استاندارد، زبان مشترک همه فعالیت‌های اقتصادی است

محمدی معاون اقتصادی

استاندارد، زبان مشترک همه فعالیت‌های اقتصادی است

آوای میهن نیوز-معاون امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: استاندارد زبان مشترک همه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه کالا، خدمات و اقدامات مربوط به سیاستگذاری در این بخش است.

 حسین محمدی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی استاندارد استان زنجان با تاکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات شورای عالی استاندارد، افزود:‌ سازمان ملی استاندارد و اداره کل استاندارد استانها دستگاهی کاملا فنی و تخصصی بوده و با معیار و مصادیقی که برای نظارت، ارزیابی و استاندارد سازی در دستور کار دارند به طور حرفه‌ ای و هدفمند عمل می کنند.

او با بیان اینکه در کشور ارزیابی های استاندارد در حال حاضر فرد محور بوده و توسط نیروی انسانی انجام می شود،‌ اظهار داشت: در این نوع ارزیابی و نظارتها گاها زمینه تخلف، بی عدالتی و برداشتهای غیرفنی وجود دارد و شکایاتی نیز در این خصوص وجود دارد.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ در بحث بازرسی و نظارت باید به سمت فناوری های نو و استفاده از تکنولوژی‌های روز برویم تا نقش افراد را در ارزیابی ها به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد:‌ در بحث مالیات، سامانه مودیان مالیاتی یکی از اتفاقات مثبت در دست انجام است که نقش ممیزی دستی مالیاتی را به حداقل برساند و در این خصوص فرایند و مسیر نرم افزاری تعریف شده است که رفته رفته ارزیابی ها منطبق با واقعیت ها باشد که این امر در استانداردها نیز باید الگو قرار گیرد.

محمدی تصریح کرد:‌ استاندارد ابزاری است که به واسطه آن می توانیم اقتصاد را تنظیم‌گری و هم در بازار و هم در تولید از این ابزار استفاده کنیم که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته این حرکت کاملا محدود به چند فعالیت بود که اثرات آن را در حوزه اقتصادی استان نمی دیدیم اما شروع فعالیت های جدید در این اداره کل نوید این را می دهد که فرایند منظمی را در این مسیر طی کنیم.

محمدی گفت: با استفاده از ابزار استاندارد می توان با واحدهای متخلف با استناد به فرایند ارزیابی، انطباق و استانداردسازی به راحتی برخورد کرد.

معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه استاندارد می تواند کمک حال اقتصاد استان باشد، افزود: برای رفع مشکلات ناترازی انرژی، نابرابری قیمت ها و ظرفیت سنجی فعالیت ها ابزار استاندارد قابل استفاده است.

او با تاکید بر توجه به آموزش مقررات مرتبط با نظام استاندارد کشور برای همه واحدهای اقتصادی را ضروری دانست و برنامه ریزی لازم و همراهی دستگاههای اقتصادی استان راخواستار شد .

Share this post