موشکافی مشکلات زیتون استان زنجان در دومین جلسه کمیته زیتون اتاق بازرگانی زنجان

موشکافی مشکلات زیتون استان زنجان در دومین جلسه کمیته زیتون اتاق بازرگانی زنجان

 

موشکافی مشکلات زیتون استان زنجان در دومین جلسه کمیته زیتون اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش آوای میهن نیوز به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، دومین جلسه کمیته زیتون ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگان دولتی و فعالان بخش خصوصی  در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

در این جلسه موضوعات مربوط به تولید، فرآوری، صادرات و مشکلات مربوط به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی این محصول به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدای این جلسه حمید توکلی دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طی سال گذشته در اتاق بازرگانی زنجان، اظهار کرد: در این جلسات مباحث مهمی از سوی فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دوایر دولتی طرح بررسی و برای پیشنهاد به شورای گفت‌وگو ارجاع و در آنجا به تصویب و اجرا درآمد.

وی زیتون را برای استان زنجان محصولی مهم عنوان کرد و اظهار داشت: ۳۵ درصد نیاز زیتون کشور از طریق تولید در استان زنجان تامین می شود و باغات زیتون خوبی در استان وجود دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه بخشی از نیاز زیتون کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، ابراز کرد: زیتون محصول مهمی است که باید مورد توجه مسئولان دولتی و استان قرار گیرد.

توکلی با اشاره به برنامه‌های اتاق در سال ۱۳۹۹ و تدوین نقشه راه صادراتی محصولات تولیدی استان، ابراز کرد: افزایش صادرات به کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا یکی از برنامه های نقشه راه صادراتی اتاق بازرگانی زنجان است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صادرات استان در حوزه روی و صادرات مواد خام است، خاطرنشان کرد: در این بین صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد فروش زیتون از اواسط اسفند تا اواخر فروردین ماه و به نوعی مربوط به بازار شب عید می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد مازاد محصول زیتون تولید شده در انبارها است.

وی با اشاره به آسیب دیدن صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان زیتون با شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: در تولید نهال و فروش آن نیز، میانگین، عملکرد مطلوبی را نشان نمیدهد.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به بحث صادرات محصول زیتون گفت: این امر نیازمند برند سازی بوده و برای برندسازی باید مجوز بهره‌برداری برای واحدها صادر شود که آن نیز مشکلات خاص خود از جمله مجوزهای مربوط به محیط زیستی و … را دارد.

عباسی با بیان اینکه ۳۲ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی تولید زیتون در استان زنجان در حال فعالیت هستند، ابراز کرد: آماده تعامل برای حل مشکل با دستگاه‌های اجرایی در خصوص تولیدات محصول زیتون و مشکلات واحدهای هستیم.

مهدی رنگ رونا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس با رایزن بازرگانی کنسولگری ترکیه در تبریز، ابراز کرد: در این جلسه موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به همکاری مشترک پیرامون محصول زیتون با طرف ترکیه اشاره کرد.

 وی ادامه داد: در این جلسه با پیشنهاد اتاق بازرگانی زنجان برگزاری سمیناری مشترک با طرف ترک در رابطه با محصول زیتون ارائه شد که مورد قبول طرف ترک قرار گرفته و هماهنگی ها در این رابطه در حال انجام است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان هدف برگزاری این سمینار را بهره گیری از تجربیات تولید کنندگان طرف ترک و ارتقای تکنولوژی، توان تولیدی، ماشین آلات و فرآوری حوزه زیتون استان زنجان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر یونان با تولید ۲۵ نوع ارقام زیتون در دنیا حرف اول را میزند و کشورهایی همچون ایتالیا و اسپانیا نیز در تولید و فرآوری محصولات زیتون از صنایع پیشرفته برخوردار هستند.

محمود نوری مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۵ تا ۱۱۵ هزار تن در سال میزان تولید زیتون کشور است، ابراز کرد: در برنامه افق سال ۱۴۰۴ افزایش تولید این محصول پیش‌بینی شده بود اما کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و یونان تولیدات زیتون میلیون در سال دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار تن نیاز روغن زیتون کشور است که که بیش از ۶ هزار تن در کشور تولید و مابقی واردات است، ابراز کرد: از جمله پیشنهادات برای حمایت از زیتون در شرایط کنونی موضوع خرید تضمینی این محصول از سوی دولت است.

درادامه بهاره دادلویی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه حمایت همه جوامع بحث و دغدغه امنیت غذایی ملت‌های خود را دارند، ابراز کرد: برندسازی مهمترین موضوع در بحث صادرات است و این مهم به دست بخش خصوصی امکان پذیر است.

در ادامه این جلسه موضوعات و مشکلات دیگر مرتبط با تولید زیتون به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و مقرر شد مشکلات این بخش جمع بندی و برای پیگیری در جلسات آتی و شورای گفت‌وگو مورد پیگیری قرار گیرد.

Share this post