نقش شوراها در توسعه پایدار

نقش شوراها در توسعه پایدار

آوای میهن نیوز- – رییس شوراهای اسلامی استان زنجان گفت: جایگاه شوراهای شهر و روستا در دولت سیزدهم با اقدامات مناسب و تزریق اعتبارات به این نهادهای مردمی ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا، شوراهای اسلامی یکی از جلوه‌های جوامع مردم سالار است که در آن اداره امور کشور در ابعاد مختلف در سطح کشور به مردم سپرده شده تا به طور مستقیم و غیرمستقیم در این مهم نقش داشته باشند و نظرات و آرای خود را از طرق گوناگون از جمله انتخاب رییس جمهور، اعضای مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر دخیل کنند.

مطابق قانون اساسی، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا دخیل کردن مستقیم مردم در اداره امور محلی است.

در نظام جمهوری اسلامی، مردم در اعمال حاکمیت از طریق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نقش فعالی دارند و به موجب قانون اساسی در اداره امور محلی نیز از طریق شوراها و با انتخاب نمایندگان خود مسائل و مشکلات محلی را حل و فصل می کنند.

شوراهای اسلامی شهر و روستا با هم فکری و تعامل تصمیم گیران و تصمیم سازان در بهبود امور پیش می روند.

شوراها نهادهایی برآمده از دل مردم هستند و مهمترین دغدغه آنها رفع مشکلات و مسایل شهری با همکاری عموم مردم است و در این میان این تشکل‌ها و نهادهای مردمی با مشکلات و تنش‌هایی نیز مواجه هستند که با همفکری و هم افزایی با تصمیم گیران و تصمیم سازان شهری در بهبود امور پیش می روند.

از ابتدای شکل گیری شوراهای اسلامی شهری و روستایی مهمترین و اولویت دارترین برنامه های در دستور کار شوراها رسیدگی به امور شهری و روستایی و عمران و آبادانی این مناطق بوده است که در این مسیر نیز شوراها با مشکلات مالی و اعتبارات عمرانی مواجه بوده اند چراکه تامین و تزریق منابع مالی لازمه ایجاد زیرساختهای مختلف در شهرها و روستاها برای اقدامات توسعه‌ای است.

خبرنگار ایرنا زنجان به مناسبت روز شوراها با حسین بابامرادی، رییس شوراهای اسلامی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: هم اکنون شوراهای اسلامی شهر و روستا که در ششمین دوره فعالیت خود هستند،‌ در چه جایگاهی قرار دارند؟

شوراها از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت عظیم مردمی در توسعه پایدار محسوب می شوند.

شکل‌گیری این نهاد مردمی نشان می دهد نقش مردم در تصمیم‌گیری، از اهمیت بالایی برخوردار است و در این خصوص کوچک‌ترین بخش تقسیمات کشوری که روستا نامیده می شود نیز دخیل است.

در دولت سیزدهم جایگاه شوراها بسیار نسبت به گذشته ارتقا یافته چون اقدامات خوبی در حوزه عمرانی شهرها رخ داده است.

اعتبارات مناسبی از طریق اداره امور مالیاتی برای شهرداری ها و دهیاری ها اختصاص یافته که این امر، گشایش هایی را در امور شهری و روستایی در پی داشته است.

ایرنا:‌ در حال حاضر عمده مشکلات و مسایل شورای اسلامی استان چیست؟

فعالیت دوره ششم شوراهای اسلامی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، در این مدت شورا با مشکلات عدیده ای مواجه بود چرا که این تشکل ها در ارتباط نزدیک و مستقیم با مردم و همواره و هر لحظه در دسترس آنها هستند و مردم برای رفع مشکلات خود به راحتی و بی واسطه به شورا مراجعه می کنند.

 

مناسب نبودن وضعیت آسفالت معابر و خیابانها از جمله مشکلات استان بود که تخصیص قیر رایگان با پیگیری مجدانه استاندار، در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گرفت و نهضت آسفالت که در کل شهرها و روستاهای استان به راه افتاد موجب افزایش رضایتمندی مردم شد.

درخواستهای قابل توجهی برای بهبود وضعیت راههای روستایی داشتیم که شوراها هم اکنون نیز واقعا با آن درگیر هستند.

اشتغال افراد نیز از مواردی است که به خصوص در شهرستانهای استان پیگیری می شود.

در اغلب موارد شرکتهایی که در شهرستان ها فعال هستند نیروی کار خود را از استان و شهرستان های دیگر تامین می کنند در حالیکه انتظار بر تامین نیرو از خود شهرستان محل فعالیت شرکتهاست به خصوص شرکتهای بزرگ و از آن جمله شرکت جی تی آی که در شهرستان سلطانیه فعال است که به کار گیری نیروهای آن اکثریت از استان و شهرستانهای دیگر است.

شورا در این موضوع ورود کرده و پیگیری هایی نیز با کمک فرماندار و دیگر مسوولان انجام داده است تا این مشکل رفع و انتظارات مردم منطقه تامین شود.

ایرنا: آیا مشکلات شوراهای شهر و روستاها مشابه هم است؟

در کل مشکلات مالی برای همه شوراها مشترک است و با وجود تخصیص اعتبارات مناسب به شهرداری ها و دهیاری ها به دلیل اینکه طرح های نیمه تمام در این مقطع زیاد بود و اولویت دولت هم اتمام طرحهای نیمه تمام است اکثر اعتباراتی که اختصاص یافته، در این مجموعه ها برای تکمیل پروژه های نیمه تمام هزینه می شود.

نداشتن بیمه اعضای شورا نیز از جمله مشکلات مشترک است که برای حل آن مراجعه و پیگیری های زیادی می شود همچنین در زمان حاضر شوراها محل مناسب و مستقلی برای برگزاری جلسات ندارند و اکثر جلسات شوراهای شهرستان در فرمانداریها یا بخشداری ها برگزار می شود و این مانع برگزاری مداوم جلسات شوراهاست.

پرداخت ارزش افزوده بر اساس سرانه جمعیت نیز از جمله دغدغه و نگرانی های شوراهای شهرستان است چراکه ارزش افزوده ای که از سوی شرکت های بزرگ فعال در شهرستان ها از جمله سلطانیه و ماهنشان پرداخت می شود به شهرداری ها و دهیاری های آنها بر اساس سرانه جمعیت تخصیص می یابد و این اجحافی در حق شهرستان است چرا که با وجود پرداخت ارزش افزوده بالا به دلیل جمعیت پایین تخصیص کمتری می گیرند.

ایرنا:‌ مهمترین برنامه شورای استان در سال جاری چیست؟

برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف و جلسات با مدیران برای بررسی نیازهای شهرها و روستاها و حسابرسی شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها از برنامه های شوراهاست.

آموزش اعضای شوراهای اسلامی از برنامه های اولویت دار در سال جاری است.

آموزش شوراهای فرادستی از برنامه های مهم شورای استان است، سال قبل یک دوره آموزشی برای هیات حل اختلاف برگزار شد و امسال نیز برای حل اختلاف و هیات تطبیق مدرس کشوری پیش بینی شده است که این دوره آموزشی برگزار خواهد شد.

اکثر برنامه های سال گذشته شورای استان محقق شد و با محقق شدن بودجه شهرداری عملکرد شورا نیز در همان شرایط با موفقیت انجام می شود.

امسال نیز تلاش می شود تا برنامه ریزی های لازم برای تقویت زیرساختها انجام شود و اجرای امور شهری و روستایی با شتاب بیشتری پیش رود.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *