باغات چای گیلان باید دانش بنیان و به‌روز شود

باغات چای گیلان باید دانش بنیان و به‌روز شود

 آوای میهن نیوز– استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری روز و دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی گفت: چایکاران در راستای ارتقاء و کیفی سازی تولید و کاهش هزینه‌ها با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان چای نسبت به آبادانی و به روز کردن باغات چای و پیاده سازی کشاورزی نوین در آنها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز جمعه با حضور در باغات چای روستای سنگ بیجار شهرستان فومن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تولید برگ سبز چای در مناطق جلگه ای باید به روش مکانیزه و استفاده از سیستم‌ های آبیاری نوین انجام شود و در این رابطه نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

وی با تشریح اهمیت استفاده از روش های کشت و کارمکانیزه و سیستم آبیاری نوین و ضرورت توجه کشاورزان چایکار به اجرای آنها عنوان کرد: تولید برگ سبز جای با استفاده از روش مکانیزه در هر هکتار ۱۵ تن بوده اما در روش سنتی پنج تا هفت تن است؛ جهش تولید با استفاده از روش های مکانیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت ممکن است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: چایکاران اگر برگ سبز چای را به شکل ۲ برگه غنچه که از گذشته ها در این زمینه به عنوان فرهنگ بوده، تحویل دهند، قیمت مناسب دریافت می کنند؛ این کار برای سازمان چای، کارفرما و تولید کننده نیز مقرون به صرفه است.

وی قول مساعد داد و گفت: درصورتی که برگ سبز چای با کیفیت بالاتر تولید شود قیمت واقعی آن را اعلام می کنیم ضمن اینکه از کارخانجات چای هم انتظار است برگ سبز چای با کیفیت را بیشتر از نرخ تعیین شده خریداری کنند.

استاندار گیلان در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به زنجیره ارزش در تولیدات محصولات کشاورزی افزود: اگر چای با کیفیت بالا و کمیت بیشتر متناسب با نیاز جامعه تحویل کارخانجات شود چای خشک تولید به صورت بسته بندی مناسب، استاندارسازی شده و با کیفیت وارد بازار خواهد شد و سیاست گذاری از باغ تا بازار انجام می شود.

وی با اشاره به توجه دولت به تولیدات کشاورزی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور و برگزاری نشست های ویژه با معاون اول؛ سال زراعی امسال پر از خیر و برکت برای کشاورزان و همراه با تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است.

استاندار گیلان با حضور در یکی از کارخانجات چای در فومن از نزدیک در جریان خرید برگ سبز چای، تولید و سورتینگ این محصول قرار گرفت.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *