همایش تک نگرشی با روکش حماسه حضور

همایش تک نگرشی با روکش حماسه حضور

آوای میهن نیوز-سرمقاله-فرحناز فتحی:

در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با رویکردهای مختلف نسبت به حضور مردم و اهمیت توجه به ایجاد فضای مشارکت حداکثری هشدار داده‌اند. همایش حماسه حضور مدیران و معلمان شهر زنجان با رویکرد انتخاباتی با حضور نماینده عالی دولت در رنجان برگزار شد.
همایشی که به نظر می‌رسید به منظور ایجاد فضای همدلی و هم راستایی تمام نگرش‌های قشر فرهیخته معلمان و تجلی اراده مشارکت حداکثری برنامه‌ریزی شده است، اما در عمل خروجی همایش بیانگر یک دورهمی حداکثری نیروهای خودی بود که با حضور مدیران گزینشی و معلمان هم نگرش یا بدون نگرش سیاسی خاص با روکش عنوان جذاب “حماسه حضور یک هزار معلم و مدیر” برگزار شد. همایشی که تلاش شد به دور از دغدغه‌های احتمالی انتقادات و مطالبات بخش عظیم فرهنگیان منتقد و یا غیر همفکر زمینه خبررسانی همدلی حداکثری تمام معلمان زنجان را به نمایش بگذارد اما باید اذعان کرد، اگرچه با انعکاس خبری چنین همایش‌هایی با ظاهر کل شمول، می توان در راستای ایجاد فضای حضور و استقبال بخشی از تاثیرگذارترین قشر جامعه یعنی معلمان تبلیغ کرد، اما نباید از تبعات تامل برانگیز و غیرقابل پیش بینی “مدعوین دستچین شده” غافل شد.
در همین راستا ذکر چند نکته به ویژه برای مسئولان و منتسبان دولت که داعیه بی‌طرفی، همه جانبه نگری و اصرار بر مشارکت همگانی در انتخابات را دارند می‌تواند قابل توجه باشد.
۱. شعار مشارکت حداکثری و زمینه‌سازی برای حضور تمامی اقشار و سلایق در انتخابات پیش رو با برگزاری همایش‌های تک نگرشی در تضاد کامل است.
۲. تفکیک بخش عظیمی از جامعه موثر و فرهیخته از جمله معلمان به دو گروه “معلمان خودی و غیرخودی” تبعات جبران ناپذیری به ویژه در حوزه ایجاد فضای آرام و تعامل محور روزهای منتهی به ۱۱ اسفند می‌تواند داشته باشد.
۳. شعار همه با هم در پای صندوق‌های رای با برگزاری برنامه “هم نگرش‌ها بدون دگر نگرش‌ها” در تقابلی عینی منجر به بی‌تفاوتی بخش عظیمی از قشرهای فعال و دلسوز جامعه خواهد شد.
۴‌. قدرت و بقا یک نظام سیاسی به قدرت، حمایت و حضور تمام مردم در عرصه‌های مختلف از جمله؛ پیش از انتخابات، انتخابات و پس از انتخابات بستگی دارد.
۵. تعلل، تردید و یا خود تحریمی اقشار مختلف به منظور مشارکت در امور سیاسی از جمله انتخابات، ارتباط مستقیمی با رفتارهای شعاری، نمایشی، خودمحور و متظاهر مسئولان دارد.
۶. حذف دگراندیشان و صداهایی غیر از هم صدایان و همفکران نتیجه‌ای جز سکوت،کناره‌گیری و حاشیه گزینی، ناامیدی و در نتیجه عدم مشارکت بخشی از جامعه به ویژه فرهیختگان و فرهنگیان را در پی نخواهد داشت.
۷.از دست دادن پایگاه اجتماعی اهالی قدرت و خدمت! و سرخوردگی سرمایه اجتماعی(مردم) اولین دستاورد تفکیک و تظاهر به عدم تفکیک مردم به ویژه معلمان در آستانه انتخابات است.
لذا به نظر می‌رسد به منظور ترغیب و اقناع بخش عظیمی از جامعه که اتفاقا بیشترین و مهمترین تقش را در حیات سیاسی تصمیم سازان و تصمیم گیران دارند، باید مسئولان ارشد استان و مدیران اجرایی از جمله مدیران سطوح مختلف بزرگترین دستگاه انسان ساز استان به دور از تفکر تک صدایی به تضارب آرا، آزاداندیشی و حضور افراد با اندیشه های مختلف اهمیت دهند، چراکه در حصار تفکر همگرایی مطلق، نمی توان انتظار مشارکت حداکثری را داشت.

Share this post