کار آزمایی بالینی واکسن افتخار بسیار بزرگی برای زنجان است

دکتر قزلباش 5

کار آزمایی بالینی واکسن افتخار بسیار بزرگی برای زنجان است

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری امروز جمعه با اشاره به اینکه در شرایط بیماری واکسنهای موجود در کشور اثر بخشی خوبی دارند و باعث ایمنی زایی می شوند افزود: بوِیژه برای سالمندان که در معرض خطر هستند واکسن می تواند کمک کننده باشد و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

به گزارش آوای میهن نیوز، دکتر پرویز قزلباش در پاسخ به سوال خبرنگاران با اعلام اینکه از روز سه شنبه به مدت ۴ روز است که واکسیناسیون بالای ۸۰ سال شروع شده؛ افزود:  بیش از ۱۸۰۰۰هزار نفر مشمول این مرحله بودند و  تاکنون ۴۰۰۰نفر واکسینه شده اند و  استقبال بسیار خوبی در بین همشهریان و مردم عزیز در تزریق واکسن شده است .

وی توصیه نمود: اگر مردم عزیز مانعی به لحاظ علمی و پزشکی برای تزریق واکسن نداشته باشند توصیه می کنیم واکسن تزریق کنند و از هر نوع که وزارت بهداشت اعلام کرده استفاده کنند .

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت استان از نظر بیماری اظهار امیدواری نمود؛ بیماری در هفته های آتی روند نزولی پیدا کند؛ درسرپایی روند نزولی شروع شده در روزهای اینده این روند را در میزان  بستری هم داشته باشیم.

وی افزود: ما در پیک بیماری نیز بدنبال این هستیم که هیچ بیمار کرونایی نباشد که خدمات نگرفته باشد، خوشبختانه یک نفر هم نبوده که نیازمند بستری باشد و نتوانیم برای او تخت فراهم کنیم؛ با کاهش تدریجی و قطره چکانی بستریها انتظارداریم خدمات دیگر نیز فعال تر شوند .

دکتر قزلباش در ادامه در پاسخ  به سوالی در مورد واکسن ایرانی کوبائی گفت: مطالعه برای این  واکسن بخاطر این است که ایمنی و اثر بخشی واکسن در ایران را هم بررسی کنیم در کوبا با آزمایش بالینی برای ۴۴۰۰۰ نفر مورد تایید قرار گرفته و در ایران به لحاظ حساسیتی که وجود دارد آزمایش یالینی با دقت بیشتری انجام می شود .

وی با اعلام این مطلب که افراد می توانند همچنان برای واکسن کوبایی- ایرانی ثبت نام کنند و پروسه ثبت نام اتمام نیافته است افزود:  تعداد افرادی که برای تزریق واکسن ایرانی و کوبایی ثبت نام کرده اند بسیار زیاد است ولی در زنجان ۳۰۰۰نفر مورد تست قرار خواهند گرفت و به تدریج تزریق انجام خواهد شد . پیش بینی می کنیم روزانه ۱۰۰ تا۱۵۰ نفرمورد آزمایش بالینی قرار گیرند.

دکتر قزلباش تاکید کرد: کار ازمایی بالینی واکسن افتخار بسیار بزرگی برای زنجان است.چون تولید این واکسن در تاریخ کشور ایران خواهد درخشید .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه  چند روز اینده دز اول تزریق بالینی واکسن کنژوکه به اتمام می رسد؛ افزود:  ۲۸ روز بعد دز دوم شروع خواهد شد .و در زنجان و یزد سه دز واکسن کوبایی و ایرانی  انجام خواهد گرفت، مطالعه تا ۷ماه به طول خواهد انجامید و دایم از این افراد نمونه خون و ازمایشات گوناگون انجام خواهد شد و هر علامتی در فرد برای هربیماری دیگر داشته باشد مورد معاینه قرار می گیرند تا ایمنی زایی بیماری بیشتر مطالعه شود .

 وی در پاسخ به این سوال در مورد عوارض روحی و روانی بیماری نیز گفت: افسردگی از عوارض بیماری، مشکل فعلی کل دنیاست و کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست این بیماری علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی مشکلات روحی و روانی بسیاری نیز برجا نهاده است

در استان زنجان نیز به این امر توجه ویژه شده است از لحاظ توجه به سلامت روان در استان در مراکز جامع سلامت، روان شناس حضور دارد و کار های اصلی آن پرداختن به مسایل روانی و حمایت روانی است و آموزشهای لازم را متناسب با روان بیماران ارائه می دهد

 

دکتر قزلباش 5

دکتر قزلباش۵

Share this post