کلاهبرداری و فیشینگ با ترفند پرداخت فطریه

سرهنگ موسوی

کلاهبرداری و فیشینگ با ترفند پرداخت فطریه

آوای میهن نیوز: رئیس پلیس فتا استان از شهروندان خواست: فطریه خود را به شماره حساب‌هایی که از طریق رسانه ملی اعلام می ‌شود، پرداخت کنند.

سرهنگ “سید احمد موسوی” در این خصوص گفت: هر سال با فرا رسیدن عید فطر افراد کلاهبردار در پوشش عناوین دروغین مؤسسه‌های خیریه و سازمان‌های رسمی بهزیستی و کمیته امداد که مورد اعتماد مردم هستند، تبلیغات گسترده‌ای را جهت جمع آوری فطریه و کفاره روزه شروع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی برای کمک به نیازمندان حتماً به مؤسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند و فریب پیام‌ها و سایت‌های جعلی را نخورند؛ از عموم مردم خواست به هیچ عنوان به کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به جمع‌آوری کمک مالی به نام مؤسسه‌های خیریه می‌نمایند اعتماد نکنند.

سرهنگ موسوی گفت: مجرمین سایبری با سوء استفاده از این فضا و نیات خداپسندانه و انسان‌دوستانه مردم، اقدام به طراحی صفحات و درگاه‌های جعلی (فیشینگ) با مشخصات ظاهری مشابه با مؤسساتی مانند کمیته ‌امداد و بهزیستی نموده و بدین طریق به دستیابی به اطلاعات حساب بانکی کاربران ،اقدام به سرقت از حساب بانکی می نمایند.

 این مقام مسئول افزود: اگر به هر علتی قصد پرداخت اینترنتی پرداخت فطریه از طریق وب سایت ارگان ها و نهاد های مجاز را دارید قبل از انجام عملیات بانکی از طریق منابع معتبر و اطلاع رسانی های صورت گرفته از طریق صدا و سیما از صحت و سقم آدرس سایت و درگاه های بانکی اطمینان خاصل نمائید.

وی خاطرنشان کرد: جهت واریز مبالغ به حساب مؤسسات خیریه اعم از کمیته امداد، بهزیستی و… برای کمک‌های نوع دوستانه، شخصاً آدرس سایت‌های معتبر اصلی آن ارگان را در قسمت آدرس بار (Address bar) مرورگر اینترنتی تایپ نموده و از رفتن و باز کردن لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی ارسال شده خودداری نموده و در زمان پرداخت از رمزهای دوم یکبار مصرف، استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان می باشند، افزود شهروندان می توانند هر گونه موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس: www.cyberpolice.ir یا مرکز فوریت‌های سایبری و یا تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ اعلام نمایند.

Share this post