شب غواصان ، شب جانبازی صدها گردان …

شب غواصان ، شب جانبازی صدها گردان …

 شب غواصان ، شب جانبازی صدها گردان …

گردان‌های لشکرهای ۱۴ امام حسین و ۴۱ ثارالله و عاشورا و ۲۷حضرت رسول الله …

شبی که در نهر عرایض و خَیِّن خبرهایی است.

🔸 شبی که درهای بهشت از ام الرصاص باز می‌شود و قایق‌ها ؛ غواصان و پرواز هزاران یار عاشورایی حضرت امام روح الله.

💠 صلوات هدیه به ارواح مطهر شهدای کربلای چهار و امام و شهیدان.

به گزارش آوای میهن نیوز، رزمندگان استان زنجان با شهامت وصف ناپذیر در عملیات کربلای ۴ در تاریخ ۳/۱۰/۶۵ با رمز محمد رسول الله(ص) و با هدف انهدام نیروی دشمن در منطقه غرب اروند رود جنوب خرمشهر حضور یافتند.

شهیدان خان‌علی ابراهیمی، سید اصغر احمدی، بهمن اسکندری، باب‌الله امیرخانی، علی اصغر بیات، رضا بیگدلی، علی‌رضا بیگدلی نظرقلی، حسین حبیبی، مسعود حسنی، یوسف خویینی، اکبر سعادتی، حسین سلیمی، ناصر شهبازی، احمد عبدی، عیوض علی‌محمدی، عباس قربانی، منصور قهرمانی، قاسم محمدی، یعقوبعلی محمدی، عباس منتجبی از شهدای والامقام استان زنجان در عملیات کربلای ۴ هستند.

چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام‌الرصاص و جزیره مینو برای انجام این عملیات بزرگ انتخاب شد. غواص‌های خودی ساعاتی قبل عملیات به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای ایرانی شلیک می‌کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس‌العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کردند. در این حال، رمز عملیات کربلای ۴ اعلام شد و نیروهای عمل‌کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند. در مقابل، نیروهای دشمن با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض(عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص‌ها و نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد.

یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام‌الرصاص و نوک بوارین بود که به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص بوارین جلوگیری کرد. به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام‌الرصاص داشت، در پدافند آن از ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کرد. در نهایت به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد.

عملیات کربلای۴ هیچگاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی‌کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی‌ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد(ص) بود که ساعت ۲۲:۴۵ روز سوم دیماه سال ۶۵ اعلام شد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.

Share this post