زنجان تنها استانی که طرح منظومه روستایی اجرا می‌کند

زنجان تنها استانی که طرح منظومه روستایی اجرا می‌کند

آوای میهن نیوز- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت و ساز مسکن  جهت محرومین و نیازمندان جامعه به منظور تامین نیازهای مربوط به محرومین باعنایت به فرمانی که از طرف رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ماه  ۱۳۵۸ صادر گردیده می باشد وهمچنین اعتبارات ساخت مسکن برای اقشارکم درآمد از محل حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره ) و کمک افراد خیر می باشد.
 در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در سال های اخیر با مدیریت هوشمندانه و فنی مهندس رضا خواجه ای و همکاران خود توانسته منشاء بسیاری از اقدامات موثر  در استان زنجان و همچنین به عنوان استان معین در زلزله خوی باشد تا با سربلندی به هموطنان کمک رسانی نماید ونمره قابل قبولی در این منطقه کسب کند.
اکنون که ۴۵ امین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را جشن می گیریم عملکرد بنیاد مسکن استان زنجان از سوی مدیرکل  ساعی  این نهاد در نشست خبری با رسانه‌ها تشریح شد .

در این نشست خبری صمیمی مهندس رضا خواجه ای با تبریک ایام دهه فجر به اجرای منظومه روستایی در زنجان به عنوان تنها استان در کشور اشاره و اظهار کرد: استان زنجان در طرح منظومه روستایی تنها استانی است که در همه بخش‌ها و مناطق استان مطالعه انجام داده و تصویب و عملیاتی شده که ۴۷۶ پروژه در شهرستان‌های طارم در حال اجراست و در شهرستان خدابنده کار شروع شده استالبته  این موضوع نیاز به اعتبارات ملی دارد تا پشتیبانی شود، زیرا تنهاترین پروژه‌ای است که بحث مهاجرت معکوس، بهبود معیشت و اقتصاد روستا را بهبود می‌بخشد که سال گذشته توانستیم ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص دهیم.

 

این مسوول تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح ها علاوه بر توجه بر مسکن و اجرای پروژه‌های عمرانی برای کمک به معیشت و اقتصاد روستا می باشد.

او اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بدو تاسیس همواره در جهت عمران و آبادانی و توسعه روستاها منشا خدمات فراوانی بوده است که از جمله آن ها می توان به تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات کم بهره و دیگر اقدامات اشاره کرد.

مهندس خواجه ای، عمران روستایی، بازسازی مسکن روستایی و مسکن شهری را سه حوزه کاری این بنیاد دانست وگفت: مطالعه طرح هادی در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به پایان رسیده است و در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۷۵ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی در ۶۷ روستا انجام شد، گفت: استان به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته‌ است.

وی بیان کرد: تامین قیر رایگان نیز در دستور کار است و به استان ابلاغ شده و به محض اینکه اقلیم اجازه دهد اجرای آسفالت را آغاز خواهیم کرد.

خواجه ای اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان بدون تعهد و بنا بر نیاز، مطالعه طرح هادی در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار را در دستور کار قرار داده است.

این مسوول به اجرای طرح هادی در ۴۴۸ روستا از ۷۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار اشاره و تصریح کرد: طرح مطالعاتی در ۱۹۸ روستای زیر ۲۰ خانوار انجام شده و در ۶۷ روستا هم در دست انجام است به طوری که میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان زنجان ۶۳.۷ درصد و در سطح کشور ۵۷ درصد است.

خواجه‌ای از بازنگری طرح هادی در ۳۸۴ روستا خبر داد و گفت: بازنگری در طرح‌های هادی هیچگاه متوقف نمی‌شود و با اولویت‌بندی انجام می‌شود که در حال حاضر طرح هادی در ۱۶۸ روستا در حال انجام است و در بازنگری روستاها از افرادی استفاده می‌کنیم که با افراد دانشگاهی ارتباط دارند، در پروژه‌های کلان نیز از مشاوران دارای صلاحیت استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه هم اکنون ۵۸ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده است، اضافه کرد: امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن به استان ابلاغ شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و همچنین درصد مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ۵۸ درصد است که اگر سهمیه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری، تسهیلات ۳۵۰ میلیون‌تومانی تخصیص یابد ۱۰ درصد به آمار واحدهای مقاوم‌سازی روستایی اضافه می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه به غیر از زنجان و ابهر همه شهرهای استان زیر ۱۰۰ هزار نفر هستند، افزود: اجرای مسکن ملی، در این شهرها در مراحل مختلف احداث قرار دارد.

او درصد صدور سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را در استان زنجان ۳۶ درصد و حدود دو برابر آمار کشوری اعلام کرد.

 

۸۳.۷ درصد واحدهای روستایی زنجان سند دار شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۸۳.۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان سند دار شده است و زنجان رتبه اول کشور را در این زمینه دارد.

این مسوول با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار و ۵۶۰ فقره از این تسهیلات تخصیص یافته است، گفت: ۶ هزار و ۲۴۷ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است و با مشارکت مردم ‌میزان مقاوم سازی در استان به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی طی بررسی ها ۱۵۳ روستای این استان روی گسل زلزله قرار دارد.

او افزود: تاکنون در این روستاها هفت هزار و ۸۰۷ واحد مسکونی مقاوم سازی و برای شتاب بخشی در روند مقام سازی،‌ امتیاز ویژه ای در نظر گرفته شده است که در این خصوص از مجموع ۹۲ هزار واحد مسکونی روستایی در استان، تاکنون ۵۷ درصد مقاوم سازی شده است، که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۱۰ شاهد مقاوم سازی تمامی واحدهای مسکونی روستایی در سطح استان باشیم.

خواجه ای بیان کرد: از این تعداد تسهیلات تا به امروز ۱۰ هزار و ۵۳۰ فقره به استان تخصیص یافته و ۶ هزار و ۳۴۷ فقره نیز به بانک‌های عامل معرفی شده است.

۲۲ پروژه عمرانی بنیاد مسکن زنجان آماده بهره برداری می رسد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: دهه فجر امسال ۲۲ پروژه در حوزه عمران روستایی، بازسازی و مسکن روستایی با اعتباری بیش از ۱۵۸ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

خواجه ای با اشاره به برنامه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در دهه فجر امسال افزود: از مجمو ع ۱۴ پروژه در زمینه اجرای طرح هادی، هشت پروژه در زمینه بهسازی مسکن روستایی در سطح روستاهای استان افتتاح خواهد شد.

وی تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف عمران، آبادانی و توسعه روستاها را نشان دهنده اهمیت و جایگاه اساسی محرومیت زدایی در اندیشه حکومت اسلامی ذکر کرد.

این مسوول ادامه داد: در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همواره در تمامی ابعاد اقدامات خود در خصوص عمران و آبادانی روستاها موضوع کلان توسعه پایدار روستایی را که از وحدت میان ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به منظور بالا بردن سطح معیشت و رفاه مردم روستایی بوده مد نظر قرار داده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: آماده سازی اراضی و عملیات اجرایی احداث پروژه ۴۸۴ واحدی نهضت ملی مسکن گسار ابهر از سوی ناوگان ماشین آلات بنیاد مسکن آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در شهر زنجان یک پروژه مسکن ملی داریم ودر شهر ابهر یک پروژه جدید شروع شده که در حدود ۳۰۰۰ واحد نیز در دست طراحی است، بیان کرد: با تعامل با ثبت اسناد استان، بحث صدور سند انجام می‌شود برخی مواقع بحث انحصار وراثت است که اول باید این مشکل حل شود تا سند صادر شود، در بخش بعدی نیز زمین‌ها اوقافی هستند که بخشی برای اوقاف و بخشی مالکیت دارند که در تعامل و هماهنگی هستیم تا برای این زمین‌ها سند صادر شود و ۱۵ درصد زمین‌های مانده، زمین‌های اوقافی هستند.

 

به گفته این مسوول، ۲۵۷ واحد مسکونی به مساحت۳۲ هزار و ۲۲۹ مترمربع در قالب مسکن محرومین نیز در حال ساخت است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان یادآور شد: پروژه های در دست طراحی به تعداد ۲ هزار و ۸۶۴ واحد و به مساحت ۳۵۸ هزار و ۴۰۴ مترمربع است.

خواجه‌ای بیان کرد: از محل تبصره ۱۶ در حدود ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافت و تمام پرونده‌های متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه صدور سند مالکیت ۳۶ درصد در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در استان انجام شده است، یادآور شد: با تعاملی که با اداره ثبت اسناد داریم بحث صدور سند مالکیت انجام می‌شود و گاها مشکل وراث باعث طولانی شدن روند صدور سند مالکیت می‌شود‌.

خواجه ای در پایان  رویکرد حمایتی برای تولید مسکن و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز با رعایت استفاده از مصالح استاندارد، را اولویت مهم این نهاد انقلابی عنوان و خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در پرداخت به موقع، موجب تسریع در اجرای پروژه ها و تحویل به موقع واحدهاست.

 

 

Share this post