مدیران دستگاه‌هاي اجرايي حرکت بر مدار قانون را رعایت کنند

مدیران دستگاه‌هاي اجرايي حرکت بر مدار قانون را رعایت کنند

بازرس کل استان زنجان با تأكيد بر اينكه هرگونه مصلحت‌سنجی­های مدیریتی و اعمال سلایق شخصی، بر خلاف قوانین و مقررات است، گفت: همه مدیران دستگاه‌هاي اجرايي استان بايد حرکت بر مدار قوانین و مقررات را مراعات کنند، چرا كه این نوع حرکت در همه‌حال و همه‌جا قابل دفاع و استناد است.

به گزارش آوای میهن نیوز به نقل از روابط عمومی بازرسی‌کل استان زنجان، ابوالفضل خمسه در اولین نشست بامنتخبین شوراهای اسلامی شهر زنجان اظهار داشت: سازمان بازرسی  کشور، یک مجموعه عالی نظارتی است که بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه آن ، نظارت بر  حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین می باشد.

وی افزود:  این سازمان زیر نظر رییس قوه‌قضاییه فعالیت می‌کند و بررسی عملکرد امور شهرداری‌ها یکی از وظایف آن است.

 خمسه با تاکید بر اینکه بازرسي آمادگي كامل دارد تا در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري مشاوره هاي مورد نياز مديران را در حوزه هاي مرتبط كاري در اختيار آن ها بگذارد اضافه کرد: با این مشاوره ها که با رويكرد پيشگيرانه می باشد،  می توان در راستای همدلي و هم افزايي گام هاي موثري در عرصه خدمت  رساني به مردم برداشته شود.

وی با اشاره به اعلام همراهی بازرسی کل استان در ارایه خدمات تخصصی به شورای اسلامی در اتقان تصمیمات و رفع موانع آن اشاره داشت: مهم ترین اقدام شورا در زمان حاضر ، تعیین و انتخاب شهردار بوده که بایستی منطبق با مقررات و ضوابط قانونی از جمله شرایط احراز شهرداران باشد.

 

این مسوول ارشد بازرسی استان سپس، تدوین، تصویب و ارایه سند جامع مدیریت شهری برمبنای قوانین و مقررات فرادستی، شفاف سازی در اقدامات و فعالیت های شهرداری با هوشمند سازی سیستم ها و روش ها ، تصویب به موقع و دقیق لوایح بودجه شهرداری ها و سازمان های تابع و نظارت لازم در اجرای آن و تفریغ واقعی بودجه ، ارایه برنامه هایی در راستای نوسازی بافت های فرسوده شهری و … را از اولویت های شورای شهر در پارلمان محلی دانست .

بازرس کل استان زنجان با توجه به آسیب ها و چالش های ملاحظه شده در شهرداری زنجان ضمن ارایه بسته تهیه شده به رییس شورای اسلامی شهر که حاوی اهم چالش ها و آسیب های شناسایی شده در شهرداری زنجان بود اظهار داشت: بسته تهیه شده راه گشای اولیه برای اعضای شورای اسلامی شهر است که مشتمل بر اهم آسیب ها ، علل شکل گیری آن و راه کارهای مرتفع نمودن آن ها بوده که ظرفیت قابل اتکایی برای تصمیم گیری های اعضای شورا خواهد داشت .

خمسه تاکید کرد: وظیفه اول بازرسی نظارت است و بر همین اساس گزارش های بازرسی که حاوی پیشنهاد ها ،تذکرات و توصیه ها می باشد در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور جهت اجرای پیشنهاد های مندرج در آن به شورای اسلامی شهر ارسال می گردد لذا به لحاظ تخصصی بودن و انطباق آن با قوانین و مقررات جاری ، موجبات ارتقای سطح نظارتی شورا و افزایش قدرت تصمیم گیری مدیران شهرداری خواهد بود .

در ادامه رییس شورای دستگاههای نظارتی استان زنجان توصیه‌هایی به منتخبان شوراهای اسلامی حاضر در جلسه کرد و گفت: تضارب آرا می بایست وجود داشته باشه لکن نبایستی این تضارب آرا و انتقاد ها چهره انتقام به خود بگیرد.

 وی افزود: توصیه می کنم عدم دخالت در عزل و نصب، برقراری تعامل و ایجاد ارتباط با مسئولان شهرستانی و فراهم‌سازی زمینه برای فعالیت و عملکرد مطلوب شهردار از جمله مواردی است که باید در دستور کار منتخبان مردم در شوراها قرار گیرد.

خمسه اضافه کرد: وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر، پس از انتخاب شهردار متعهد و کار آمد، نظارت دقیق و مستمر بر درآمدها و هزینه‌های شهرداری و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راستای خدمات شهری است. همچنین شوراهای اسلامی شهر باید با ایجاد درآمد پایدار شهری و جذب سرمایه‌گذار به فکر توسعه شهر باشند.

رئیس شورای دستگاههای نظارتی استان، بيت المال را امانتي گرانسنگ در اختيار مديران دانست و حفظ و صيانت جدي آن را از اهم وظايف مديريتي و موجب تقويت اعتماد مردم به مسئولين برشمرد و تصریح کرد: لازمه اقتدار و برقراری عدالت، اجرای صحیح قوانین است و باید درآمد شهری در خدمت توسعه شهری قرار گیرد و نباید این درآمدها در خارج از محل قانونی و خارج از خدمات شهری هزینه شوند.

Share this post