کشف کوزه‌های سفالی دوره اسلامی در ایجرود

کشف سفال

کشف کوزه‌های سفالی دوره اسلامی در ایجرود

آوای میهن نیوز – فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: با اقدامات انجام گرفته کوزه‌های سفالی مربوط به دوره اسلامی در روستای آق بلاغ شهرستان ایجرود کشف شد.

سرهنگ حسینعلی فضلی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کارگران حین عملیات حفاری به‌منظور ساخت مسجد در روستای آق‌بلاغ به ۲ کوزه تاریخی در عمق یک متری زمین برخورد کردند که بلافاصله این موضوع به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ایجرود اطلاع داده شد.

این مسوول اضافه کرد: پس از اطلاع از این موضوع، نیروهای یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ایجرود به محل اعزام شدند و ۲ کوزه را ضبط و به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود منتقل کردند.

فضلی افزود: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، کوزه‌های مکشوفه دارای ارزش تاریخی بوده و قدمت آن‌ها  به دوره‌ اسلامی تخمین زده‌ شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش بدون مجوز به‌قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهمان به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند و اشیای مکشوف به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شوند.


Share this post