مردم استان زنجان علاقه مند فعالیت در مسائل کشور هستند

وضعیت کرونایی زنجان

مردم استان زنجان علاقه مند فعالیت در مسائل کشور هستند

آوای میهن نیوز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید براینکه مردم استان زنجان علاقه مند فعالیت در مسائل کشور هستند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. افزود: هر زمان نیاز بوده با مشارکت مردم قدمهای مهمی در حل مسئله کشور برداشته می شود،افزود:سالهای قبل مسئله مهم کرونا بود و در حال حاضر مسئله اصلی جمعیت مطرح است.

به گزارش وبدا زنجان؛ دکتر مشهود تقی لو در جلسه هم اندیشی فعالان مردمی که با حضور جمعی از مدیران، مسئولین و حلقه های میانی فعالان مردمی  که ۲۵اردیبهشت در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان زنجان برگزار گردید، گفت:  با توجه به اهمیت موضوع جمعیت که مسئله اول و جدی کشور است ثابت شده است وقتی موضوعی مردمی شود، مردم بپذیرند و باور کنند که اقدام کنند موفق بودیم و اگر در موضوعی مردم و معتمدین توجیه نشوند با شکست مواجه می شویم.

معاون بهداشت دانشگاه  با بیان اینکه از یک و نیم سال پیش تا مدت ۷ سال، به بحران جمعیت در قالب قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” پرداخته خواهد شد. اظهار کرد: جوانی جمعیت مهم می باشد و هر گروه از جمعیت در سنین مختلف ویژگیهای خاص خود را دارد. یک گروه سنی مصرف کننده و نیازمند دریافت خدمات بوده و بعد از بلوغ تا میانسالی مولد و خدمت رسان می باشند و هزینه چندانی لازم ندارند.

وی افزود: از نظر علمی، جهت ارتقاء و پیشرفت متکی به جوانان و بعد از آن نیازمند پشتیبان می باشیم. و در فاصله سالهای ۱۴۲۰-۱۴۰۰ جمعیت سالمندان دو برابر میشود در حالیکه این روند در کشورهای همسایه ۱۰۰ سال بوده و در عمل جمعیت کشورمان ۵ برابر کشور همسایه پیر می شود.

 دکتر تقی لو با اشاره به اجرای  طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) نیز گفت: استان زنجان با همکاری بسیج جامعه پزشکی از تیر ماه سال ۱۴۰۱ این طرح را آغاز و تا پایان سال، با ۲۳۱ مادر که قصد سقط داشتند مشاوره شده که  ۲۲۸ مادر انصراف قطعی از سقط داده و ۳۰ نوزاد در رابطه با این طرح در سال گذشته متولد شدند.

وی  مبارزه با سقط عمدی  را آسانترین، کم هزینه ترین و بهترین روش عنوان کرد و گفت:  نیروی انتظامی و پزشکی قانونی نیز باید در این زمینه تلاش و همکاری بیشتری نماید. در سال جاری تصمیم بر ۱۰ برابر شدن آمار سال گذشته می باشد و جهت افزایش شناسایی این مادران باید در بطن مردم بوده و جهت تحقق این امر باید از مشارکتهای مردمی بهره برد.

در این جلسه دکتر محمد رضا سراج  صادقی رئیس مرکز بهداشت شهرستان نیز در سخنانی در خصوص جمعیت، بحران و مشکلات و پیامدهای کاهش جمعیت  گفت: در حال حاضر میزان نرخ باروری کلی در کشور کمتر از ۲ و در حد جایگزینی هم نیست. در سال ۲۰۲۱ رشد جمعیت در جهان ۸/۰ بوده که در سال ۲۰۲۲ به ۸۸/۰ رسیده است.

وی  اظهار کرد؛ افزایش جمعیت یک موضوع دولتی نیست و همه گیر می باشد و همه وظیفه داریم که در این زمینه تلاش کنیم و درخصوص تربیت حلقه های مردمی جهت کمک به افزایش جمعیت و انتخاب سفیر فرزندآوری برای هر مسجد که مبلغ فرزندآوری در هیئت ها و جلسات بوده و در رشد جمعیت با بهترین کیفیت طبق نظر رهبری قدم بردارد، اقدام نمائیم.

Share this post