اجرای ۳۵ طرح تحقیقاتی ویژه کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان

اجرای ۳۵ طرح تحقیقاتی ویژه کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از آغاز شیوع کرونا حوزه پژوهش دانشگاه فعالیت‌هایی را آغاز کرده و در این راستا ۳۵ طرح تحقیقاتی ویژه کرونا را فراخوان داده است که در ۲مرحله این طرح‌ها پذیرفته شدند و با حمایت‌های مالی در دست اجرا هستند.

دکتر علیرضا شغلی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئوکنفرانس به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات پژوهشی دانشگاه پس از شیوع ویروس کرونا افزود: این واحد دانشگاهی فناوری خوبی در مورد کرونا از ماسک نانو ذرات نقره تا شُش مصنوعی انجام داده و یا در مرحله ساخت دستگاه مربوطه است.

وی اضافه کرد: ۱۰ تا ۱۲ طرح فناورانه در مورد ویروس کرونا در حال ساخت و تولید است از طرفی پژوهشگران این واحد دانشگاهی یا در دو سه طرح ملی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و یا پایلوت این طرح‌ها بوده اند.

این مسوول در ارتباط با موضوع واکسن کرونا گفت: در زمان حاضر داروی مشخص و اختصاصی برای کووید- ۱۹ تولید نشده است، حتی با فرض تولید نیز فرد باید مبتلا به کرونا شود تا پس از آن اقدام به تزریق واکسن کند از همین رو باید تلاش لازم برای جلوگیری از بیمار شدن افراد انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در زمان حال حاضر ادعای ساخت واکسن کرونا را در داخل کشور داریم و این یک افتخار ملی است، خاطرنشان کرد: باید اجازه داد تا  پژوهشگران به دور از جنجال به فعالیت پژوهشی خود در این زمینه ادامه داده و در مسیر درست حرکت کنند.

شغلی  اظهار داشت:در زمان حاضر ۴۱۹ هیات علمی و استاد در دانشگاه  علوم پزشکی استان مشغول ارائه خدمت، آموزش و پژوهش هستند و اساتید و همکاران در حوزه های اجرا، سلامت (بهداشت و درمان)، در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، خدمات گوناگونی را ارائه می‌کنند که یکی از حوزه‌ها پژوهش و فناوری است، که کارهای بسیار خوبی انجام شده و در حال انجام است.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و توانمندی‌های حوزه پژوهش این واحد دانشگاه اظهار داشت: ۶ مرکز تحقیقات در علوم پزشکی  وجود دارد که  سه  مرکز در حوزه علوم دارویی، یک مرکز در حوزه سرطان، یک مرکز در حوزه بیماری‌های متابولیک و یک مرکز در حوزه سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت فعالیت دارند که  پژوهشگران  در این مرکز براساس تخصصی که دارند درحال پژوهش در حوزه‌های مختلف سلامت هستند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی و درمانی  استان زنجان خاطر نشان کرد:  هرگونه تولیدات علمی در هر  حوزه به ویژه علوم پزشکی از مسیر پژوهش و فناوری می‌گذرد و به عنوان مثال، داروها یا همین واکسن  کرونا، صددرصد حاصل تفکر پژوهشی، و سپس تبدیل ایده پژوهشی به فناوری و محصول است که در نهایت بارقه‌های امید را برای اینکه بتوانیم کووید- ۱۹ را کنترل کنیم در اذهان روشن کرده، و امیدواریم  در آینده بتوان با این تکنولوژی و به کمک پژوهش، بحث کرونا رو به تاریخ بسپاریم.

Share this post