افتتاح فاز جنوبی پروژه سبزه میدان زنجان با حضور وزیر کشور

پروژه سبزه میدان

افتتاح فاز جنوبی پروژه سبزه میدان زنجان با حضور وزیر کشور

آوای میهن نیوز- مهران حبیبی-  فاز جنوبی پروژه سبزه میدان شهر زنجان پس از سال‌ها انتظار، با حضور وزیر کشور  ومسوولان  استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ما،«سبزه‌میدان» منطقه‌ای واقع در بافت مرکزی شهر است که کم کم در حال پیوست به تاریخ بود این میدان قدیمی در جوار بازار تاریخی، مسجد جامع و خانه‌های تاریخی ذوالفقاری قراردارد در واقع  می توان گفت سبزه‌میدان بخش مهمی از هویت شهر زنجان به شمار میرود.

طرح تغییر چهره سبزه میدان ۳۴ سال پیش یعنی در سال ۱۳۶۷  با تصمیم مدیران شهری تصویب شد، اما در طول این سال‌ها کاری به جز تملکات سبزه‌میدان در این محل انجام نشد و تمام اقدامات تقریباً مربوط به یک کلنگ‌زنی بود تا اینکه عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی آغاز شد وپس از آن در ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ اقدام جدی و عملیاتی برای به نتیجه رساندن پروژه سبزه میدان با برآورد هزینه ۶۴ میلیارد تومانی در زنجان آغاز شد که البته در ادامه هزینه اجرای آن بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

 

بازگشت به اصالت‌های هویت شهری حائز اهمیت است

وزیر کشور در آیین افتتاح فاز جنوبی پروژه سبزه میدان شهر زنجان گفت: بازگشت به اصالت، هویت ایرانی اسلامی و تاریخ پرافتخار ایران در شهرسازی ضروری است.

احمد وحیدی به لزوم گذر از معماری غربی و برگشت به معماری ایرانی اسلامی تاکید کرد و افزود: توجه به این مهم در پروژه سبزه میدان شهر زنجان کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: طبق گزارش مسوولان مدیریت شهری زنجان، ۳۰ درصد از حجم کارهای پروژه ۲۵ ساله سبزه میدان، طی یک سال گذشته انجام شده که این پاسخگویی به مطالبات مردم بسیار مهم است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه های مناسب در ساختن شهری زیبا و مفرح و با هویت ایرانی- اسلامی موفق باشیم.

 

 

سبزه میدان می تواند قطب صنایع دستی کشور شود

شهردار زنجان  نیزدر مراسم افتتاحیه پروژه سبزه میدان با بیان اینکه ایده پروژه فاخر سبزه‌میدان از سال ۱۳۶۸ شکل گرفت، تاکید کرد: طی ادوار مختلف اقداماتی جهت تملک ملک و اراضی این منطقه توسط شهرداری انجام گرفته بود که از تک تک شهرداران محترم ادوار تقدیر وتشکر می کنم.

وی اضافه کرد: امروز این کار به نتیجه رسید و همه اعم از مردم و ادارات و ارگان‌های مختلف در جابه‌جایی‌ها و گره‌گشایی‌ها این پروژه سهم دارند، ضمن اینکه بدون پشتیبانی شهروندان بهره‌برداری از این پروژه‌ها محقق نمی‌شود.

فیروزفر با اشاره به اینکه از بهمن و اسفند سال قبل تلاش شد که گلوگاه‌های پروژه حل شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه چند پیمانکار در پروژه کار می‌کردند، همین امر سبب تداخل یک سری امور شده بود که بخشی از انرژی شهرداری برای حل این موضوعات صرف شد.

شهردار زنجان با اشاره اینکه سبزه میدان پروژه بزرگی بود به همین خاطر بروز هرگونه مشکل در آن پیش‌بینی می‌شد، افزود: همه تلاش شهرداری جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بود، در همین راستا امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و خوشبختانه امروز فاز جنوبی سبزه میدان به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ شهری افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

 

پروژه سبزه میدان

 

شهردار زنجان با بیان اینکه پروژه سبزه میدان در مساحت ۶.۶ هکتار در بافت مرکزی شهر احداث می‌شود که امروز شاهد بهره‌برداری از ۳.۷ هکتار آن هستیم، گفت: در باغ‌راه‌های غربی و شرقی، فضاهای خوبی برای شهروندان محیا شده و با کمترین تغییرات باغ «ذوالفقاری» و «باغ آستانه» حفظ شده است.

به گفته شهردار زنجان  برای سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در این محدوده، غرفه هایی با کاربری تجاری و با زمینه فعالیت عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

محدوده میانی این پروژه نیز عرصه ای به وسعت ۲ هکتار را شامل می شود که قرار است مکانی برای اجرای برنامه های فرهنگی و آیینی باشد.

در بخش شمالی پروژه نیز به عنوان تالار شهر با ابعاد هفت هزار مترمربع در دست ساخت است که کاربری فرهنگی دارد.

فعالیت فاز جنوبی سبزه میدان به نام ایران کوچک

 

 

شهردار زنجان با بیان اینکه با توافقات صورت گرفته با میراث فرهنگی فاز جنوبی پروژه سبزه‌میدان به نام ایران کوچک برای توسعه گردشگری استان فعالیت خواهد داشت، گفت: این امر می‌تواند این مکان را قطب صنایع دستی کشور کند.

 فیروفر افزود: در طول سال گذشته مردم زنجان، شهرداری را برای به سرانجام رسیدن این پروژه کمک کردند و اگر همکاری مردم نبود هیچ‌کدام از پروژه‌ها قابل اجرا نبود.

 

 

شهردار زنجان درادامه گفت: بسیاری از این املاک متعلق به مردم و دستگاه‌های دولتی بود که سهم بسزایی در جابه جایی‌ها و گره‌گشایی‌ها از طرح داشتند و باید قدردان آنها باشیم.

این مسوول با بیان اینکه در باغ راه‌های شرقی و غربی فضای مفرحی برای شهروندان پیش بینی شده است، تصریح کرد: ۲ فضای سنتی نیز با کمترین تغییرات باغ ذوالفقاری در فضای شمال شرقی و باغ آستانه نیز در سبزه میدان قدیم معروف بوده و باغ آستانه ورودی پروژه حفظ شد.

 

 

Share this post