بی توجهی به طرح «جوانی جمعیت» در زنجان

بی توجهی به طرح «جوانی جمعیت» در زنجان

شورای اداری استان زنجان  صبح روز سه شنبه در حالی برگزار شد که گویی خستگی از سر روی مدیران استانی می بارید وبرخی از مسوولان با تلفن های همراه خود در فضای مجازی سیر می کردند، طرح ناموفق«جوانی جمعیت» دستور مهم این جلسه بود که با انتقاد مدیرکل دفترامور زنان و خانواده استانداری زنجان به برخی از مدیران  در راستای بی‌توجهی به این طرح آغاز شد.

بی توجهی به طرح «جوانی جمعیت»

پایگاه خبری آوای میهن نیوز-مهران حبیبی: مدیرکل دفترامور  زنان و خانواده استانداری زنجان در جلسه شورای اداری استان زنجان  با تاکید بر اینکه حل بحران پیری جمعیت جز باور جامعه امکان پذیر نیست گفت: متاسفانه  درصد قابل توجهی از مواد قانونی در خصوص «جوانی جمعیت» در استان زنجان اجرایی نمی‌شود! و مدیران دلایل متعددی  از جمله دستورات بالا دستی یا نبود اعتبارات مطرح می کنند.

عدم اجرای قانون جوانی جمعیت  از سوی برخی دستگاههای اجرایی زنجان

سیده‌فائزه موسوی، ادامه داد: متاسفانه درصد قابل توجهی از مواد قانونی در خصوص «جوانی جمعیت» در استان زنجان اجرایی نمی‌شود لذا در این زمینه اتاق رصد وضعیت جمعیت استان زنجان به زودی افتتاح می شود تا به صورت نقطه به نقطه میزان کمبودها و مسائل بحرانی خانواده‌ها احصا شود.

این مسوول بانوان با اشاره به مسئله بحرانی زنجان در خصوص جوانی جمعیت نیز گفت: شهر زنجان و برخی از شهرستان‌های استان از نظر فاصله زمان ازدواج والدین تا تولد فرزند، جزو مناطق بحرانی کشور است که در این زمینه برنامه‌های کاربردی باید تدوین و عملیاتی شود.

لزوم چاره اندیشی به موقع برای «کاهش زمان تجرد» و نیز «کاهش فاصله تاهل تا تولد اولین فرزند»

پژوهشگر حوزه جمعیت نیز که گویی از اساتید محلی نبود اظهارداشت: خنده‌دار است در کشوری که میانگین ازدواج پسرها ۳۰ سال است حرف از فرزندآوری بزنیم اگر چه باروری  در زنجان در حال کاهش است وباید در این زمینه تلاش کرد.

محمد سلیمی گفت:  با چالش فهم دقیق مسأله جمعیت در کشور مواجه هستیم به این معنا که در مواجهه با بحران جمعیت، مانده ایم که چه بکنیم. با وجود سابقه ۲ دهه در خصوص پیش بینی های کاهش جمعیت، اتفاق قابل توجهی در این راستا و برای جبران مسأله نیفتاده است.

وی با بیان اینکه بحران جمعیت یک مسئله نو برای کشورهاست، تاکید کرد: مهمترین آسیب کاهش جمعیت، از بین رفتن نهاد خانواده است و از بین رفتن خانواده نیز کنترل را از نهاد خانواده به سایر مراجع منتقل می کند.

سلیمی با بیان اینکه بحث کاهش جمعیت در همه جوامع همیشه با مساله اقتصاد گره خورده است تصریح کرد: کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است چراکه در طی کاهش جمعیت این نهاد شروع به کوچک و ضعیف شدن می‌کند و شبکه‌های خویشاوندی از دست می‌رود.

وی بر لزوم چاره اندیشی برای کاهش زمان تجرد و نیز کاهش فاصله تاهل تا تولد اولین فرزند تاکید کرد و گفت: علاوه بر بسته های تشویقی برای فرزندآوری باید موانع ساختاری در این حوزه برطرف شود تا روند افزایش جمعیت به جای تحقق در یک مقطع خاص، روند ادامه داری باشد.

سلیمی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های کیفی در حوزه اجتماعی در استان زنجان یا کم است یا وجود ندارد، عنوان کرد: تبیین‌های علمی در خصوص «جوانی جمعیت» صورت نگرفت که یکی از ایرادها در مسیر اجرای این طرح می‌تواند باشد. معتقدیم ما در اجرای طرح مذکور در وهله نخست باید به دنبال جلوگیری از کاهش جمعیت باشیم نه افزایش جمعیت.

سلیمی به ضرورت رفع موانع ساختاری ضد خانواده و افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: در باروری زیر سطح جانشینی، ساختارها تاثیرگذار هستند و باید در ساختارها تجدید نظر شود.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تاکید کرد: در کنار قانون، فرهنگ لازم برای افزایش باروری و افزایش جمعیت باید در جامعه تقویت شود.

 

 

مدیران دستگاه‌های استان زنجان به وظایف خود در حوزه «جوانی جمعیت» عمل کنند

استاندار زنجان  نیز در این جلسه با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه تصریح کرد: درست است سختی‌هایی در خصوص اقتصاد در کشور وجود دارد قطعا از این شرایط نیز با توانمندی که در کشور وجود دارد عبور خواهیم کرد.

محسن افشارچی، با تاشاره بر اینکه مدیران یک بار دیگر وظایف خود را مرور کنند هرچند بنده نیز بر روی مسائل مهم تمرکز خواهم کرد، افزود: مدیران دستگاه‌های استان زنجان به وظایف خود در حوزه «جوانی جمعیت» عمل کنند.

 افشارچی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که باید در استان حل شود، مسئله تامین زمین در اجرای طرح جوانی جمعیت است تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی در کنار بنیاد مسکن وظایف سنگین‌تری دارند و در این زمینه گشایش‌هایی حاصل شد و امیدواریم طی ماه‌های آتی این موضوع را حل کنیم.

این مسوول با بیان اینکه یکی از مسئله بسیار مهم در استان بهره‌وری آب است، ادامه داد: باید بتوانیم بهره‌وری در بخش آب را بالاتر ببریم.

وی ادامه داد: یکی از دستگاه‌های مهم باید برای دستیابی به شعار سال بانک‌ها است که باید همراهی لازم را داشته باشند.

افشارچی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم استان جذب سرمایه‌گذار است، گفت: باید مردم را از رفتن به سمت طلا و دلار به سمت تولید سوق دهیم.

استاندار زنجان با تاکید بر راحت شدن صدور مجوز‌های کسب و کار و تولید یادآور شد: باید این مسیر برای مردم هموار شود.

افشارچی با اشاره به مسئله مهم بهره‌وری در استان، گفت: سه دستگاه آب، کشاورزی و صنعت جزو دستگاه‌های اصلی هستند که باید در زمینه بهره‌وری اتفاقات مثبت را رقم بزنند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با تشکر از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سبب سربلندی کشور شد، اظهار کرد: یکی از راهبردهایی که اسرائیل در طول سالیان به کار گرفته این است که چشم جهانیان را نسبت به خود ترسانده است، طوری خود را بزرگنمایی که کرده گویی هیچ موشکی نمی‌تواند بر رژیم صهیونیستی غلبه کند.

وی افزود: در صورتی که در عملیات وعده صادق و اقداماتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد هیمنه پوشالی این رژیم جعلی را فروریخت و همه جهانیان دیدند که فقط سر و صدا بود که به وسیله رسانه‌ توسط آنان به پا شده بود.

استاندار زنجان با بیان اینکه ایران در این حمله از موشک‌ها و پهپادهای قدیمی خود استفاده کرد، گفت: اما با همین تسلیحات نظامی قدیمی، هیمنه این رژیم به طور کامل فرو ریخت.

وی همچنین به دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند، شناسایی نیروهای توانمند و خلاق جزو وظایف است. محور مقاومت حاصل نبوغ سردار سلیمانی است و ما نوک پیکان درگیری در منطقه با رژیم صهیونیستی و آمریکا نیستیم بلکه بخشی از مقاومت هستیم که آزادگان دنیا در آن قرار دارند.

افشارچی با اشاره به اینکه موشک‌هایی که تولید می‌شود از علم بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کند که توسط نیروهای توانمند و نابغه داخلی تولید می‌شود، افزود: هدف صرفا مسائل موشکی نیست بلکه در موضوعات مختلف خصوصا اقتصادی نیز از افراد توانمند باید استفاده کرد.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *