رونمایی از بزرگترین گلدان ملیله در زنجان

رونمایی از بزرگترین گلدان ملیله در زنجان

آوای میهن نیوز- در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان بزرگترین المان گلدان ملیله جهان شامگاه سه شنبه در  سبزه میدان شهر زنجان رونمایی شد تا از این پس مبین هنری و جهانی زنجان به عنوان استان و شهر دست آفرینه های هنری ملیله باشد.

 شهردار پر تلاش زنجان در مراسم رونمایی ازاین گلدان ملیله در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  استان زنجان در زمینه های متعددی شهره است اظهار داشت: این استان به پایتخت شور و شعور حسینی نامگذاری شده و از طرفی به شهر غواصان دریا دل و همچنین هنر ملیله نیز اشتهار جهانی دارد.

دکترعلیرضا فیروزفر با بیان اینکه جاصل هنری هنرمندان ملیله، زنجان را نگین کشور و جهان کرده است اضافه کرد: متناسب با هویت و شهرت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، این المان به عنوان بزرگترین ملیله با همکاری سازمان سیما و منظر شهرداری زنجان و همچنین هنرمندان زنجانی طراحی، خلق و اکنون رونمایی شد.

وی با بیان اینکه این المان با وزن ۶۰۰ کیلوگرم توسط استاد قزلباش در مدت ۱۰ ماه طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار نقطه جوش و بیش از پنج هزار متر تور آلومینیم بکار رفت تا یک المان پنج متری گلدان ملیله از این پس مبین شان هنری و معرف دست افرینه های هنری زنجان باشد.

شهردار زنجان ادامه داد: این اثر به عنوان بزرگترین المان ملیله کل جهان در نقطه صفر گردشگری شهر زنجان افتتاح شد و تا سبزه میدان شهر زنجان را به عنوان نقش جهانی ملیله ایران ارائه و معرفی کند.

فیروز فر در خصوص واگذاری مغازه های سبزه میدان نیز افزود: در مدت ۲ هفته می توان با برگزاری مزایده این مغازه ها را به صنوف مختلف واگذار کرد، اما این کار پایدار نخواهد بود و این مکان از حالت فاخر بودن خارج می شود و وجه فرهنگی هنری خود را از دست می دهد.

وی تصریح کرد: مقرر شده سبزه میدان زنجان به یک منطقه گردشگری شهر تبدیل شود و تمامی کاربری ها نیز باید مطابق با این مهم انجام گیرد.

این مسوول با بیان اینکه شهرداری تا کنون ۲ بار مزایده فروش مغازه ها را برگزار کرده است، گفت: تلاش برای جذب افراد دارای صلاحیت که بتوانند این مجموعه را برعهده بگیرند، هنوز جریان دارد.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه به تازگی یک شرکت گردشگری تحت نظر وزارت میراث فرهنگی پای کار امده است، گفت: در این خصوص میراث فرهنگی استان پیگیری های لازم را انجام می دهد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز با بیان اینکه بزرگترین المان صنایع دستی زنجان در این مکان ایجاد شده است که جای قدردانی دارد گفت: هم اکنون ۱۴ شهر جهانی صنایع دستی در کشور وجود دارد که دراین میان شهر جهانی ملیله حاصل دست افرینه های هنری زنجان است.

سید سعید صفوی افزود: ملیله به مفهوم ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتول ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح‌های اسلیمی و منظم ساخته می شود ملیله کاری زنجان وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت کرده و حتی گاه روشنی چشمان خود را در این راه از دست داده اند.

وی با ذکر اینکه یکی از ملزومات استفاده نام شهرهای جهانی نامگذاری معابر است که در زنجان بهترین مکان -سبزه میدان- به این امر مهم اختصاص یافته است خاطر نشان کرد: قرار است مجموعه ای از صنایع دستی ایران در سبزه میدان ایجاد و ارائه شود.

گفتنی است:شورای جهانی صنایع‌ دستی در بهمن سال ۹۸ زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله اعلام کرد، هنری که همواره به عنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح بوده است.

متناسب با این جایگاه، با اهتمام شهرداری، طراحی شماری از هنرمندان و با اقدام و تلاش استاد “قزلباش ” بزرگترین گلدان ملیله شناخته شده جهان احداث شده و در باغ آستانه سبزه میدان شهر زنجان برافراشته شد تا از این پس نماد و بیانگر داستان هنر ملیله این سامان باشد.

 

 

 

Share this post