پیک هفتم کرونا درراه است

وضعیت کرونایی زنجان

پیک هفتم کرونا درراه است

آوای میهن نیوز- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکید کرد: سویه جدید کرونا از نیمه تیرماه جاری روند افزایشی را آغاز کرده است که این وضعیت می‌تواند پیک هفتم بیماری را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر مشهود تقیلو گفت: بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق نکردن دُز چهارم واکسن کرونا عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در موج ششم کرونا، اومیکرون با سویه های جدید یک و ۲ خودنمایی می‌کرد که در مقایسه با سویه های قبل‌تر آن قدرت سرایت بالایی داشت، اظهار داشت: با همکاری عموم مردم، اطلاع رسانی رسانه های جمعی و حساسیت خوبی که ایجاد شد، ۵۲.۵ درصد زنجانی دز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

این مسوول با بیان اینکه بالای ۹۴.۵ درصد از زنجانی دُز اول و ۸۷.۵ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، ادامه داد: بر این اساس موج ششم کرونا در استان با عوارض و آسیب کمتری سپری شد، اما هم اکنون سویه‌های جدید BA.۴ و BA.۵ عنوان شده  که در زمان حاضر غرب اروپا و بسیاری از کشورها را دربر گرفته و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه  BA.۵ سویه غالب در ایران اعلام شده که مبتلایان جدید به این نوع بیماری کووید -۱۹ بیشتر تب، گلو درد و اختلال در حس بویایی و چشایی را تجربه می‌کنند اظهار داشت: علاوه بر این سویه‌های BA.۴ و BA.۵ جهش‌هایی دارد که باعث می‌شود تطابق ویروس با دستگاه تنفسی تحتانی بیشتر باشد، بنابراین خطر بروز مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود علائم بیماری جدی‌تر شود.

به گفته این مسوول، در صورتی که افراد واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، خطر بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از سویه‌های جدید کاهش پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان آگاهی عموم از سویه های جدید به ویژه متولیان امر را در پیشگیری و کنترل این سویه‌های جدید بسیار مهم عنوان کرد و گفت: رسانه های گروهی استان در خصوص جریان سازی و آگاه بخش در خصوص سویه جدید نقش مهمی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه عموم مردم در پیک قبلی تصور کردند که دیگر سویه های جدید چندان کشنده نیست و نباید به پروتکل ها پایبند بود، اضافه کرد: واکسیناسیون موجب شد تا عوارض سویه قبلی در گروه‌های هدف و عموم مردم کاهش یابد و هم اکنون این سویه های جدید نیز می تواند در صورت بی توجهی، افراد را گرفتار کند و عوارض ناخوشایندی داشته باشد.

تقیلو خاطرنشان کرد: هم اکنون شیوع موج هفتم در استان زنجان آغاز شده است و شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری کرونا هستیم که درصد موارد مثبت PCR، نشانه گردش ویروس کرونا بوده که این روند  در هفته سوم تیرماه در حال افزایش است.

Share this post