پوشش کلی واکسیناسیون در گیلان به ۱۴.۵ درصد رسید

پوشش کلی واکسیناسیون در گیلان به ۱۴.۵ درصد رسید

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: پوشش کلی واکسیناسیون شامل تزریق هر ۲ دوز در این استان به ۱۴.۵ درصد رسید که از زیر ۱۱ درصد میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر حسن رخ شاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۱۴.۵ درصد از جامعه هدف در استان گیلان هر ۲ دوز واکسن کرونا و ۳۱ درصد نیز دوز نخست واکسن را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۹۲۰ هزار دوز واکسن به گروه های هدف در گیلان تزریق شده است، اضافه کرد: نزدیک به ۲۹۵ هزار نفر در این استان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان به تداوم واکسیناسیون برای دوز دوم در تمامی پایگاه ها خبر داد و خاطر نشان کرد: تنها در تعداد اندکی از پایگاه دوز اول تزریق می شود که روزانه اطلاع رسانی در این زمینه انجام می گیرد.

رخ شاد اظهار داشت: تاکنون حدود یک میلیون دوز واکسن برای تزریق به گروه های هدف به استان گیلان تحویل داده شد و مرحله های تحویل به صورت مستمر جریان دارد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توسط همه افراد گفت: تمام گروه های سنی که واکسن کرونا حتی ۲ دوز را دریافت کرده اند حتما باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس آخرین آمار، نزدیک به یکهزار و ۹۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری بوده و تمام ١٧ شهرستان گیلان شامل رشت ، خمام ، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابر این رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

Share this post