روستاهای هدف گردشگری استان زنجان به ۱۰ رسید

روستاهای هدف گردشگری استان زنجان به ۱۰ رسید

آوای میهن نیوز- استان زنجان یکی از استان‌های هدف گردشگری است که با همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چشم اندازی روشنی برای این هدف متصور است.
تور رسانه‌ای عکاسان استان زنجان و تعدادی از خبرنگاران برای بازدید از روستای گردشگری درسجین با تلاش‌های روابط عمومی بنیاد مسکن استان و همکاری مدیر کل این بنیاد در روستای هدف گردشگری درسجین ابهر برگزار شد.
پس از بازدید ۴ ساعته از این روستای زیبا،مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:  استان زنجان ۱۰ روستای هدف گردشگری دارد که برای چهار روستای درسجین، ویر، گلابر وخوئین  طرح هدف گردشگری  تهیه شده  است.

رضا خواجه‌ای افزود:  طرح مورد نظر در سه روستای علم کندی، شیت و حاج سیران  نیزدر دست تهیه است و روستاهای ولیدر، چپدره و ماری نیز مصوبه دفتر مرکزی  دریافت شده است.

اوبا تاکید براینکه روستای درسجین سابقه تاریخی ۷۰۰ ساله دارد تصریح کرد: طرح گردشگری  در این روستا ۱۰۰ درصد اجرایی شده و کل واحدهای این روستا دارای سند می باشد.
خواجه‌ای ادامه داد: همچنین مطالعه طرح هادی ۱۰۰ درصد روستای بالای ۲۰ خانوار  و حدود ۶۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان زنجان انجام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه افق بازنگری طرح هادی روستاها هر ۱۰ سال یکبار  انجام می شود افزود: با توجه به فراخور روستاها، اولویت بندی صورت می‌گیرد که در دو سال گذشته بازنگری طرح هادی ۱۴۰ روستا انجام شده و  ۱۲۰ روستا نیز در سال ۴۰۲ انجام خواهد شد.
این مسئول تصریح کرد: مجموعه بنیاد مسکن با روستاییان عجین شده و ما نیز همواره تلاش می‌کنیم تا باری از مشکلات روستاییان برداشته شود و این امر محقق نخواهد شد مگر با مشارکت روستاییان، دهیاران، بخشداران و فرمانداران که کمک حال مجموعه هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان سپس به مقاوم سازی مسکن روستاییان اشاره کرد و گفت: ۹۲ هزارو ۶۵۷واحد مسکونی در سطح روستاهای استان وجود دارد که تا زمان حاضر ۵۸ درصد از این واحد‌ها مقاوم سازی شده و در سال جاری نیز ۴۵۰۰ واحد تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد که این تسهیلات به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد چرا که بازپرداخت آن ۲۰ ساله و بدون سود می‌باشد که در این راستا تا پایان سال ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی شده که تمام واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی گردد.
خواجه‌ای با بیان اینکه ۱۵۳ روستای استان زنجان بر روی گسل زلزله قرار دارند، افزود: از مجموع ۱۸هزار و ۷۰۰ واحد  در این روستاها ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم‌سازی شده و مقام‌سازی ۱۰۰درصدی این واحدها نیاز به یک فرهنگ ‌سازی دارد تا مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه به سند دار شدن خانه های روستایی اشاره کرد و افزود: برای ۸۳ درصداز مساکن روستایی سند مالکیت صادر شده که در این زمینه سه سال متوالی رتبه برتر  از آن استان زنجان شده است.
به گفته این مسوول زنجان در چند سال گذشته در مقاوم‌سازی هم جزو رتبه‌های برتر بوده است.
او سپس به آسفالت‌ریزی ۴۰۵ هزار متری راه‌های روستایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز برای اجرای آسفالت در ۲۰۰ روستا برنامه‌ریزی شده که با ابلاغ اعتبارات آسفالت‌ریزی در سال جاری، انقلابی در این حوزه روی خواهد داد.


کفتنی است: زمانی که به روستای درسجین قدم می گذاریم تمامی قواعد و قوانین زندگی شهری رنگ می بازد؛ در این روستا همه چیز، از هوا تا زمین، خوراک و پوشاک بوی سادگی و صمیمیت می دهد. مکان‌هایی که فارغ از سادگی و صمیمیت‌شان، هویت و فرهنگ یک قوم و ملت را به دوش می‌کشند.
بافت قدیمی و بناهای کاهگلی این روستا موجی از صفا و صمیمیت را در ذهن‌ها زنده می‌کند. حضور گسترده عناصر زیبا و دلنشین معماری، بافت کالبدی روستا را بسیار جذاب و دیدنی نموده است.
برجسته ترین عناصر کالبدی این بافت که حضور پرشکوه و خیره کننده خود را بر هر تماشاگری تحمیل می کند، وجود ایوان هایی در طبقه دوم و مشرف به مسیرهای حرکتی و میادین این روستا است.

Share this post