هشدار معاون وزیر کار در زنجان درباره آینده بازار کار
میهن نیوز- غلامحسین محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان زنجان هشدار داد که کشور در آستانه بحران منابع انسانی و انرژی قرار دارد و تنها با آموزش مهارتی موثر میتوان به بهرهوری نیروی کار و اصلاح خانواده انرژی امید بست.
به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز ،محمدی با بیان بحران قریبالوقوع در آموزش مهارتی گفت: وقتی از آموزش مهارتی صحبت میکنیم داریم درباره منابع انسانی و نیروی کار صحبت میکنیم. آیا ۱۰-۱۵ سال پیش پیشبینی میشد که امروز با ناترازی جدی در برق و آب مواجه شویم؟
او تأکید کرد: اسناد پژوهشی این هشدارها را مطرح کردهاند، اما اقدامات کافی انجام نشده است.
معاون وزیر کار به اهمیت آموزش فرهنگ مصرف صحیح اشاره کرد و افزود: ۲۵ میلیون کولر آبی با موتورهای عادی داریم که اگر از موتورهای براشلس استفاده شود، مصرف برق به یک پنجم کاهش مییابد.
به گفته وی، مصرف روزانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر آب توسط همین کولرها نیز، نمونهای از ضرورت آموزش و فناوری کمهزینه برای بهبود وضع کشور است.
معاون وزیر با ارائه عدد و آمار گفت: اینک کمبود نیروی کار ماهر جزو پنج اولویت اقتصادی گزارشهای اتاق بازرگانی و پژوهشگران است و گزارشهای بهار امسال نیز این موضوع را دومین اولویت معرفی کردهاند واز هر دو کارجوی ایرانی، یک نفر یا فقر مهارتی دارد (مهارت ندارد) یا شکاف مهارتی دارد (نیازمند مهارت تکمیلی است).
او هشدار داد: در چند سال آینده، حدود ۹۰ میلیون شغل از بین خواهد رفت و حدود ۱۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد میشود؛ یعنی از هر ده کارگر، شش نفر باید مهارتهای خود را ارتقا دهند.
محمدی تصریح کرد: اگر رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه هفتم را هدف قرار دهیم، ۳۰ درصد این رشد باید از بهرهوری ناشی شود چراکه بخش عمدهاش از بهرهوری نیروی کار. بررسیهای بینالمللی نشان داده که یک سال آموزش مهارتی میتواند بهرهوری فرد را ۳ درصد افزایش دهد و موجب افزایش ۱۰ درصدی دستمزد شود.
او افزود: نیروی کار مولتیاسکیل (چندمهارتی)، آیندهساز بازار است. مهارتهای تحلیلگری، خلاقیت، هوش مصنوعی و داده، لازمه همه مشاغل آینده هستند و در بازار جهانی، کارفرمایان به طور طبیعی به دنبال این مهارتها هستند: ۷۰ درصد آنها به کارکنانشان مهارت جدید میطلبند.
محمدی در ادامه به وضعیت نامطلوب نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: رتبه میانگین طول تحصیل دانش آموزان از ۱۴۰ کشور ۶۱ است (دانشآموزان زیاد درس میخوانند) و رتبه مهارت فارغالتحصیلان ۱۳۶ (از آخر)،همچنین حدود ۴۰٪ از دانشآموختگان فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند.
او افزود: سرمایهگذاری روی آموزش در ایران رتبه ۱۳۴ را دارد و کیفیت آموزش در رتبه ۱۱۵ قرار گرفته است، که نشان از ناکارآمدی گسترده دارد.
معاون وزیر با اشاره به مدل جهانی توسعه نیروی کار گفت: تقریباً همه آموزشهای موفق مشارکتی هستند؛ آموزش رسمی ۱۰٪ سهم دارد، اما بقیه شامل: کارآموزی با حمایت کارفرما (>۱۵٪)، آموزشهای صنعتی توسط خود شرکتها (>۲۰٪)، آموزش با انجمنهای حرفهای (>۱۲٪)، مربیگری در حین کار (>۲۵٪) و آموزش آنلاین. فقط ۱۰٪ رشتههای دانشگاهی و مدرسه به تنهایی نمیتوانند نیروی قابل اشتغال تربیت کنند.
محمدی درباره اجرای پروژه وفاق استانی با اشاره به طرح «ایران ماهر»، گفت: در زنجان پروژه چندوجهی اجرا شده: شناسایی مراکز آموزشی، زیرساخت، مشارکت با بخش خصوصی، توسعه مهارتهای پیشرفته. کنسرسیوم مهارت در برخی استانها شکل گرفته که مرکز اتصال عرضه و تقاضای مهارتی است؛ شرکتها نیازهای مهارتی را مطرح میکنند و مراکز آموزش با آن هماهنگ میشوند.
او درباره مزیتهای زنجان افزود: برشهای استان مشخص شدهاند: جایگاه زیرساخت، مشارکتهای صنعتی، آموزشهای رایگان برای دانشآموزان و توسعه مهارت در اقتصاد دیجیتال تا ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر. با سرمایهگذاری اجتماعی و منابع مالیاتی اختصاصیافته، امید است پروژهها در دو سال آینده اهداف را محقق کنند.
محمدی در پایان جلسه گفت: ما باید دیوارها را حذف کنیم و زیرساخت ملی آموزش مهارتی در اختیار همه شهروندان است. هیچ خاصگرایی وجود ندارد. از استاندار، معاون اقتصادی و همه مشارکتکنندگان تشکر میکنم که در استان زنجان این مدل وفاق اجرا میشود.چ و با همکاری مستمر، امیدواریم به اهداف برنامه هفتم دست یابیم و شاهد تحولات مهم در بازار کار باشیم.


