کتابخانه ها، با رفتار حرفه ای کتابداران آراسته شوند

کتابخانه ها، با رفتار حرفه ای کتابداران آراسته شوند

آوای میهن نیوز: فرماندار زنجان  گفت: یکی از عوامل موفقیت کتابخانه ها رفتار حرفه ای کتابدارها در برخورد با کتابخوانان بوده بنابراین متولیان مربوطه بایستی از این طریق جذابیت و گیرایی در کتابخانه ها را قوت ببخشند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان زنجان، پرویز خالقی فرماندار زنجان در حاشیه جلسه تکریم و معارفه مدیر امور کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان که در محل فرمانداری برگزار گردید، یکی از عوامل موفقیت کتابخانه ها را رفتار حرفه ای کتابدارها در برخورد با کتابخوانان دانسته و تاکید کرد: متولیان مربوطه بایستی با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کتابداران زنجان، جذابیت و گیرایی در کتابخانه ها را قوت بخشیده و از این طریق میزان علاقه اقشار مختلف به اینگونه فضاها را ارتقا دهند.

خالقی فرماندار زنجان با بیان این موضوع که کتابخانه ها به عنوان فضاهای مقدس، موجبات معرفت افزایی افراد در زمینه های مختلف علمی، ادبی، هنری، معنوی و … را فراهم می سازند، این دسته از اماکن عمومی را یکی از تاثیرگذارترین مولفه ها در زمینه فرهنگ سازی فردی واجتماعی، شکل گیری مثبت شخصیت افراد و هدایت آحاد به سمت توسعه فکری دانست.

فرماندار زنجان افزود: یکی از مهمترین برنامه های راهبردی در زمینه اقدامات ایجابی و مقابله با آسیب های اجتماعی می تواند برپایه تبدیل به احسن فضاهای بلا استفاده و متروکه بویژه در روستاها و بهره گیری از آنها درقالب کتابخانه ها نهادینه شود چراکه جوانان و نوجوانان با رشد و نمو در چنین فضاهایی می توانند از بسیاری از تهدیدات در امان بمانند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان ضمن تاکید بر اینکه کتابخانه ها به عنوان محل تدبر و تفکر، نباید صرفاً به انبار نگهداری کتاب و صندلی تبدیل شوند، ادامه داد: با بهره گیری بهینه از ظرفیت کتابخانه ها در راستای برگزاری جلسات بویژه در سطح روستاها می توان بر اهمیت اینگونه اماکن در اذهان عموم افزود.

فرماندار زنجان ضمن قدردانی از رویکرد مدیریت کلان کتابخانه های عمومی استان که با تدوین بیش از ۴۰ برنامه راهبردی در راستای ارتقای شاخص های کتاب و کتابخوانی در استان زنجان گام بر می دارند، گفت: با برنامه ریزی ها و اهتمام موثر می توان زنجان را به عنوان یکی از طلایه داران کتاب و کتابخانه در کشور مطرح ساخته و ارمغانش را به کتاب مبدل نمود.

این مسئول با بیان اینکه کتابخانه های زنجان همواره خاستگاه افراد شاخصی چون دانشمند هسته ای شهید شهریاری بوده اند، افزود: کتابخانه های فعال در روستاها می تواند موجبات شکوفائی کودکان، نوجوانان و جوانان روستایی را فراهم ساخته و توسعه فکری و زیربنایی را برای روستائیان به ارمغان آورد.

خالقی خاطر نشان کرد: به ازای هر ساعت فعالیت کتابخانه ها و حضور سنین مختلف در آنها، به همان میزان می توان شاهد کاهش آسیب های اجتماعی بود بنابراین هزینه در راستای افزایش کتابخانه ها و شاخص های مربوطه، در آتیه به عنوان سرمایه گذاری به چشم خواهد خورد.

وی ضمن تاکید بر افزایش میزان ساعات فعالیت کتابخانه ها بویژه در ساعات شبانه، افزود: نباید از کتابخانه های سیار و ثابت روستایی غفلت کرد چراکه می توانند نقش بی بدیلی را در شکل گیری مطلوب افکار نوآموزان و جوانان روستایی ایفا نمایند.

خالقی همچنین ضمن تاکید بر برنامه محور بودن مدیران شهرستانی و پرهیز از حرکت های جزیره ای و بی نتیجه، اضافه کرد: مدیران شهرستان زنجان در سنجش عملکرد خود بایستی زنجان را با شهرستانهای مهم کشور قیاس نموده و روز به روز موجبات شکوفایی ظرفیت این خطه غنی را فراهم نمایند.

در این جلسه از تلاشهای قاسم موحدیان به هنگام تصدّی مدیریت امور کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان قدردانی بعمل آمده و سیروس نعمتی به عنوان مدیر جدید اداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان منصوب شد.

Share this post