیری-صهیونیستی بجنگیم. از همین روی بعد از شهادتش، بسیاری از مقام‌های منطقه‌ای از او یاد کردند. از جمله رئیس اقلیم کردستان عراق در پیام تسلیتش نوشت: «ایشان از دوستان ما در جبهه جنگ با دیکتاتوری، و حامی و همسنگر ما علیه گروه تروریستی داعش بوده است؛ بارها همه مقام‌های عراق و اقلیم از این زحمات و فداکاری قدردانی کرده‌اند».

جالب اینجاست که دو جمله از معروف‌ترین سخنان حاج قاسم که بارها شنیدیم و بسیار بر دل نشست، هر دو در مراسم یادبود شهدا و دفاع مقدس عنوان شده بود؛ «اعلام پایان خلافت داعش در کمتر از سه ماه دیگر» شهریور ۹۶ در مراسم اربعین شهید مرتضی حسین‌پور در لنگرود گفته شد و وعده سردار زودتر از آن تحقق یافت. مرداد ۹۷ نیز در یادواره عملیات رمضان در همدان گفت «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم، ما تشنه شهادتیم»… .  شهادت کمترین حق حاج قاسم بود بعد از این‌ همه رشادت و جوانمردی.

منبع : ایرنا

 

 

Share this post