۱۲ نکته اساسی صرفه جویی انرژی که تولید کنندگان باید بدانند

صنعت

۱۲ نکته اساسی صرفه جویی انرژی که تولید کنندگان باید بدانند

میهن نیوز_یادداشت مهدی خانمیرزائی: فعال حوزه برق و انرژی

با وجود اینکه صنعت تولید ۱۸ درصد از مصرف انرژی استرالیا را به خود اختصاص می‌دهد، بیشترین سود را از اجرای بهبود شیوه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی کسب می‌کند.

 اداره آمار استرالیا تخمین می‌زند که هزینه‌های تجاری انرژی در استرالیا به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد. هزینه‌های انرژی اجتناب ناپذیر است و به طور فزاینده‌ای به بخشی از قیمت نهایی تولیدکنندگان تبدیل می‌شود.

 در حالی که برخی از تأسیسات هزینه‌های انرژی خود را با نصب تولیدات تجدیدپذیر در محل کاهش می دهند، برخی از مراحل اولیه صرفه جویی انرژی وجود دارد که همه باید ابتدا آنها را بررسی کنند. اینها می‌توانند کاهش قابل توجهی در مبلغ قبض برق شما ایجاد کرده و بازده انرژی کلی تاسیسات شما را بهبود بخشند.

این ۱۲ نکته اساسی صرفه جویی در مصرف انرژی برای تولیدکنندگان عبارتند از:

 ۱٫ نورپردازی

 خاموش کردن چراغ‌ها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، اما تعجب آور است که هر چند وقت یک‌بار چراغ‌ها روشن می‌شوند، حتی زمانی که هیچ‌کس در منطقه روشن نیست. این مشکل زمانی تشدید می‌شود که کارمندان هنگام انجام وظایف خود از ساختمان‌ها و مناطق کاری مختلف وارد و خارج می‌شوند.

 سیستم‌های نورپردازی خودکار که بر اساس میزان اشغال اتاق یا در دسترس بودن نور روز، تنظیمات را انجام می‌دهند، در همین راستا بگنجانید. همچنین می توانید سوئیچ‌های روز و شب را برای کنترل خودکار روشنایی در فضای باز نصب کنید. علاوه بر این، سنسورهای آشکارساز حرکتی را نصب کنید که فقط در زمانی که منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ‌ها را روشن می‌کنند.

 ۲٫ تجهیزات را فقط در صورت لزوم خاموش و اجرا کنید

 اطمینان حاصل کنید که ماشین آلات و تجهیزات را در زمانی که استفاده نمی‌شوند، خاموش کنند. پیاده‌روی در کارخانه‌تان بعد از ساعت کاری و اطمینان از خاموش شدن تجهیزات در صورت عدم استفاده، می‌تواند در طول زمان باعث صرفه‌جویی قابل توجهی شود.

 به طور خاص، فشار عملکرد کمپرسور هوای را کاهش دهید، نشتی را بررسی کنید و در صورت عدم استفاده آن را کاملا خاموش کنید. بر اساس راهنمای سیستم هوای فشرده دولت، هوای فشرده به تنهایی ۱۰ درصد از مصرف برق صنعتی در بخش‌های صنعتی استرالیا را تشکیل می‌دهد.

 ۳٫ تاخیر بسته شدن درب را کاهش دهید

 درب های اتوماتیک یک راه عالی برای مشاغل تولیدی است تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند زیرا از سنسورها با تاخیر زمانی برای بستن درب استفاده می‌کنند. در واقع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را می‌توان با کاهش بازه زمانی تاخیر بسته شدن، در درب های اتوماتیک و محدود کردن فرکانس دسترسی به اتاق خنک، تا حد امکان انجام داد.

 ۴٫ تجهیزات را تمیز و نگهداری کنید

 نظافت منظم و تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده تجهیزات الکتریکی و مکانیکی شما به بهینه‌سازی عملکرد و طول عمر آن کمک زیادی می‌کند و در عین حال این اقدام می‌تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر شود.

 ۵٫ تهویه مطبوع و گرمایشی

 به گفته کارشناسان شرکت زیمنس، گرمایش و سرمایش حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از انرژی یک ساختمان را مصرف می‌کند. سیستم های گرمایش و سرمایش جدیدتر بسیار کارآمدتر از سیستم‌های قدیمی هستند، بنابراین ممکن است ارزش تعویض سیستم‌های بیش از ۱۰ سال را داشته باشد. هم بخاری‌ها و هم رادیاتورهای قابل حمل، مقدار قابل توجهی برق مصرف کرده و قبض‌های برق را نجومی می کنند بنابراین، از استفاده از آنها جلوگیری کنید. در نهایت اطمینان حاصل کنید که تهویه مطبوع و گرمایش شما در طول فصول بر روی نقاط بهینه تنظیم شده است.

بر اساس گزارش ها: «تنظیم دما روی ۲۴ درجه سانتیگراد می‌تواند مصرف انرژی روزانه تهویه مطبوع دفتر شما را ۲۱ درصد کاهش دهد.»

بنابراین با اطمینان از تنظیم دمای مناسب تهویه مطبوع، مصرف انرژی خود را کاهش دهید.

 ۶٫ عایق

 عایق به عنوان مانعی در برابر تغییرات دما عمل می‌کند و گرم نگه داشتن محیط کار در زمستان و خنکتر شدن هوا در تابستان را بسیار آسان تر می‌کند. با نصب عایق در سقف و دیوارهای محل کار خود، می‌توانید میزان انرژی مورد نیاز برای حفظ دمای اتاق را در هنگام اتلاف گرما کاهش دهید. این یکی از کاربردی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

 ۷٫ پنجره ها و دیوارها را سایبان بزنید

 اغلب، منبع اصلی گرمای ورودی به ساختمان از طریق پنجره‌های بدون محافظ است. انرژی تابشی خورشید می‌تواند همان گرمای موضعی یک رادیاتور تک میله‌ای را ایجاد کند، اما با استفاده از سایه انداز ثابت یا قابل تنظیم، کاشت درختان و پوشش گیاهی یا نصب فیلترهای خورشیدی بر روی پنجره ها و دیوارهای محل کار – به ویژه سوله های صنعتی – برای محافظت از آن در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. انرژی تابشی این امر تأثیر دمای شدید تابستانی را کاهش می‌دهد، آسایش را بهبود می بخشد و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

 ۸٫ چراغ های موجود را با لامپ های فوق کم مصرف جایگزین کنید

 در سال ۲۰۰۹، استرالیا مرحله حذف لامپ‌های رشته ای را آغاز کرد و تخمین زده می‌شود که این امر باعث صرفه جویی در مصرف برق تقریباً ۴۰۰ هزار خانه در سال شده است. لامپ‌های فوق کم مصرف حدود یک چهارم انرژی را برای تولید نور مشابه هالوژن‌ها مصرف می‌کنند و می‌توانند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر دوام بیاورند و در همین راستا لامپ‌های فوق کم مصرف به یک انتخاب روشنایی منطقی برای صرفه جویی انرژی تبدیل می‌شوند، به ویژه زمانی که فضاهای کاری تولیدی به نور کافی و زیاد نیاز دارند.

 ۹٫ از جریان هوای طبیعی استفاده کنید

 باز کردن پنجره یا درب ساختمان یک تکنیک ساده صرفه جویی در انرژی است که می‌تواند با تکیه بر تهویه طبیعی برای کنترل آب و هوا به کاهش هزینه‌های تهویه مطبوع و گرمایش کمک کند. به ویژه اینکه به همان اندازه که بسیاری از مکان‌ها در کشور، روزهای زیادی در سال را با آب و هوای مناسب و کافی تجربه می‌کنند ساکنان آن مناطق می توانند پنجره‌ها یا درها را باز بگذارند.

 ۱۰٫ خطوط تهویه مطبوع را بررسی کنید

 اطمینان حاصل کنید لوله کشی‌ها در تمام خطوط، دست نخورده است، زیرا عایق کاری بسیار مهم است، به ویژه اگر تهویه مطبوع یک واحد بیرونی باشد و خطوط کولرگازی عایق نباشند، فقط گرمای محیط را جذب کرده و هوای بیرون را به جای ساختمان خنک می‌کند و بر در زمستان عکس این موضوع عمل کرده و عایق تهویه مطبوع خود را بررسی کنید.

 ۱۱٫ لوازم خانگی را بهینه کنید

 بسته به وسایل مورد استفاده در محل کار، می‌توانید تنظیمات آنها را برای افزایش صرفه جویی در مصرف انرژی بهینه کنید. برای مثال، می‌توانید دمای یخچال نوشیدنی‌ها را در آشپزخانه یک یا دو درجه افزایش دهید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید بدون اینکه تأثیری بر کارمندان یا کسب‌وکارتان بگذارد.

 ۱۲٫ آن را مشارکتی کنید، نه از بالا به پایین

 هر ابتکار صرفه جویی در انرژی باید مشارکتی باشد و همه کارکنان را درگیر کند. اگر می‌خواهید کارکنانتان رفتار خود را تغییر دهند، باید این کار را زمانی که شما در اتاق نیستید انجام دهند. بنابراین، هزینه‌های واقعی کسب و کار را به اشتراک بگذارید. به آنها اجازه دهید بدانند که چگونه بر نتایج نهایی تأثیر می گذارند و به طور منظم در جلسات جعبه ابزار یا جلسات ماهانه شرکت، بحث انرژی را بیشتر مطرح کنید دهید، چراکه اگر شما به آنها اجازه دهید، مردم می خواهند نقش خود را انجام دهند.

 نتیجه

 با ایجاد تغییرات کوچک در روشنایی، استفاده از تهویه مطبوع و خاموش کردن تجهیزات در صورت عدم استفاده، می توان تفاوت زیادی در مصرف انرژی سالانه ایجاد کرد. بنابراین هنگامی که به اصول اولیه مسلط شدید، ممکن است اقدامات بهره وری انرژی مانند تصحیح ضریب توان یا نظارت بر انرژی را در نظر بگیرید تا درک بهتری از اینکه کدام سیستم ها بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند، پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post