گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدی قالیباف و اظهارات جهانگیری

گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدی قالیباف و اظهارات جهانگیری

بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد برخی ناظران با توجه به پست اینستاگرامی اخیر «محمدباقر قالیباف»، اعلام نامزدی او را دور از ذهن نمی‌دانند. در این میان، اظهارات «اسحاق جهانگیری» در کلاب‌هاوس نیز مورد توجه ویژه کاربران مجازی قرار گرفت.

  فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه و نیم مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح پنجشنبه نهم اردیبهشت تا ۱۱ صبح شنبه یازدهم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی

چالش برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی به یکی از دغدغه های رسانه‌ها و مردم در ماه های اخیر تبدیل شده است. ستاد انتخابات کشور به منظور رفع نگرانی‌ها، برگزاری انتخابات الکترونیک و افزایش صندوق‌های اخذ رأی  را مدنظر قرار داده است. یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر از قول رئیس ستاد انتخابات کشور نوشت: شرایط کرونایی کشور امکان برگزاری تجمعات و میتینگ‌های انتخاباتی را غیر ممکن ساخته و برای همین کاندیداها طی فرصت‌هایی که در رسانه‌ها خواهند داشت، برنامه‌های راهبردی خود را معرفی خواهند کرد. تلاش داریم با حفظ سلامت جان مردم،  انتخابات را برگزار کنیم. حدود ۷ الی ۸ هزار افزایش صندوق رأی در ۲۸ خرداد ماه برای کاهش تجمع حوزه‌های شلوغ پیش بینی کردیم. در این دور از انتخابات در بیش از ۳۰ شهر و مرکز استان کشور انتخابات شوراها به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود و در شهر تهران هم رویکرد وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیک است. تبلیغات در این دور از انتخابات عمدتاً در بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد.

اظهارات پربازتاب جهانگیری

شب گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با حضور در کلاب هاوس به سوالات خبرنگاران و کاربران این شبکه اجتماعی پاسخ داد. جهانگیری در خصوص موضوعات مختلفی از قبیل انتخابات ۱۴۰۰، اختلال در اینترنت، یارانه های دولتی و… ابراز نظر کرد و این اظهارات در رسانه های مختلف داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در بازنشر بخشی از سخنان معاون اول رییس جمهوری نوشت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد، چه اطرافیان چه فردی از مسئولان کشور. چرا یک پرونده کوچک را به بزرگترین پرونده تبدیل می کنند؛ اما یک پرونده بزرگ میلیاردی، هیچ صدایی ازش در نمی آید؟ کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومن یارانه آشکار پرداخت می کنیم. شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح عبور غیر از انتخابات نداریم.  بیشترین دستاورد اقتصادی برای این دولت است.  ما در دوره اول، درآمدهای افسانه‌ای را نداشتیم، اما دستاوردهایمان خوب بود. بزرگترین کمک‌ها به حقوق‌بگیران و کارگران در دولت ما انجام شد. چون سفره مردم کوچک شده نمی‌توانیم دستاوردهای دولت را در زمینه ‌های مختلف بگوییم.  ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است. نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند. 

حمایت وزیر ارشاد دولت سابق از سیدابراهیم رئیسی

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سابق و از فعالان مجازی در توییتر و کلاب هاوس، سخنانی در ارتباط با انتخابات و آخرین وضعیت اصولگرایان ابراز داشت. وی همچنین با حمایت از سیدابراهیم رئیسی، وی را مسبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد. یک کانال تلگرامی در این باره از قول وی نوشت: افتخار جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی است. این دوره انتخابات متفاوت است با دوره‌های قبل در اردوگاه اصلاح طلبان و هم در اردوگاه جریان انقلاب هنوز بلاتکلیفی وجود دارد. تا کنون ۱۵ نفر در جبهه اصولگرایان احساس تکلیف کردند. اینکه من ۸ سال پیش وزیر بودم دلیل نمی‌شود الان به اعتبار آن بیایم و کاندید شوم. با حضور آیت الله رییسی حتما مشارکت مردمی هم بالا خواهد رفت و مردم روحیه فسادستیزی رئیسی را دوست دارند. سفرهای استانی رئیسی شائبه انتخاباتی داشت که سخنگوی قوه قضاییه این موضوع را رد کرد. امروز همه شواهد و قراین بر آن است که رییسی خواهد آمد. در نظرسنجی‌ها آقای رئیسی بالاتر از همه هستند و از ظریف هم فاصله زیادی دارد. رئیسی خواهد آمد.

گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی قالیباف

پست اینستاگرامی محمد باقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی، باعث شد بسیاری از صاحبنظران و رسانه ها خبر حضور تلویحی قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ را منتشر کنند. قالیباف در پست اینستاگرامی خود نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» 

در تحلیل این پست کوتاه، یک کانال تلگرامی پربازدید نوشت: یک رسانه اصولگرا امروز از جدی شدن نامزدی قالیباف خبر داده است. نامه نیوز نوشته است تصمیم نامزدی همزمان قالیباف و رییسی مورد استقبال برخی چهره های موثر قرار گرفته است. این سایت در ادامه نوشته بر این اساس جمع بندی این است که او به زودی برخی سفرها و سخنرانی های خود را آغاز کند. قالیباف پیش تر در دیدار با برخی چهره های اصولگرا به آنها اطلاع داده بود که در صورت نامزدی ابراهیم رییسی از نامزدی در انتخابات منصرف خواهد شد اما حالا با این توصیه جدید و تغییر تحولات تازه، ممکن است تصمیم او متفاوت شود.

مفهوم کاندیدای پنهان و نامزدی تازه برای انتخابات

سخنان حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص مفهوم کاندیدای پنهان و حضور احتمالی رییس دولت اصلاحات در کانال های تلگرامی بازنشر زیادی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در این باره نوشت: کاندیداهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند. هیچ خبری درباره اینکه کاندیدای ما در انتخابات ریاست جمهوری سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات باشد را تائید نمی‌کنم. گزینه‌های حزب کارگزاران برای ریاست جمهوری در روز شنبه به جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.

دیروز دهم اردیبهشت، محسن رضایی به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرد. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخشی از سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  از قول وی آورد: به عنوان سرباز وطن به صحنه انتخابات ورود می‌کنم. در برابر سراب دروغین دیپلماسی می‌ایستم و جریان نفوذ را خنثی می‌کنم. یک دولت ملی برای آبادانی ایران و مبارزه با فساد و نفوذ تشکیل می‌دهم.

بحث‌های کاربران پیرامون محمد جواد ظریف در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد. نام وی همچنان در صدر محتوای انتخاباتی تلگرام و اینستاگرام قرار دارد.

کاربران توییتر نیز در توییتر فارسی در خصوص مباحث مختلف انتخاباتی به خصوص سخنان اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس و اعلام کاندیداتوری/ایرنا

Share this post