فعالیت رسانه ای در دنیای امروز لازمه زندگی بشری است

فعالیت رسانه ای در دنیای امروز لازمه زندگی بشری است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار گفت: این صنف تلاشگر و زحمتکش بار تمام سختیهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را بردوش کشیده و با تعهد خاص خود، تمام ارکان را به همدیگر پیوند می‌دهند و بر خلاف بسیاری از گروههای اجتماعی دیگر در بطن رویدادها قرار دارند.

محمد ربیع احمدخانی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان افزود: فعالیت رسانه ای و حرفه خطیر روزنامه نگاری در دنیای امروز لازمه زندگی بشری و فقدان آن تهدید کننده موجودیت انسان است.

وی اضافه کرد: خبر و تحلیل های مترتب بر آن که در قالب های مختلف، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله و غیره انجام می شود، تسهیلگر هر نوع ارتباط جمعی در جامعه است که از یک سو انرژی جامعه را در مسیر توسعه قرار داده و از سوی دیگر با برجسته کردن نارسایی ها و نواقص احتمالی در حوزه های مختلف، بهداشت عمومی آن را ارتقا می دهد.

این مسوول با اشاره به سختی های حرفه خبرنگاری ادامه داد:  این صنف هزینه می دهند و گاه هزینه می شوند، در کشمکش های بی پایان همیشه طرفدار حق هستند، وکالت موکلان خود که همان عموم افراد جامعه است را به درستی انجام می دهند و در کل رسالتی بر دوش دارند که از ضمیر پاک و انسانی آنها نشات می گیرد.

احمدخانی افزود: مصداق عینی این ادعا، تلاش قابل تحسین خبرنگاران در مهار و کنترل بیماری کرونا در یک و نیم سال گذشته است، که جانانه در کنار کادر بهداشت و درمان و با اطلاع رسانی گسترده و آگاهی بخشی مستمر، مرهمی بر آلام جامعه بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: مطالعه سیر تحول عرصه روزنامه نگاری نشان می دهد که تحولات حوزه رسانه به گونه ای شتاب گرفته  که طلوع  و افول فناوری های جدید در لحظه انجام می شود، هرآن باید منتظر ظهور یک تکنولوژی جدید بود.

وی با تاکید بر اینکه این مساله امر سیاستگذاری و مدیریت را سخت و پیچیده کرده است، اضافه کرد: در زمانه ای که شبکه های اجتماعی، تمام ارکان زندگی را از اساس دگرگون کرده نمی توان، با ابزارها و شیوه های سنتی به مدیریت فضای رسانه ای پرداخت و بطور قطع گام اول، شناخت دقیق ماهیت، تکنولوژی های نوین است.

این مسوول ادامه داد: در گام دوم، طراحی و اجرای الگوهای ارتباطی متناسب با شرایط جدید خواهد بود، تمام مفاهیم ارتباطی اعم از رسانه، پیام، مخاطب و غیره دچار تغییر شده و لذا باید دوباره تعریف شوند.

احمدخانی با بیان اینکه بدیهی است فعالیت رسانه ای نیز از این امر مستثنی نبوده است و رویکرد نوینی را طلب می کند اظهار داشت: بنابراین نیاز فوری، در پیش گرفتن رویکردی علمی است به مقوله رسانه و فعالیت روزنامه نگاری و تزریق آن به بدنه روزنامه نگاری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش می شود، با با برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی و آشنا کردن روزنامه نگاران و خبرنگاران استان با به روزترین شیوه های علمی، قدم های موثری در این رابطه برداشته شود که در این میان طراحی و اجرای کارگاه یک روزه ” روزنامه نگاری سایبری”یکی از فعالیت هااست که طی ۲ هفته آینده با حضور یکی از اساتید بنام کشوری در استان برگزار خواهد شد./ایرنا

Share this post