وجود ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان

زلزله

وجود ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان

 

 

میهن نیوز: رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان، از وجود ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان خبر داد و گفت: یکی از مولفه‌های مهم که در نصب ایستگاههای شتاب نگار حائز اهمیت است بحث لرزه خیزی منطقه و سابقه زلزله‌ها است.

مسلم کرمی در گفتگو با خبرنگار ما، از وجود ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان خبر داد و گفت: از سال ۷۲ و بعد از زلزله رود بار و منجیل نصب دستگاه شتاب نگار در استان زنجان آغاز شده است.
وی بیان داشت: همچنین از سال ۹۹ به بعد هم نصب دستگاه‌های نسل جدید بر خط در استان زنجان شروع شده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان، به تفکیک دستگاه‌های شتاب نگار در شهرستانهای استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان زنجان ۱۱ ایستگاه نصب است، شهرستان طارم پنج ایستگاه، شهرستان خدابنده هشت ایستگاه، ابهر چهار ایستگاه، ایجرود سه ایستگاه، ماهنشان و سلطانیه هر کدام دو ایستگاه و شهرستان خرمدره هم یک دستگاه شتاب نگار نصب است.
موضوع نصب دستگاه‌های شتاب نگار از طریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری می‌شود
کرمی با بیان اینکه موضوع نصب دستگاه‌های شتاب نگار از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است پیگیری می‌شود، گفت: ایستگاه‌های شتاب نگار به تناسب مراکز حساس در سطح کشور، شهرهای پر جمعیت، محل هایی باوجود نیروگاه‌ها، سدها و شهرک‌های صنعتی بنا به تناسب این نیازها و جمعیت ساکن و اهمیت محدوده‌ها، نصب می‌شود.
وی افزود: یکی از مولفه‌های مهم که در نصب ایستگاههای شتاب نگار خیلی اهمیت دارد بحث لرزه خیزی منطقه و سابقه زلزله‌ها است.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان،با اشاره به اهمیت شهرستان طارم در رابطه با وقوع زلزله های پر اهمیت،گفت: این زلزله ها باعث شده تا پنج ایستگاه زلزله نگار در شهرستان طارم نصب شود.
کرمی بیان داشت: همه ۵ ایستگاه زلزله نگار در شهرستان طارم برخط هستند و در صورت وقوع زلزله بلافاصله با توجه به ویژگی شتاب نگارهای نسل جدید که بر خط هستند بلافاصله فعال شده و شدت، بزرگی و عمق زلزله ثبت شده و به مرکز تحقیقات که اطلاعات را پایش می‌کند ارسال می‌شود.
۲ نوع نسل دستگاه شتاب نگار زلزله وجود دارد
وی با تاکید بر اینکه دو نوع نسل دستگاه شتاب نگار زلزله وجود دارد، افزود: دستگاه شتاب نگار زلزله آنالوگ از نسل قدیمی و دستگاه‌های برخط که نسل جدید می‌باشند.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان، با بیان اینکه دستگاه شتاب نگار زلزله از نسل آنالوگ اطلاعاتی که مورد نیاز است در نوارهایی مثل فیلم عکاسی ذخیره و در صورت وقوع زلزله بعد آنها را برداشت کرده و آنالیز می‌کنند؛بیان داشت: ولی ایستگاههای برخط، اطلاعات را بعد از ثبت به صورت آنلاین به مرکز تحقیقات جهت پایش ارسال می‌کنند.
کرمی ابراز داشت: در شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین شرکت آب منطقه‌ای هم که سدها را مدیریت می‌کند، به طور مستقل دستگاه‌های شتاب نگار نصب کرده و پایش را هم خودشان انجام می‌دهند و از طرف مرکز تحقیقات هیچ داده‌ای از آنها دریافت نمی‌شود و آنالیزی هم صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه برگزاری مانورها همچون مانور مقابله با زلزله، اطفای حریق و غیره حالت عادی پیدا کرده است، تصریح کرد: این مانورها در استان جا افتاده و خوشبختانه دوره‌های آموزشی خوبی طی سالهای گذشته برگزار شده و مقرر شده از این به بعد هم دوره‌های آموزشی با دعوت اساتید مجرب از سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شود.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان، ادامه داد: در پروژ های نهضت ملی مسکن و سایر ساخت و سازها، طراحی و اجرا در چارچوب مقررات ملی ساختمان و مباحث تخصصی آن می‌باشد و از مراحل ابتدایی مانند تعیین نوع خاک تا نمونه گیری آزمایشات بتن و پایان اجرای پروژه تحت طراحی و نظارت مهندسان مشاور مجرب انجام می شود.

Share this post