شستن دستها، بهترین روش یپیشگیری از عفونت در کودکان است

شستن دستها، بهترین روش یپیشگیری از عفونت در کودکان است

آوای میهن نیوز-یک متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان گفت: برای پیشگیری از عفونت در کودکان، شستن دستهای کودک بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم تا از انتشار عفونت جلوگیری کنیم.

دکتر اصغر مرزبان در گفتگو با وبدا زنجان در مورد عفونتهای شایع در کودکان و راه های انتشار عفونت گفت: میکروب ها ازطریق  ترشحات بینی، دهان، چشم ها، مدفوع یا  از طریق پوست منتشر می شوند و تماس مستقیم می تواند شامل بوسیدن، لمس یا نگه داشتن دست با شخصی که بیمار است باشد.

وی افزود: تماس مستقیم با فرد آلوده  نیز از راه های انتشار عفونت می باشد به این طریق که میکروب ها می توانند از طریق لمس کردن یا لیس زدن به جسم آلوده از جمله اسباب بازی و حوله فرد آلوده منتشر یابند بعضی میکروبها میتوانند ساعتها در روی سطوح مختلف مانند میز یا اسباب بازی ها باقی بمانند.

این متخصص از راههای دیگر انتشار میکروب را انتقال از طریق قطرات عنوان کرد و افزود: انتشار میکروبها از طریق انتقال قطرات بسیار متداول است میکروبهای موجود در بینی و گلو هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند میتوانند انتشار یابند، قطرات از طریق هوا هم ممکن است انتقال یابند و شخصی که به افراد بیمار نزدیکتر است نیز منتقل می شود،این میکروبها در هوا باقی نمی مانند و زود از بین می روند و میکروبهایی که در هوا هستند فقط می توانند یک متر در هوا حرکت کنند.

 وی با بیان اینکه میکروبها  کمتر از طریق هوا منتشر می شوند افزود: این انتشار زمانی اتفاق می افتد که میکروبها در هوا باقی بمانند و همزمان با جریان هوا منتشر شوند این میکروبها می توانند افرادی را که نزدیک به فرد آلوده نیستند را  آلوده کنند و مسافت طولانی تری را طی کنند . مثلاّ ویروس آبله مرغان و سرخک به این روش انتقال می یابند .

متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه کنترل میکروبها بسیار سخت است افزود:  بهترین راه محافظت از افراد در برابر عفونتها واکسن است .

 دکتر مرزبان تأکید کرد:  در اغلب عفونتهای شایع کودکان ممکن است با تماس  غیر مستقیم و بدون اینکه خودش متوجه شود میکروبها از یک کودک به کودک دیگر منتقل شود به عنوان مثال والدین در هنگام تعویض پوشک کودک خودشان ممکن است با میکروبها در تماس باشند اگر بعد از آن دست های خود را به خوبی شست و شو ندهند می توانند این میکروبها را به کودک دیگری منتقل کنند.

وی برای جلوگیری از عفونت کودکان پاک کردن بینی کودک، تعویض به موقع کودک، دست زدن به حیوان خانگی، سرفه یا عطسه ، استفاده از توالت یا کمک به فرزندان در استفاده از توالت، دست زدن به گوشت خام، مراقبت از افراد از هرنوع عفونت، تمیز کردن اسهال یا استفراغ کودک و اینکه مطمئن شوید که فرزندتان تمام واکسن ها توصیه شده را دریافت کرده اند را توصیه نمود.

وی تأکید کرد: وقتی  که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده به او یاد دهید که بعداز پاک کردن بینی یا استفاده از توالت دستهای خود را بشوید .

Share this post