مسکن مسکّن می خواهد!

مسکن مسکّن می خواهد!

برپایی نمایشگاه نمایشی در قزوین/

 

وضعیت مسکن در بلاتکلیفی‌ به سر می‌برد. افزایش قیمت مسکن در سال 96 و97 شوک عجیبی به بازار القا کرد. برخی از فعالان می‌گویند در شرایط فعلی معامله‌ای در بازار مسکن انجام نمی‌شود، یعنی مردم تا ثبات شرایط نه ملکی را می‌فروشند و نه قصد دارند که به سراغ سرمایه‌گذاری در این حوزه بروند.

چنانچه به تاریخچه صنعت ساخت‌وساز بعد از انقلاب نگاهی بیاندازیم، شاهد خواهیم بود که قیمت مسکن در یک دوره چهار ساله با رکود مواجه می‌شود و در دوره کوتاهی قیمت‌ها روند فزونی به خود می‌گیرند، بعد از این دوره قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه تثبیت می‌شود.

دخالت‌های دولت ممکن است التهابات قیمتی را کاهش دهد اما متاسفانه در سیستم اقتصادی کشورمان اقدام جدی در حوزه مسکن انجام نشده است. به عنوان مثال قبل از افزایش التهاب قیمت مسکن، باید درحوزه تولید مطالعاتی از سوی دولت انجام می‌گرفت؛ این در حالی است که دولتمردان زمانی به مردم نوید تثبیت یا کاهش قیمت می‌دهند که کار از کار گذشته است و گویی برخی از اقشار آسیب پذیر وحتی متوسط جامعه باید در انتظار کم کاری برخی از دولتمردان بدون سر پناه سال های عمر خود را در حسرت خانه دار شدن سپری کنند.

هفته گذشته در یک اقدام جالب استان قزوین شاهد برپایی نمایشگاه صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین بود، اما سوال اساسی اینجاست که آیا با برگزاری چنین نمایشگاههایی می توان بخش خصوصی را به سمت ساخت مسکن هدایت کرد؟ یا این مورد هم مانند بیلان کار دادن برخی از مسوولان  و اجرای شو های زودگذر است که از مرکز فرمان آن صادر شده است به هر حال این نمایشگاه با عدم استقبال مردم به کار خود پایان داد وهیچ یک از مسوولان نامی از ارزان شدن یا گران شدن مسکن نبردند.

قیمت گذاری مسکن باید بر اساس کیفیت ساخت و مصالح مرغوب تعیین شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در مراسم افتتاح نمایشگاه صنعت ساختمان قزوین گفت: کیفیت ساخت و ساز، استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد و رعایت اصول فنی باید مهمترین شاخص قیمت گذاری ساختمان ها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید کاظم مجابی اظهارداشت: صنعت ساختمان از اولین صنایعی است که در اشتغال کشور نقش مهمی ایفا می کند و رونق آن به روند کاهش بیکاری منجر می شود.

وی بیان کرد: میزان سرمایه در گردش صنعت ساختمان بسیار قابل توجه است و می تواند بسیاری از مشاغل مختلف را نیز به گردش درآورد.

مجابی بیان کرد: در شرایط تحریم این صنعت نیازمند توجه بیشتر است زیرا قادر است تا 20 درصد اشتغال کشور را محقق کند لذا جدی گرفتن این بخش نیازمند رویکرد منطقی در این عرصه است.

بازنگری در قوانین ساختمان ضروری است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: باید ضوابط و قوانین در حوزه ساختمان همواره بازنگری و به روز رسانی شود و کسانی که سرمایه های خود را بکار گرفته اند نیز امنیت شغلی داشته باشند تا مشارکت در این عرصه مقرون به صرفه شود.

مجابی گفت: برپایی نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان فرصتی است تا کسانی که در ساخت و ساز دخیل هستند دور هم جمع شوند و دغدغه های خود را مطرح کنند تا برای آن چاره اندیشی شود.

وی اظهارداشت: نظام مهندسی ساختمان بزرگترین تشکل فنی مهندسی با بیش از 10 هزار عضو است که برپایی این نمایشگاه فرصتی برای بیان دغدغه های فعالان صنعت ساختمان و سازندگان باشد تا گامی برای رفع آنها برداشته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اضافه کرد: باید به صنعت ساختمان نگاه تخصصی داشته باشیم و تلاش کنیم این رویداد در طول سال تکرار شود تا مردم نیز از دستاوردهای آن برخوردار شوند.

وی بیان کرد: حفط حقوق بهره بردار شعار تعیین شده در این نمایشگاه است و باید کمک کنیم هم اهمیت کیفی سازی و هم نمونه های شاخص در نمایشگاه مطرح شود.

هنوز نتوانسته ایم یک ساختمان کیفی و مناسب را به مردم معرفی کنیم

مجابی تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم یک ساختمان کیفی و مناسب را به مردم معرفی کنیم تا مردم الگو برداری کنند اما در این مسیر جدی هستیم و با راه اندازی دفتر مشاوره امیدواریم شهروندان را به کیفیت ساخت و ساز حساس تر کنیم.

وی گفت: برگزاری همایش ساختمان های برتر یک گام در معرفی ساختمان های کیفی است و با صدور شناسنامه فنی و ملکی امیدواریم مشخصات کامل یک ساختمان در معرض دید خریدار باشد تا در معاملات هم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

مجابی اظهارداشت: امروزه قیمت ساختمان با کیفیت ساختمان تعیین نمی شود بلکه زمین و منطقه تعیبن کننده قیمت ساختمان است در حالی که باید بتوانیم حقوق بهره بردار را در ساختمان رعایت و صیانت کنیم که این کار با توجه به کیفیت و استفاده از مصالح مرغوب امکان پذیر است.

۳۰ درصد اقتصاد کشور در حوزه صنعت ساختمان است

معاون عمرانی استانداری قزوین نیز گفت: ۳۰ درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه صنعت ساختمان است و با شکوفایی این بخش می توان به اشتغال و اقتصاد کشور کمک کرد.

علی فرخزاد اظهارداشت: برای برپایی این نمایشگاه ماهها تلاش شده تا بتوان با رویکرد تخصصی به دستاوردهای ارزشمندی رسید.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه با دعوت از تولید کنندگان مصالح ساختمانی، استادکاران، بنگاههای معاملات ملکی، انجمن انبوه سازان و همه دست اندرکاران این صنعت دعوت شده تا با شرکت در آن بتوانند آموخته و توانمندی خود را تقویت کنند و همه به سمت کیفی سازی گام بردارند.

فرخزاد تصریح کرد: باید نگاه شهروندان به استفاده از مصالح مرغوب مورد توجه باشد و همه بپذیرند که کیفی سازی ساختمان می تواند به کاهش هزینه های جانبی منجر شود و عمر مفید ساختمان را نیز بالا ببرد.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: در این نمایشگاه دست اندرکاران دنبال سود اقتصادی نبودند و با پیش بینی کارگاههای تخصصی امیدوار هستند در انتقال دانش روز هم کار مفیدی انجام دهند.

وی گفت: امیدواریم در صورت موفقیت و استقبال از این نمایشگاه بتوان الگوی خوبی برای سیار استانها در برگزاری این نوع رویدادهای تخصصی معرفی کرد و تغییر نگرشی در تولید و استفاده از مصالح ساختمانی هم رخ دهد.

فرخزاد اظهارداشت: ۳۰ درصد اقتصاد کشور در حوزه صنعت ساختمان است و اگر این بخش رونق یابد به شکوفایی سایر بخش ها نیز منجر می شود.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری یکی از شاخص ها می تواند کیفیت ساخت و ساز و مکمل گردشگری باشد اما به نظر می رسد نحوه ساخت و سازهای ما با ۵۰ سال پیش هیچ فرقی نکرده است و هیچ روش پیشنهادی برای ساخت و سازهای جدید نداریم در حالی که روشهای نوینی آمده است که می توانیم از آن برخوردار شویم.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: امروزه ۳۰ درصد ساخت و سازها غیر از بخش مسکونی است لذا باید ساخت و ساز با تفکر علمی و تاثیرگذاری از معماری بومی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

استفاده از مصالح کیفی در ساخت و ساز عمر مفید بناها را بالا می برد

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین که متولی ساختمان نیز است گفت: با استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد می توانیم عمر مفید ساختمانها را تا چند برابر افزایش دهیم.

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی اظهارداشت: متوسط عمر  ساختمانها در ایران ۲۵ سال و ارزش روز ساخت حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه عمومی کشور که ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است می توانیم به اهمیت این سرمایه پی ببریم.

وی بیان کرد: این در حالی است که متوسط عمر ساختمانها در اروپا تا ۱۰۰ سال است که این فاصله باید جبران شود.

حق لطفی تصریح کرد: خیلی از ساختمانها که تخریب می شود آلودگی زیست محیطی دارد و هزینه های سنگینی به جامعه تحمیل می کند لذا اگر از مصالح کیفی و استاندارد استفاده کنیم عمر ساختمانها بیشتر می شود.

 

وی یادآورشد: در شرایط کنونی ضرورت استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد در صنعت ساختمان دو چندان است و باید همه شهروندان و سازندگان به آن اهمیت دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: مهندسان و بهره برداران با استفاده از مصالح استاندارد می توانند گام های موثری برای افزایش عمر مفید ساختمان و حفظ محیط زیست بردارند.

 مسعود حق لطفی با اشاره به ضرورت ساخت بناهای استاندارد افزود: متوسط عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵ سال است که بسیار پایین است و نسبت به کشورهای پیشرفته در این حوزه، فاصله قابل توجهی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیمی از بودجه عمرانی کشور مربوط به صنعت ساختمان است، می توانیم با بالا بردن عمر مفید بناها، اقدام موثری برای حفظ سرمایه های ملی کشور انجام دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: مصرف کنندگان و تولیدکنندکان باید از مصالح با کیفیت و استاندارد استفاده کنند تا ضمن تقویت اقتصاد کلان، بتوانیم شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست باشیم.

نظارت بر تولید و توزیع مصالح ساختمانی استاندارد جدی است

مدیرکل استاندارد استان قزوین  نیزگفت: نظارت بر تولید مصالح استاندارد و مرغوب و کنترل توزیع آن از رویکردهای این اداره برای ترغیب مردم به استفاده از مصالح کیفی در ساخت و سازهاست.

سیروس صارمی اظهارداشت: برگزاری این نمایشگاه های تخصصی یک اتفاق خوب است و دستاوردهای آن باید منجر به تشویق مردم در استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد شود تا به کیفیت ساخت اهمیت دهیم.

وی بیان کرد: معرفی محصولات کیفی، آشنایی با تکنولوژی روز، آشنایی با محصولات دانش بنیان در صنعت ساختماندر این نمایشگاه می تواند به ساخت خانه های محکم و کیفی کمک کند.

صارمی تصریح کرد: آشنایی تولیدکنندگان با مباحث استاندارد اهمیت مضاعفی دارد و در این راستا بهره گیری از مصالح ساختمانی مرغوب هم مهم است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین یادآورشد: در سالهای اخیر با وقوع زلزله آسیب های زیادی به ساختمانهای کشور وارد شد که نشان می دهد باید برای کیفی سازی اقدام کنیم.

صارمی یادآورشد: در استان قزوین ۲۵۰ واحد تولیدی مرتبط با ساخت و ساز داریم که ۲۳۰  واحد ارتباط مستقیم با ساختمان دارند.

وی گفت: ورود محصولات کیفی و استاندارد در نمایشگاه یک الگوست که همه خود را ملزم به استفاده از مصالح مرغوب بدانند و برای واگذاری غرفه در این نمایشگاه داشتن مجوز استاندارد برای شرکت در نمایشگاه الزامی بود.

 صارمی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم اداره استاندارد نظارت بر تولید مصالح ساختمانی کیفی و استاندارد و  در کنار آن نظارت بر توزیع کالای استاندارد در بازار است تا شهروندان براحتی این نوع کالاها را در اختیار داشته باشند.

وی بیان کرد: با اجرای طرح طاها زمینه نظارت مستقیم بر تولید محصولات ساختمانی هم مهیا شده و بعد از حوادثی که در مناطق مختلف کشور رخ داده استفاده از مصالح استاندارد را جدی گرفته ایم و تلاش می کنیم رویکرد مردم هم در این زمینه تغییر کند.

در ادامه هادی طاهرخانی رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین گفت: سیزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در قزوین با رویکرد تخصصی و آموزشی و انتقال آموخته های روز برپا شده و برای اولین بار توسط یک سازمان تخصصی بدون نگاه سودآوری و اقتصادی برپا شده است.

وی بیان کرد: باید در نمایشگاههای تخصصی بدنبال استاندارد سازی فعالیتها و مشتری مداری باشیم و شهروندان با حضور در آن بتوانند نوع خدمات ارائه شده را با دیگر نمایشگاهها مقایسه کنند.

طاهرخانی تصریح کرد: در این نمایشگاه ۵۹ واحد تولیدی و بازرگانی از اصفهان، یزد، همدان، تهران، البرز و قزوین شرکت کرده اند و آخرین دستاوردهای صنعتی خود در عرصه صنعت ساختمان را در معرض دید عاقمندان قرار داده اند.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به روند کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه از اسفند1397 تا مرداد سال جاری و رسیدن آن به سطوح کمتر از یک درصد در مرداد ماه، آن را نشانگر میرآیی آثار تکانه ارزی بر سطح قیمت ها دانست.

توقف سیر صعودی قیمت مسکن در تیرماه ۱۳۹۸

اما رییس کل بانک مرکزی نظر امیدوارکننده ای دارد.

همتی با اشاره به توقف سیر صعودی قیمت مسکن در تیرماه ۱۳۹۸ و منفی شدن روند آن بعد از سه سال افزایش ابراز امیدواری کرد که با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان‌ ها با شیم.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به روند کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه از اسفند1397 تا مرداد سال جاری و رسیدن آن به سطوح کمتر از یک درصد در مرداد ماه، آن را نشانگر میرآیی آثار تکانه ارزی بر سطح قیمت ها دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار تلاش برای کنترل نقدینگی مهم ترین دغدغه بانک مرکزی نحوه تامین مالی تولید و رونق آن است. طرح‌ های مهمی در دست اقدام است که به تدریج نتایج آن آشکار می‌شود. در چهار ماهه اول امسال مبلغ 131 هزارمیلیارد تومان از سوی بانک‌ ها برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یافته است که 60 درصد کل تسهیلات است.

به گفته همتی، نکته قابل توجه، منفی شدن نرخ رشد تورم گروه کالایی در مرداد ماه است. لذا تورم زیر یک درصدی مرداد ماه تحت تاثیر تورم گروه خدمات بود که عمدتا از افزایش اجاره بها و برخی دیگر از خدمات نشات می‌گیرد. بنابراین چگونگی قیمت‌ گذاری بخشی از خدمات که توسط دولت و یا اتحادیه‌ های صنفی تعیین می‌شود در نحوه شکل‌ گیری آتی تورم تاثیر دارد.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به توقف سیر صعودی قیمت مسکن در تیرماه 1398 و منفی شدن روند آن بعد از سه سال افزایش، از بازگشت ثبات به مسکن یاد کرد و تاکید کرد با توجه به کاهش قابل توجه معاملات مسکن در تهران در تیرماه 1398 نسبت به ماه مشابه سال قبل که 72.6 درصد است و حتی کاهش 31.3 درصدی آن نسبت به ماه خرداد 1398 ابراز امیدواری کرد که با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان‌ ها باشیم.

رکود مسکن در سال ۹۹ اتفاق می‌افتد

از سویی دیگریک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: رکود بخش ساختمان از سال ۹۸ به ۹۹ موکول شده است؛ زیرا بعد از بارشهای اخیر منابعی وارد بخش کشاورزی می‌شود که درآمد دهک‌های درآمدی پایین جامعه را بالا می‌برد و این منابع به ساخت و ساز و خرید مسکن اختصاص می‌یابد.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از رشد بطئی قیمت مسکن که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز و در خرداد ۱۳۹۷ کند شد، تحلیل ما این بود که از شهریور ماه ۱۳۹۸ بازار مسکن دچار رکود خواهد شد اما وقوع سیل، تأخیری در خرید متقاضیان ایجاد کرد و همچنین منجر به خسارات زیادی شد و البته برکاتی نیز به همراه داشت به‌گونه‌ای که از یک طرف آب‌های سطحی و پشت سدها افزایش پیدا کرده و پوشش گیاهی طی یک سال و نیم آینده برکاتی را در بخش کشاورزی و دامپروری ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر حدود چهار میلیارد دلار خسارت به بخش‌های زیربنایی وارد شد که مجموع این عوامل منجر به گردش مالی در بخش مسکن می‌شود.

وی ابراز عقیده کرد: افزایش ۱۲.۵ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران ناشی از اثرات سیل است و احتمالاً رکود مسکن به سال ۱۳۹۹ موکول می‌شود. می‌بینیم که دولت منابعی را برای ایجاد رونق در ساخت و ساز اختصاص داده که حدود شش سال در حالت فریز قرار داشت. تأثیر این منابع در سال جاری به تدریج خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد مسکونی در سیل اخیر دچار خسارت شد، تاکید کرد: هرچند مقدار این واحدها زیاد نیست ولی از نظر روانی در حوزه مسکن تأثیر می‌گذارد. همچنین از طریق بارش‌ها برای یک سال و نیم آینده سطح درآمد برخی از دهک‌های پایین درآمدی افزایش می‌یابد که اگر ادامه پیدا کند اقتصاد قوی‌تری خواهیم داشت و بخش مسکن مهمترین بخشی است که قابلیت جذب این منابع را دارد.

به گفته ستاریان، بعد از خروج آمریکا از برجام، گردش نقدینگی به جای اینکه به سمت تجارت برود به بخش‌های داخلی، بخصوص صنعت ساختمان آمد و افزایش معاملات سفته‌بازانه و رشد قیمت مسکن ناشی از این مساله بود. برنامه‌های اقتصادی دولت از جمله حذف چهار صفر از پول ملی و توسعه زیرساخت‌ها نیز در تحرک بخش مسکن تأثیرگذار است.

 

 

Share this post