مبادی ورود بی‌سوادی استان زنجان بسته شده است

مبادی ورود بی‌سوادی استان زنجان بسته شده است

معاون سوادآموزی اداره کل‌ آموزش و پرورش استان زنجان مطرح کرد:
مبانی ورود بی‌سوادی استان زنجان  بسته شده است

معاون سوادآموزی اداره کل‌ آموزش و پرورش استان زنجان گفت: نرخ باسوادی جامعه هدف در استان زنجان ۹۵.۱ درصد است.
دکترفرحناز فتحی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در ۷ دی سال ۵۸ با فرمان تاریخی خود قدم در راهی گذاشتن که ما امروز پیام آور صلح، علم و دانش در جهان هستیم، گفت: یک تا هفت دی به عنوان هفته «سواد‌آموزی» نامگذاری شده است تا جلوه ای از حسنات پیام تاریخی امام خمینی را به منصه ظهور برسانیم.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده سواد تاثیرات مستقیمی بر روی زندگی افراد دارد و یکی از مهم ترین گام‌هایی که به نظر می‌رسد انقلاب اسلامی برای تمام مردم ایران برداشته است و به فرمان حضرت امام (ره) تجلی پیدا کرده است حوزه سواد است طبق آخرین اطلاعاتی که ثبت شده است بزرگسالانی که سواد را می‌آموزند بسیاری از شاخصه‌های زندگی‌شان تغییر می‌کند و امید به زندگی ، بهداشت و عزت نفس و اعتماد به نفس افزایش می‌یابد و بهداشت بیشتر و آسیب اجتماعی کمتر می‌شود‌ و طی تحقیقی که توسط یونسکو انجام گرفته است تمام این موارد اثبات شده است.
فتحی خاطرنشان کرد:‌ پیش از سال ۹۰ دروس به صورت مقدماتی و تکمیلی به متقاضیان ارائه می‌شد که پس از سال ۹۰ و با تغییر سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان، دروس در سه سطح شامل دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم تقسیم شده است. لذا دردوره سواد آموزی سعی می شود افراد بی سواد جذب شوند و در دوره انتقال افرادی که مدرک سوم ابتدایی را دارند و یا دوره‌های تکمیلی نهضت را خوانده‌اند آموزش داده می‌شود. همچنین در طی دوره تحکیم افرادی که سوم ابتدایی خوانده‌اند اما تمایلی برای ادامه تحصیل ندارند. یکی از وظایف ما در سوادآموزی این است که افرادی که تحصیل کردند تا مقطعی اجازه بازگشت به بی‌سوادی را ندهیم و برای آنها دوره‌هایی را تعریف می‌کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دوره تحکیم دوره‌های کتابخوانی برگزار می‌شود که باعث می‌شود این سواد آموزی تثبیت شود و بازگشت به بی سوادی نداشته باشیم. ضمن اینکه مجموع این دوره‌ها است که باعث می شود تا به مرور بی‌سوادی در جامعه کاهش پیدا کند.
فتحی تصریح کرد: در سال‌جاری در استان برای دوره‌های سوادآموزی در زنجان ۵۳۱۲ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۲۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۱۸۱۲ نفر در دوره تحکیم سواد و ۱۳۰۵ نفر در دوره انتقال در نظر گرفته شده است که این معاونت با برنامه ریزی برش استانی در نظر گرفته است و بر حسب ظرفیت‌ها مشخص می‌کنیم که هر شهرستان چه میزان از این افراد را در بر بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که سوادآموزی به یک جریان‌سازی فرهنگی تبدیل شود و در کنار سوادآموزی سایر مهارت‌ها هم آموزش داده شود، گفت: سازمان یک تدبیری در این جهت اندیشیده و مراکز محلی یادگیری را در استان‌ها تعریف کرده است.
معاون سوادآموزی اداره کل‌ آموزش و پرورش استان زنجان کرد: گسترش مراکز یادگیری یکی از اهداف معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان و مهارت‌آموزی اولویت این مراکز است.
به گفته وی در حال حاضر چهار مرکز یادگیری در استان زنجان وجود دارد که دو مرکز در زنجان، یک مرکز در ابهر و یک مرکز در خدابنده دایر است.
فتحی افزود: آموزش چندبعدی در مراکز یادگیری پیگیری شده و مراکز مورد استقبال سوادآموزان است. سوادآموزی یک موضوع فردی، بخشی و استانی و ملی نبوده بلکه یک موضوع بین‌المللی است‌ و میزان سوادآموزی در هر کشور، در روابط با سایر کشورها و جایگاه کشور در سطح بین‌المللی را مشخص می‌کند. نرخ با سوادی از نرخ آموزشی به نرخ سیاسی تبدیل می‌شود و در بعد جهانی اهمیت پیدا می‌کند.
این مسئول اظهار کرد: جامعه هدف سوادآموزی در ایران گروه ۱۰ تا ۴۹ سال است و با تلاش اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان مبادی ورودی بی‌سوادی در استان زنجان مسدود شده است که در این بین، اولویت سوادآموزی با آموزش اولیا بی‌سواد است و اولیای باسواد به لحاظ کارایی برای دانش‌آموزان توان آن‌ها را بالا می‌برد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان این که جامعه هدف سوادآموزان در کشور 10 تا 49 سال هستند، خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که توسط آموزش و پرورش استان زنجان انجام شده است بی سوادی در حال ریشه کنی است و این استان در سطح دوم و سوم سوادآموزی در کشور قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال ۹۵، افزود: تعداد ۱۲ هزار و ۶۵۵ نفر از بی‌سوادان بین سنین ۴۵ تا ۴۹ سال قرار داشتند که امروز این تعداد ازافراد از رنج سنی ما برای سوادآموزی خارج شده اند و باید از عدد بی سوادان استان کم شود.
معاون سوادآموزی اداره کل‌ آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه باید سواد را درسوادآموزان تثبیت کنیم که بازگشت به بی‌سوادی نداشته باشیم، گفت: همچنان که به سمت ریشه‌کنی بی‌سوادی حرکت می‌کنیم بایستی به سمت تعمیق سواد نیز حرکت و در این جهت گام برداریم.

   

Share this post