لزوم افزودن یک طبقه به نرخ تراکم ساخت‌وساز در شهر قزوین

تقوی

لزوم افزودن یک طبقه به نرخ تراکم ساخت‌وساز در شهر قزوین

آوای میهن نیوز:رئیس کمیسیون شهرسازی، املاک و حقوقی شورای شهر قزوین گفت: اگر ما بتوانیم یک طبقه به کل تراکم ساخت‌وساز در شهر اضافه کنیم،‌ علاوه بر اینکه بر ارزان شدن ساختمان خیلی تأثیر خواهد داشت، باعث حفظ سرمایه‌های ملی هم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قزوین، مهری‌السادات تقوی در چهل‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین که با حضور استاندار قزوین برگزار شد، اظهار داشت: فرق بین اعضای شورا و خیلی از مدیران استان این است که ما منتخبین مردم هستیم و توقعی که از ما می‌رود، خیلی‌بیشتر از مدیرانی است که انتصابی هستند. بنابراین باید علاوه بر اینکه به بحث‌های مدیریت شهری توجه ویژه‌ای داشته باشیم،‌ به دفاع از حقوق مردم هم اهتمام بورزیم.

وی با اشاره به گرانی زمین و مسکن در شهر قزوین اضافه کرد: قزوین یکی از شهرهایی است که از نظر گرانی زمین رتبه‌های نخست در کشور را دارد. همین بحث گرانی زمین باعث شده که ساخت‌وساز در شهر توجیه اقتصادی نداشته باشد و باعث شود که سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت‌وساز در شهر فعالیت لازم را نداشته باشند.

تقوی با بیان اینکه مساحت شهر قزوین محدود است، ادامه داد: حدود ۶ هزار هکتار مساحت شهر قزوین است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن بالای اتوبان قرار دارد که مشکل آب و کمبود زیرساخت‌های مختلف را دارد که خوشبختانه استاندار و معاون عمرانی استاندار دنبال حل این معضلات هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار هکتار از مساحت شهر قزوین زیر اتوبان قرار دارد، گفت: از این ۳ هزار هکتار زیر اتوبان است که ۵۲۲ هکتار آن بافت فرسوده است و در نهایت فقط در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باقی می‌ماند که بتوانیم در آن ساخت‌وساز کنیم. همین محدودیت باعث شده که ساخت‌وساز گران شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، املاک و حقوقی پارلمان محلی قزوین با اشاره به تجربه مشابه خیلی‌ از شهرهای کشور افزود: اگر ما بتوانیم یک طبقه به کل تراکم ساخت‌وساز در شهر اضافه کنیم،‌ علاوه بر اینکه بر ارزان شدن ساختمان خیلی تأثیر خواهد داشت، باعث حفظ سرمایه‌های ملی هم می‌شود.

تقوی ادامه داد: بعضی‌اوقات می‌بینیم بعد از چند سال که طرح تفضیلی شهر عوض می‌شود، کسانی که ساختمان ۳ طبقه ساختند، به دلیل افزایش تراکم از ۳ به ۵ طبقه می‌خواهند آن ساختمان نوساز را خراب کنند؛ فقط به این دلیل که به نرخ تراکم شهر افزوده شده است. به خاطر همین کلی از سرمایه نیروی انسانی و مصالح ساختمانی ما به خاطر تغییراتی که در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد، از بین می‌رود.

Share this post