پیشرفت فیزیکی پروژه سبزه‌میدان ۲۲ درصد است

پیشرفت فیزیکی پروژه سبزه‌میدان ۲۲ درصد است

شهردار زنجان خبرداد:

پیشرفت فیزیکی پروژه سبزه‌میدان ۲۲ درصد است

اعتماد از دست رفته ای که باز می گردد

گزارش ویژه؛ مهران حبیبی: شهرداری زنجان در ماههای گذشته روزهای سختی را سپری کرده است اما با انتخاب مجدد دکترحبیب‌الله ملایی‌یگانه از سوی شورای شهر امیدی دوباره بر کالبد خسته شهر دمیده شد، یگانه که پیشترها نیز توانسته مرکز استان را به خوبی اداره کند وسکان شهر را با آرامش هدایت نماید اینک با برنامه های کوتاه مدت وبلند مدت بار دیگر سعی دارد در راستای عمران وآبادانی شهر گام بردارد و اعتماد از دست رفته مردم به شهرداری را جبران

نماید.

شهردار زنجان پس از ۴ ماه در اولین نشست رسانه ای  خود  از دغدغه های مردم در خصوص پروژه های برزمین مانده شهرداری سخن گفت واظهار امیدواری کرد با همکاری شهروندان ومسوولان، زنجان به جایگاه واقعی خواهد رسید ومشکلات یکی یکی از سر راه برداشته خواهد شد.

دکتر‌یگانه در این نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید اظهارداشت: با هدف کمک به جهش تولید در سال جاری، شهرداری زنجان با اعمال ۸۰ درصد تخفیف عوارض قانونی واحدهای صنعتی و تولیدی نقش خود را در این خصوص ایفا می‌کند.

وی افزود: شهرداری زنجان ۱۱ فروردین امسال مجموع لوایحی را در این خصوص برای تصویب نهایی به شورای اسلامی شهر ارسال کرد که بر اساس آن تخفیفاتی را در صدور مجوزهای ساختماتی واحدهای تولیدی و صنعتی مد نظر قرار داد.

دکتر‌یگانه اضافه کرد: این کار در نهایت با موافقت و همدلی اعضای شورای اسلامی شهر زنجان مواجه شد که پس از مصوب شدن لوایح به شهرداری زنجان ابلاغ شد.

این مسؤول شهری ادامه داد: با توجه به فرامین رهبری مبنی بر توجه به تلاش مضاعف جهش تولید در سال جاری مجموعه مدیریت شهری در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی به عنوان یکی از اولویت ها بحث ساخت مسکن  را در سطح شهر مورد توجه قرار داده است.

دکتر‌یگانه افزود: این اقدام یعنی ساخت مسکن به طور مستقیم و غیرمستقیم ۱۵۰ شغل را به حرکت در می آورد.

به گفته شهردار زنجان ایجاد پویایی، انگیزه و مشوق های لازم در راستای احیا، بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیر رسمی و حمایت از تولید و عرضه مسکن برای اقشار کم درآمد و طرح اقدام ملی مسکن به ایجاد اشتغال در صنایع مختلف و جهش تولید در حوزه ساختمان منجر می‌شود.

این مسؤول شهری ادامه داد: بر اساس ماده ۱۶ قانون نوسازی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در این سکونتگاه‌ها حداقل ۵۰ درصد معافیت و تشویق را شامل می شوند و در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی و در برخی مناطق با ۱۰۰ درصد معافیت و در خصوص حمایت از اقدام ملی مسکن در کاربری های مسکونی صدور پروانه ساختمانی طی سال جاری و در تراکم و سایر عوارض ۵۰ درصد معافیت اعمال می‌شود.

شهردار زنجان درادامه گفت: با استفاده از ظرفیت های موجود در ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی پیشنهاداتی مبنی بر درخواست مجوز احداث، توسعه کارخانه واحدهای صنعتی و تولیدی در محدوده حریم شهر با ارائه موافقت اصولی سازمان صنعت، معدن و تجارت در کاربری های مربوطه کل عوارض و صدور پروانه شامل داخل تراکم و سایر عوارض متعلقه با ۸۰ درصد تشویق و معافیت و با رعایت ضوابط شهرسازی و با اخذ تعهد مبنی بر تکمیل بهره برداری از این پروژه ها امسال اقدام می شود.

وی خاطرنشان کرد: لوایح مربوطه توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر ارسال شد که برای اقدام ملی مسکن شهر زنجان ۵۰ درصد مصوبه و برای کارگاه‌های تولیدی در محدوه شهر با احداث بنا ۸۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

پیشرفت فیزیکی پروژه سبزه‌میدان ۲۲ درصد است

شهردار زنجان، در ادامه به آخرین وضعیت پروژه سبزه‌میدان نیز اشاره کرد و یادآورشد: درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تا عید ۷ درصد بود که براساس آخرین گزارش‌گیری این رقم به ۲۲ درصد شده است و مقرر شده تا شهریور سال آینده کار به اتمام برسد. البته براساس جدول زمان‌بندی، و فعلا ۴ یا ۵ درصد از برنامه عقب هستیم که امیدواریم با تسریع در کار، این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با این پروژه بزرگ مشکلاتی داریم؛ اینکه قرارداد با پیمانکار فقط عمرانی است و مباحث مبلمان و نورپردازی در قرارداد گنجانده نشده است که امیدواریم وارد قرارداد شود. همچنین قرارداد اولیه ۶۴ میلیارد تومان است و موارد جدید را هم باید وارد کنیم که قطعا مبلغ بالاتر خواهد رفت. در یکی از جلسات عنوان شد که این طرح جزو پروژه‌های شاخص گنجانده شده تا بتوان کمک‌های لازم به آن را وارد کرد.

دکتر‌یگانه ، به تملکات پروژه فوق نیز اشاره کرد و یادآور شد: مقرر شده است که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملکات در نظر گرفته شود. البته این کار قبلا باید انجام می‌شد ولی این اتفاق رخ نداده است. بالای ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل این پروژه نیاز است که باید اعتبارات استانی نیز به آن تعلق گیرد.

این مسئول، به اجرای کانال مشترک تاسیساتی در پروژه سبزه‌میدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدام در نوع خود در استان بی‌نظیر است، افزود: امیدواریم این طرح در محلات دیگر نیز انجام شود.

وی در ادامه به بازگشایی محورهای جدید پروژه پادگان اشاره کرد و گفت: فاز اول در سال‌های قبل بازگشایی شده است و به دنبال بازگشایی مسیرهای دیگر هستیم و جلسات مختلفی در این رابطه برگزار شده است. مسئولان امر قول مساعد داده‌اند و در جلسه اخیر نیز که در خدمت مسئولان تیپ ۲۱۶ بودیم، تعهدات فی‌مابین مطرح شده که امیدواریم با سرعت، کارها پیش رود.

دکتر‌یگانه در بخش دیگر این نشست، به بودجه ۲۴۵ میلیارد تومانی شهرداری در سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: براساس بودجه، ۲۴ میلیارد برای آسفالت‌ریزی در نظر گرفته شده بود که با توجه به اهمیت کار، این عدد به ۳۰ میلیارد رسیده و در همین راستا ۱۳ قرارداد بسته شده است.

وی به تکمیل آرامستان نیز اشاره کرد و افزود: ۳ میلیارد اعتبار برای این کار در نظر گرفته شده است؛ همچنین احداث پارکینگ و احداث یادمان شهید گمنام و توسعه مزار در حال انجام است.

این مسئول به آخرین وضعیت پارک بانوان واقع در غرب زنجان نیز اشاره کرد و افزود: این پارک نواقصاتی داشت که طبق پیگیری برطرف شده و امیدواریم هرچه زودتر به مرحله بهره برداری برسد.

وی ادامه داد:نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز در دستور کار است که با رایزنی‌های به‌عمل آمده مقرر شده در مرحله اول ۴ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود.

دکتر‌یگانه با اشاره به اینکه در ارتباط با تکمیل آرامستان و نواقصات آن نیز یک میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده بود،افزود:

وی احداث یادمان شهید گمنام، قبور اختصاصی، قبور چند طبقه و همچنین قبور جدید را نیز از دیگر موارد توسعه‌ای آرامستان عنوان کرد و گفت: همچنین در همین راستا نسبت به توسعه پارکینگ اقدام شده است.

شهردار زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار آوای میهن در خصوص بودجه اختصاص داده شده برای کل پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) و بخش دوربرگردان آن نیز گفت: کل هزینه اجرای این پل ۳۷ میلیارد تومان تاکنون بوده است، اما یکی از موضوعاتی که در این پروژه داریم این است که مبلغ مورد نظر برای اجرای یوترن نیز باید تامین شود.

دکتر‌یگانه با اشاره به اینکه مهمترین کار سه ماهه نخست امسال راه‌اندازی پروژه‌های سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: در این راستا نیز نسبت به ساخت برخی از پروژه‌ها اقدام شده است.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه برای پیشرفت شهر بسته سرمایه‌گذاری شامل ۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد می‌شود که امیدواریم تا دو ماه آینده فراهم شود، تصریح کرد: اسناد مربوط به این پروژه آماده‌سازی شده است.

شهردار زنجان درباره پرداخت ۷۲ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری، شفاف‌سازی هزینه‌های فرهنگی، پرداختی کارگران و کارکنان آتش‌نشانی توضیح داد و گفت: امسال همچنین به صنایع داخل محدوده شهری ۸۰ درصد تخفیف عوارض داده می‌شود.

وی در ادامه به مباحث فرهنگی و اقدامات شهرداری در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه نیز برنامه‌های متعددی برای امسال پیش‌بینی شده است؛ البته یکی از برنامه‌های شهرداری آن است که هزینه‌های سازمان فرهنگی شفاف‌سازی شود.

شهردارمرکز استان با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است، اضافه کرد: از این مبلغ حدود یک میلیارد تومان هزینه شده که مطالبات مردمی بوده است.

دکتریگانه با اشاره به اینکه وجود بحث کرونا نیز مزید بر علت شده است، که بسیاری از برنامه‌ها اجرایی نشود، تصریح کرد: امیدواریم با دو بار جابه‌جایی مدیریتی، اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی انجام شود.

شهردار مرکز استان در ارتباط با تامین نیروی انسانی مورد نیاز شهرداری‌ها نیز گفت: امروز بزرگترین چالش شهرداری نیروی انسانی است که امیدواریم مجوزهایی را نسبت به تبدیل نیروهای کارگری به کارمندی اخذ کنیم که در این رابطه اقداماتی انجام شده است.

وی همچنین در ارتباط با گلایه کارگران فضای سبز و کارکنان آتش نشانی درباره کم بودن دریافتی خود گفت: اشل پرداخت حقوق در شهرداری پایین است و متفاوت از سایر دستگاه‌هاست از طرفی بازرسی نیز وارد عمل شده و اجازه پرداخت حقوق طبق اشل گذشته را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پرداختی‌ها باید یک دوازدهم بودجه شهرداری باشد، بیان کرد: این امر شهرداری را دچار مشکل کرده است و لایحه اصلاحی در این باره تقدیم شده است که پرداختی داشته باشیم و اجازه پرداخت به شیوه گذشته را نمی‌دهد، اما امسال در برنامه داریم که ۵۵ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری پرداخت شود.

شهروندان فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پارک‌ها تردد کنند

شهردار زنجان سپس با اشاره به وضعیت کرونایی گفت: وضعیت قرمز و پُرمخاطره به لحاظ بیماری کرونا برای زنجان اعلام و بر این مبنا بنرهایی با مضامین اجتناب کودکان از استفاده از وسایل بازی در مجموعه پارک‌های شهر نصب شده است و تردد در این مکانها تنها باید با رعایت سه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک انجام شود.

دکتر‌یگانه ، با اشاره به اقدامات این دستگاه غیردولتی در ایام کرونایی افزود: طبق مصوبه ستاد کرونای استان، مسؤولیت کمیته تدفین اموات به این نهاد سپرده شده است که بر این اساس و همزمان با ابلاغ مصوبه ای مبنی بر انتقال مزارهای داخل شهر این مهم به محل جدید بهشت زهرا انتقال یافت.

وی اضافه کرد: بر این مبنا از زمان شیوع بیماری کرونا در این استان تدفین اموات به ویژه کرونایی‌ها در آرامستان جدید شهر مطابق با پروتکل‌های بهداشتی و ابلاغ شده انجام می گیرد و در بحث ضدعفونی کردن اماکن و وسایل نقلیه عمومی، مراکز عمومی از قبیل تجاری، ایستگاه‌های اتوبوس، سازمان میادین و مشاغل مزاحم شهری و ترمینال ها اقداماتی توسط شهرداری‌های مناطق به صورت پیوسته و گسترده انجام گرفته است.

این مسؤول ادامه داد: شهرداری از زمان شیوع بیماری کرونا، ضدعفونی کردن معابر را با شیوه خاصی انجام می‌داد که با توجه به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی این مهم به صورت هدف دار و مشخص ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر شهرداری برای ضدعفونی کردن بیش از ۵۶ نقطه تکلیف و مسؤولیت داشته بطوری که روزانه ۲ بار، در برخی موارد یکبار و حتی یک روز در میان به طور ستمر مکان‌های عمومی، پارک‌ها، ایستگاه‌های زباله، اتوبوس، ورودی و خروجی معابر و بیمارستان ها ضدعفونی می‌شود.

شهردار زنجان ادامه داد: در برخی موارد نیز درخواست هایی از سوی ارگان های مختلف از قبیل آموزش و پرورش برای ضد عفونی محل برگزاری امتحانات انجام گرفته که شهرداری در این خصوص همکاری های لازم را دارد و علاوه بر آن پمپ های بنزین بصورت روزانه نظارت و ضدعفونی می شوند.

وی اضافه کرد: شهرداری زنجان طی چهار ماهه گذشته و در بحث کمک به تجهیز نقاهتگاه‌ها، تهیه اقلام مورد نیاز و تامین مواد غذایی، اطلاع رسانی و آموزش های شهروندی برای حضور نیافتن در مراسم های تدفین و اجتماعات اقدام کرده و شهرداری با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا نسبت به تعطیلی فضاهای عموم از قبیل پارک ها نیز اقدام کرده است.

دکتر‌یگانه با توجه به وضعیت قرمز کرونایی شهر زنجان از شهروندان زنجانی خواست، از نشستن بر روی چمن پارک های سطح شهر با توجه به روند افزایشی دما خودداری کنند چرا که احتمال آلودگی و انتقال ویروس از سایرین وجود دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: شهرداری زنجان کمک هایی برای واحدهای تجاری با مالکیت شهرداری داشته است بطوریکه تخفیفات ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی را طی ماه‌های اسفند و فروردین امسال اعمال کرده و علاوه بر آن با تقدیم لایحه ای به شورای اسلامی شهر زنجان در عوارض کسب مشاغل ۲ ماه اول امسال تخفیف داده شده است.

فعالیت شهرداری در ۱۲ نقطه از شهر برای حل مشکل آسفالت

دکتر‌یگانه اظهار کرد: از برنامه‌های سال جاری مجموعه شهری رسیدگی به وضعیت آسفالت و برطرف کردن مشکلات در این زمینه است، چرا که از خواستههای مسلم شهروندان است.

شهردار زنجان اضافه کرد: اجرای روکش آسفالت از جمله این مسائل است که در این راستا نسبت به ترمیم نوارهای حفاری اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که موضوع آسفالت و رفع نواقص آن دارد، در بودجه امسال ۳۴ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

از شرکت‌های خدمت رسان خواسته شده که تضمین لازم را برای انجام حفاری را انجام دهند تا در فصل پاییز مشکلی به وجود نیاید

دکتر‌یگانه با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات آسفالت مربوط به شرکت‌های خدمات‌رسان است، اضافه کرد: در این راستا از شرکت‌های خدمت رسان خواسته شده که تضمین لازم را برای انجام حفاری را انجام دهند تا در فصل پاییز مشکلی به وجود نیاید.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون طرح توسعه شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است، تصریح کرد: بخشی از مشکلات آسفالت به شهرداری مربوط نیست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیروهای شهرداری در ۱۲ نقطه از شهر در ارتباط با آسفالت فعالیت جدی دارند، بیان کرد: البته این اکیپ‌ها به مرور افزایش پیدا می‌کند.

شهردار زنجان همچنین از ترمیم نوارهای حفاری نیز خبر داد و گفت: صحبت‌هایی شده است که سرمایه‌گذاران و پیمانکاران نیز بتوانند عملیات را جمع‌آوری و ترمیم را انجام دهند.

دکتر‌یگانه در ادامه همچنین به تغییر مدیریتی در شهرداری اشاره کرد و گفت: تغییر مدیریتی یک موضوعی است که همواره انجام می‌شود و مختص زمان خاصی نیست.

شهردار زنجان با بیان اینکه هدف از تغییر مدیریتی هماهنگی بیشتر برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان است، افزود: امیدواریم بتوانیم اعتماد از دست رفته مردم به شهرداری را جبران و خدمات بهتر از قبل را ارائه دهیم.

 

 

 

Share this post