پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن در زنجان مرهون حمایت‌های متقاضیان است

 پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن در زنجان مرهون حمایت‌های متقاضیان است

میهن نیوز- مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه در ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن پیوست فرهنگی و اجتماعی مورد توجه ویژه است، گفت: ساخت مسجد، مدرسه، فضای سبز و مجموعه های ورزشی در پروژه های نهضت ملی مسکن شرق و غرب استان زنجان لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار  ما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، اصغر اسماعیلی، شامگاه سه‌شنبه در آئین تجلیل  و نشست خبری با خبرنگاران در محل اداره کل راه و شهرسازی استان،رسانه ها را رابط بین دستگاههای اجرایی و مردم یاد کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون رسانه ها همکاری بسیار سازنده و خوبی با اداره کل راه و شهرسازی استان داشتند.

وی با بیان اینکه  اداره کل راه و شهرسازی به واسطه ماموریت کاری خود در بخش‌های مختلف مشغول به کار است،ابراز کرد: این اداره کل در بخش راهسازی و ساخت محورهای اصلی و آزادراهی وظیفه بسیار خطیری دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، تعداد پروژه‌های در دست احداث حوزه راه  در استان زنجان را هفت مورد اعلام کرد و گفت: مبلغ مورد نیاز برای احداث، بهسازی و تعریض این محورهای اصلی از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود و هر کدام از این پروژه ها ارتباط استان زنجان با استان‌های همجوار را برقرارو تسهیل می کند.

اسماعیلی با بیان اینکه محور زنجان به بیجار ارتباط با استان کردستان و محور زنجان به تکاب- تخت سلیمان نیز ارتباط با استان آذربایجان غربی را تقویت می‌کند،افزود: محور ترانزیت زنجان به قزوین، سه راهی سلطانیه- قیدار – کبودر آهنگ، محور زنجان -بناب – منجیل، محور کلور – درام و محور ابهر – قیدار از دیگر پروژه‌های فعال بخش راهسازی در استان زنجان است.

وی  اجرای نهضت ملی مسکن را بخش اصلی ماموریت‌ اداره راه و شهرسازی استان یاد کرد و بیان داشت: به تبع شعار دولت سیزدهم اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته و تاکنون هم این استان در این خصوص موفق بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان،با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن ساخت ۷۱ هزار واحد مسکونی برای دوره چهار ساله استان در نظر گرفته شده است،گفت: از این تعداد ۲۷ هزار واحد مسکن حمایتی را تشکیل می‌دهد که در دو بخش شرق و غرب  شهر زنجان احداث می‌شود و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی  هم توسط بنیاد مسکن ساخته خواهد شد.

تمام پروژه های نهضت ملی مسکن در زنجان فعال است

اسماعیلی تعداد واحدهای بخش خودمالکی که از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند را ۱۲ هزار واحد اعلام کرد و افزود: ۹ هزار واحد نیز در مناطق هدف بازآفرینی بازسازی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار واحد مسکونی در استان احداث می شود،گفت: از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر زنجان در دست ساخت است و خوشبختانه با سرعت خوبی اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و تمام پروژه های نهضت ملی مسکن فعال است  و بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان،با بیان اینکه پروژه های  نهضت مسکن ملی با دو خط اعتباری تسهیلات بانکی و آورده مردم اجرا می شود،افزود: پیشرفت خوب پروژه های نهضت ملی مسکن مرهون حمایت‌های خوب متقاضیان است که همکاری لازم را برای تکمیل پروژه‌ها انجام می‌دهند.

اسماعیلی با بیان اینکه کنترل و پایش فنی پروژه‌ها در قالب مهندسین مشاور و نظام مهندسی به خوبی انجام می شود و  علاوه بر این طرح پایش موردی پروژه‌ها  در دستور کار است، افزود: این مهم به جد دنبال می شود تا کیفیت واحدهای مسکونی مورد تایید باشد و این اداره کل نسبت به ساخت و ساز و مصالح با کیفیت بسیار جدی است و همچنین بازید مستمر و منظم هر هفته با قوت انجام می شود.

وی با بیان اینکه در ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن پیوست فرهنگی و اجتماعی مورد توجه ویژه است،افزود: ساخت مسجد، مدرسه، فضای سبز و مجموعه های ورزشی در پروژه های شرق و غرب زنجان لحاظ شده است.

ساخت ۲ مدرسه در کوی شرق زنجان آغاز شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ابراز داشت: ساخت دو مدرسه در کوی شرق زنجان آغاز شده و پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و در سایت غرب نیز مدرسه ای با ۳۰ درصد در دست ساخت است و امسال هم دوباره  ساخت دو مدرسه در غرب آغاز  خواهد شد و بخشی از هزینه ساخت و آماده سازی زیرساخت‌ها توسط دولت تأمین شده و در قالب مولدسازی تأمین می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه همچنین ساخت مسجد و مجموعه های فرهنگی در این پروژه ها پیش بینی شده است، افزود: این اداره کل به ایجاد مراکز آموزشی در سایت های نهضت ملی مسکن برنامه ریزی و مدیریت لازم را دارد.

وی  با بیان اینکه آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی دو ردیف اعتباری در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن می باشد، افزود: ما وضعیت سخت اقتصادی متقاضیان را درک می کنیم و با تمام توان نسبت به افزایش تسهیلات بانکی بسیار جدی هستیم و در این راستا وزارت راه و شهرسازی به جد پیگیر افزایش وام تسهیلات متقاضیان است که به امید خدا اگر موافقت شورای پول و اعتبار اخذ شود میزان  تسهیلات مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

هیچ متقاضی در زنجان تا به امروز به علت عدم واریزی آورده حذف نشده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کردند که  طبق مصوبه روز گذشته سه شنبه در شورای پول و اعتبار، تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و با تحقق این مهم آورده متقاضیان کاهش می یابد.

اسماعیلی با بیان اینکه  در پروژه‌ نهضت ملی مسکن دولت در فراهم کردن زیرساخت‌ها مشارکت می‌کند، اضافه کرد: در این پروژه‌ها تا زیرساخت‌ها فراهم نباشد پروژه‌ای آغاز نمی‌شود وخوشبختانه دستگاههای خدمات رسان در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در استان همکاری بسیار خوبی با اداره کل راه و شهرسازی استان دارند و امیدوارم این همکاری همچنان تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ متقاضی در زنجان به علت عدم واریزی آورده حذف نشده است، افزود: از متقاضیان درخواست دارم که واریزی را به موقع انجام دهند تا بتوانیم در اسرع وقت پروژه را تحویل بدهیم و در پروژه  مهرآرا که ۱۰۲۴ واحد است، تاخیر مربوطه به آماده‌سازی منطقه است.

۹۰ درصد سازندگان پروژه های نضهت ملی مسکن در استان بومی هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان،با بیان اینکه اداه کل راه و شهرسازی در همه استان‌ها یک وظیفه در قبال جامعه مهندسی و سازندگان مسکن دارد ، گفت: خوشبختانه ۹۰ درصد سازندگان پروژه های نضهت ملی مسکن در استان بومی هستند و با تمام توان برای ساختن مسکنی با کیفیت و بادوام تلاش می کنند و گفتنی است قبل از تحویل پروژه صلاحیت پیمانکار سنجیده می‌شود و وقتی پروژه‌ای به سازنده‌ تحویل داده  می‌شود، رتبه سازنده در نظر گرفته شده است و متأسفانه چند پیمانکار ضعیف خیلی کم در سطح استان وجود دارد که تلاش می کنیم به حد مطلوبی برسند.

اسماعیلی، با بیان اینکه خوشبختانه پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد،گفت: این مهم حاصل انتخاب خوب پیمانکاران است و استان زنجان جزو استان‌های پیشرو در حوزه ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن است و این پیشران و اول بودن هم باعث شده مشکلات را هم زودتر از سایر استانها لمس  کنیم.

وی ،با بیان اینکه مشکلی برای انتشار تفاهم‌نامه نداریم، اشاره کرد: قرارداد اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت و ساز (پروژه‌های نهضت ملی مسکن) با سازنده است و قرارداد با متقاضیان بعد از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شروع و انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نماینده متقاضیان نهضت ملی مسکن بوده و طرف قرارداد احداث با سازندگان است و برای هر پروژه قراردادی با سازنده داریم و اگر کم کاری و تاخیری از طرف سازنده در پروژه ایجاد شود، باید لایحه تاخیراتی توسط سازنده ارائه شود و در این میان اگر تاخیرات مشهود باشد سازنده جریمه خواهد شد و در چند مورد از پروژه‌ها مشکل وجود داشت که مشکل برطرف شد و یکی از پیمانکاران خلع ید شد و قابل ذکر است در صورت کم کاری از سوی سازندگان تذکرات لازم صورت می‌گیرد و شایان ذکر است آن چیزی که بین راه و شهرسازی و سازنده منعقد شده به واسطه دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی بوده ‌و ما در واقع نماینده متقاضی در این خصوص هستیم.

اسماعیلی به تکلیف قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت برنامه ریزی و مدیریت لازم را دارد و  در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت وظایفی برای راه و شهرسازی تعریف شده و در این قانون برای متقاضیان مسکن سه فرزند به بالا، فرم (ج) قرمز به استناد قانون و برای فرزند سوم به بالا نادیده گرفته می‌شود و ابعاد زمینی که به این افراد تعلق می‌گیرد حداکثر ۲۰۰ مترمربع است.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی با توجه به تکلیف قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر بت مدیریت و برنامه ریزی وارد شده و همچنین طی دهه فجر سال گذشته هم کلید سه واحد مسکونی به سه خانواده دارای فرزند چهار قلو تحویل داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، از همکاری مطلوب بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن قدردانی کرد و افزود: امیدواریم این همکاری همچنان تداوم داشته باشند.

اسماعیلی تصریح کرد: بخش دیگر وظایف اجرایی این اداره پروژه‌ ساختمان‌های دولتی است و در بخش پروژه‌های بازآفرینی شهری نیز به ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی به جد پرداخته شده است.

تخصیص و تسهیل زمین در زنجان و سایر شهرهای استان به جد دنبال می‌شود

وی با اشاره به اینکه  هشت محله هدف بازآفرینی در شهر زنجان وجود دارد،افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در راستای اقدام‌های مشترک در این هشت سکونتگاه غیر رسمی در قالب پروژه‌های بازآفرینی شهری، در کنار دستگاه‌های اجرایی که متولی تأمین سرانه‌های عمومی در این سکونتگاه‌ها هستند می‌باشد و خوشبختانه دراجرا و ساخت پروژه‌های مختلفی همچون کتابخانه، ورزشگاه، فضای سبز و پارک در محلات هدف در شهر زنجان در کنار شهرداری و دستگاه‌هایی اجرایی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، بیان داشت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی زنجان خارج از محدوده شهری نیستند و طرح جامع شهر زنجان سال ۱۴۰۰ انجام و سال گذشته ابلاغ شده  و با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری زنجان نقشه‌های پایه برای طرح تفصیلی، براساس طرح جامع در دستور کار اداره‌ کل راه‌ و شهرسازی استان انجام شده است.

اسماعیلی ،گفت: تخصیص و تسهیل زمین در زنجان و سایر شهرهای استان به جد دنبال می‌شود و برای اجرای پروژه باید زمین تخصیص داده شود که در این راستا و در برخی از شهرستان‌های استان، زمین دولتی نداریم و برای اینکه تسهیل زمین اتفاق بیفتد، با شهرداری‌ها و تعاونی‌هایی که زمین در داخل محدوده شهری دارند، وارد معامله شدیم.

شایان ذکر است نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی استان با خبرنگاران طی روز گذشته به صورت پرسش و پاسخ سه ساعت طول کشید .

Share this post