شرایط گردشگری زمستانی در گیلان مهیا نیست

گردشری گیلان

شرایط گردشگری زمستانی در گیلان مهیا نیست

 

آوای میهن نیوز – میهمان نوازی گیلانیان طی سالیان متمادی چنان زبانزد ایران و جهان گشته که این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است اما گاه بحران‌هایی چون کرونا و امسال برودت و یخبندان مانع از فراهم‌آوردن شرایط مطلوب برای میهمان‌نوازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، دور دوم برودت و یخبندان در راه است و گیلانیان در تلاشند با تعامل و صرفه جویی در انرژی، گذران زمستانه را به پایان برسانند لذا بر اساس تحلیل‌های انجام شده اگر چه مردم استان در بحث صرفه جویی پای کار بودند اما متولیان انرژی در منطقه تاکید دارند در صورت صرفه جویی نکردن تامین انرژی با چالش جدی مواجه می‌شود.

اکو درمانی یا بازگشت به دامان طبیعت خصیصه‌ای ‌است که نیمه دوم سال هم گردشگران بسیاری را به سمت گیلان جذب می کند اما با توجه سرمای فراگیر و کمبود انرژی مسئولان گردشگری عنوان کردند شرایط گردشگری زمستانی در گیلان مهیا نیست.

به گیلان سفر نکنید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: با توجه به وضعیت برودت هوا و مشکل در تامین گاز از گردشگران می خواهیم تا عادی شدن شرایط به استان سفر نکنند.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به محض عادی شدن شرایط با تخفیف های متعدد در مراکز اقامتی و برنامه های جدید شرایط میزبانی مطلوب را برای گردشگران فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده جوی زمینه میزبانی شایسته از هموطنان در استان گیلان وجود ندارد، گفت: از آنانی که تصمیم به سفر به مقصد گیلان را دارند تقاضا داریم برای مدیریت بهینه مصرف گاز و جلوگیری از مشکلات احتمالی تا زمان عادی شدن شرایط از مسافرت خودداری کنند.

جهانی خطاب به مدیران تاسیسات گردشگری استان نیز اظهار داشت: با توجه به بحران انرژی و افت شدید فشار گاز به دلیل برودت هوا همچنان در مصرف گاز و برق و آب صرفه‌جویی کنند و نسبت به اختصاص سوخت جایگزین، تعطیلی فضاهای پرمصرف و غیر ضروری از جمله استخرها و فضاهای آبی، تجمیع رستوران‌ها در یک مجموعه و تمرکز اتاق‌ها و غیرفعال‌سازی سایر طبقات اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: به منظور رونق سفر و بهره‌مندی عموم از خدمات آن و ایجاد نشاط عمومی طرح تخفیف ۳۰ درصدی ارائه شده و هماهنگی های لازم با برخی از مراکز اقامتی انجام شده که به محض عادی شدن شرایط اجرایی می شود.

جهانی همچنین تاکید کرد: در تلاش هستیم مقاصد گردشگری در استان را با استفاده از داشته های غنی گردشگری افزایش دهیم تا گردشگران بر اساس شاخه های گردشگری تخصصی امکان برنامه ریزی و فراهم آوردن سفری به یاد ماندنی را در گیلان تجربه کنند.

گیلان دوباره سرد و برفی می‌شود

آسمان گیلان بعد از هشت روز ابری، سرد، بارانی و برفی رنگ آفتاب به خود دید اما به گفته کارشناسان هواشناسی این شرایط آب و هوایی تا چهارشنبه هفته جاری در استان تداوم دارد؛ از اواخر وقت چهارشنبه بارش‌های پراکنده خواهیم داشت که قابل توجه نیست اما پنجشنبه و جمعه پیش‌رو باران در جلگه و برف در ارتفاعات میهمان او دمای هوای استان طی آخر هفته ۲ تا پنج درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

همراهی مردم، راه حل نهایی برای تضمین پایداری

مدیرعامل شرکت گاز گیلان بیان کرد: اعمال محدودیت‌های ایجاد شده در استان ۱۰ درصد صرفه‌جویی گاز به همراه داشته است.

عیسی جمال نیکویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای محدودیت‌های اعمال شده برای صرفه‌جویی، گاز ۲۴۳ واحد قطع شده که ۹۸ ایستگاه سی. ان. جی، ۱۱۳ مکان ورزشی، ۷۶ واحد تجاری (پاساژ) و ۳۷ استخر خانگی است و متاسفانه در صورت مصرف نکردن درست ناچار به اعمال محدودیت های بیشتر هستیم.

وی تصریح کرد: بر اساس تحلیل های انجام شده اگر چه مردم استان در بحث صرفه جویی پای کار بودند و قدردان این تعامل هستیم اما بخش اعظم صرفه جویی در نتیجه محدودیت های اعمال شده است.

جمال نیکویی راه حل نهایی برای تضمین پایداری جریان را همراهی همه مردم و رعایت دمای آسایش در منازل عنوان کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۲۰ گروه در سراسر استان به صورت روزانه دمای ادارات و نهادهای دولتی را مورد بررسی و پایش قرار می دهند.

وی ضمن قدردانی از حمایت های استانداری گیلان و همراهی همه ادارات و نهادهای دولتی استان در زمینه مدیریت مصرف گاز ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مردم همانند سال های گذشته زمستان پیش رو نیز بدون مشکل سپری شود.

درخواست مدیرعامل برق منطقه ای گیلان برای صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان نیز از مردم استان خواست: با استفاده بهینه از انرژی های گاز و برق از ایجاد چالش در تامین این ۲ انرژی ارزشمند جلوگیری کنند.

بهمن داراب زاده گفت: با توجه به سرمای فراگیر در بیشتر نقاط کشور و استمرار و ادامه بارش‌های جوی و یخبندان در برخی مناطق، صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق در کشور بسیار ضروری است.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از انرژی و مواهب خدادادی، وظیفه انسانی، شرعی و اخلاقی است و با مدیریت مصرف انرژی می توانیم استفاده از آن را برای همگان فراهم کنیم.

داراب زاده افزود: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز و برق از هم استانی های عزیز هم درخواست می‌کنیم با رعایت چند نکته ساده و کاربردی مانند تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، عایق بندی درب و پنجره های منازل خود و پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن لامپ های اضافی، استفاده از نور طبیعی در روز، استفاده درست و هوشمندانه از وسایل برقی پرمصرف، انرژی کمتری مصرف کرده و به تامین برق و گاز پایدار کمک کنند.

تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های گیلان به پیشنهاد قرارگاه مدیریت جهادی گاز استان و براساس دستور استاندار روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه تعطیل شد؛ همچنین بر اساس اعلام قرارگاه مدیریت جهادی گاز گیلان مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان در هفته جاری غیرحضوری برگزار و ساعات کاری ادارات نیز کاهش یافت.

قرارگاه مدیریت جهادی گاز گیلان با دستور استاندار مقرر کرد: تا پایان هفته جاری ادارات با ساعت کاری محدودتر به فعالیت خود ادامه می دهند و فعالیت آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی و دانشگاه های استان نیز به صورت غیرحضوری است.

۲ هزار و ۱۱۷ روستا در گیلان از نعمت گاز برخوردارند که این تعداد ۹۶.۷ درصد روستاهای استان را شامل می شود حال آنکه میانگین کشوری ۸۵ درصد است.

Share this post