۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح علمی چشمه نور ایران اختصاص یافت

۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح علمی چشمه نور ایران اختصاص یافت

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد طرح علمی تحقیقاتی چشمه نور ایران یا شتابگر ملی که در قزوین اجرایی خواهد شد اختصاص یافت.

به گزارش آوای میهن نیوز ،سورنا ستاری در جریان بازدید از پارک علم و غناوری قزوین افزود: این طرح از بزرگترین پروژه های دانش محور، علمی و تحقیقاتی منطقه به شمار می رود و آماده تزریق اعتبارات بیشتر به آن برای تسریع در آغاز کار اجرایی هستیم.

وی اضافه کرد: ساخت این پروژه بزرگ علمی بیش از هشت سال زمان می برد و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: این طرح پس از راه اندازی، مرکز استقرار صدها تن از دانشمندان رشته های مختلف شده و به توسعه علمی کشور در بخش های مختلف از جمله پزشکی و صنعتی بسیار کمک خواهد کرد.

طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی متعدد هستند برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایش های دقیق در رشته های مختلف هموار می سازد، ساخته می شود.

این طرح که یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود، در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی دارای کاربرد خواهد بود.

برای ساخت این مرکز که یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود.

Share this post