۲۴۹۷ معتاد در مراکز اقامتی بهزیستی قزوین پذیرش شدند

۲۴۹۷ معتاد در مراکز اقامتی بهزیستی قزوین پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۸۰۴ بیمار در مراکز اقامتی بهزیستی به‌صورت تمایلی و ۶۹۳ معتاد متجاهر به‌صورت اجباری پذیرش شدند، همچنین ۲۳۶ نفر توسط شلتر آقایان و بانوان، ۳۳۳ بیمار توسط موبایل ون،۳۹۷ نفر توسط تیم سیار خدمات دریافت کردند.

علیرضا وارثی تصریح کرد: بر اساس شیوع شناسی صورت گرفته در سال ۱۳۹۶ میانگین شیوع اعتیاد در کشور ۵.۴ است، بر همین اساس نرخ شیوع در استان قزوین برای مردان ۲.۷۹ و برای زنان ۰.۹ است.

وی افزود: در حال حاضر بهزیستی استان قزوین از طریق ۲۷ مرکز در حوزه اعتیاد شامل مراکز اقامتی، مراکز dic، ایستگاه کاهش آسیب کانکس، سرپناه شبانه شلتر، موبایل ون، توانمندسازی، باشگاه مثبت، مرکز جامع، مرکز درمان دادگاه مدار؛ خدمات خود را ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۰۴ بیمار در مراکز اقامتی به‌صورت تمایلی و ۶۹۳ معتاد متجاهر به‌صورت اجباری پذیرش شدند، همچنین ۲۳۶ نفر توسط شلتر آقایان و بانوان، ۳۳۳ بیمار توسط موبایل ون،۳۹۷ توسط گروه سیار خدمات دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به دادگاه درمان‌مدار، بیان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد؛ ساماندهی و یکپارچگی نظام مدیریت معتادان بی‌سرپناه و متجاهر از طریق اجرای طرح دادگاه درمان‌مدار در استان قزوین در دست اجرا است.

وارثی خاطرنشان کرد: در این رویکرد درمانی تأمین فضای عمومی امن، ایجاد رضایت عمومی جامعه با حفظ کرامت انسانی معتادان بی‌سرپناه، فراهم کردن زمینه ارائه خدمات متناسب و استاندارد به معتادان در راستای کاهش آسیب و درمان دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: تأمین خدمات معاضدت حقوقی و قضایی، تعیین شعب اختصاصی در دادسراهای عمومی و انقلاب استان، آموزش اولیه و بازآموزی قضات منتخب در سطح ملی و استانی بر اساس برنامه عملیاتی مصوب، تفویض اختیارات کافی به واحدهای غربالگری، پذیرش و ترخیص و سایر واحدهای پیش‌بینی‌شده در برنامه عملیاتی بر اساس الگوی مصوب، در سطح ملی و استانی، اعطای حکم ضابط قضایی به مددکاران اجتماعی، بر اساس الگو و برنامه عملیاتی مصوب در سطح ملی و استانی ازجمله اقداماتی است که در دادگاه درمان‌مدار انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۴ نفر به دادگاه درمان‌مدار معرفی شدند که از این میزان ۸۳ نفر موردحمایت قرار گرفتند، همچنین در سال جاری ۲۴ نفر به این دادگاه معرفی شدند که همه آن‌ها تحت پوشش قرار گرفتند.

وی بیان کرد: استفاده از جایگاه حاکمیتی قوه قضاییه به‌عنوان ریاست درمان دادگاه مدار در راستای پایداری بیماران درروند درمان، استفاده از رویکردهای همه‌جانبه درمان، فردی، خانوادگی و اجتماعی با مداخلات پزشکی، روانشناسی، مددکاری و ظرفیت‌سازی برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه اعتیاد، ثبت اطلاعات هویتی بیماران از طریق دستگاه عنبیه ازجمله نقاط قوت دادگاه درمان‌مدار است.

وارثی اظهار کرد: دادگاه درمان‌مدار اگرچه نقاط قوت خوبی دارد اما نقاط ضعفی نیز دارد که باید مورد وجه قرار بگیرد، برای مثال با توجه به اجرای پایلوت طرح در مرکز استان، امکان ارائه خدمات به شهرستان تابعه به‌صورت کامل و مطلوب وجود ندارد و اعتبارات تخصیص‌یافته طرح پاسخ گوی هزینه‌ها جاری و پرسنلی نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر خدمات بهداشتی و درمانی متناسب با وضعیت بالینی و مشکلات متعدد روانی و دندانپزشکی بیماران از سوی دانشگاه علوم پزشکی با دریافت هزینه و در نوبت‌های طولانی انجام می‌شود این امر باید تسهیل شود، همچنین به‌منظور رفع مشکلات معیشتی مددجویان ازجمله اجاره مسکن، خرید لوازم ضروری، اشتغال باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود و برای رفع مشکلات تضمین بانکی وام‌گیرندگان نیز تدبیر صورت گیرد.

 

 

Share this post