بازهم کرونا یکه تاز میدان است

بازهم کرونا یکه تاز میدان است

 

رکورد آمار فوتی‌های ناشی از کرونا

گزارش روز : این روزها کرونا بازهم یکه تازی می کند وطبق معمول مردم با بی توجهی از کنار آن میگذرند حتی آنهایی که عزیزانشان را از دست داده اند نیز پس از گذشت چند روز ازیادشان می رود که قاتلی به نام کرونا در همین نزدیکی است وهنوز واکسنی برای مقابله با آن کشف نشده است.

کرونا در ۴ استان قزوین -زنجان – گیلان والبرز نیز با فرازو فرودهایی همراه است اگر مردم به پروتکل های بهداشتی اهمیت دهند کرونا پرچمش را پایین میکشد واگرنه بازهم یکه تاز میدان کروناست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین دیروزدر ستاد مقابله با کرونا استان قزوین گفت: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان قزوین با فوت ۱۱ بیمار در شبانه روز گذشته طی چهار ماه گذشته تاکنون رکورد زد.

پیمان نامداری با اشاره به وضعیت کرونا در قزوین افزود: در هفته های اخیر بیش از ۳۰۰ نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند که از این بین بیش از ۵۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

وی با بیان اینکه وضعیت استان قزوین در سه هفته گذشته قرمز بوده است، افزود: با وجود این موضوع متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و امروز شاهد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط خیلی از اصناف، مراکز خرید، مطب ها وحمل و نقل و عمومی هستیم.

نامداری مطرح کرد: امروز اگر دست روی دست بگذاریم و برای مقابله با کرونا برنامه جامع و کاملی را تدوین و اجرایی نکنیم آمار ابتلا به کرونا در استان قزوین تا ۲ هفته دیگر به اوج خود خواهد رسید.

وی ادامه داد: روند ابتلا به کرونا در استان قزوین شیب صعودی دارد تا جایی که در هفته ای اخیر بین ۱۴۴ تا ۱۵۰ تست مثبت قطعی در استان قزوین داشتیم.

این مسوول گفت: روند صعودی که امروز شاهد آن هستیم حاصل عدم مدیریت صحیح دو هفته آخر مرداد و هفته اول شهریور بود که به دلیل تعطیلات با سیل عظیم مسافرت ها همراه شده بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این نکته که تا پیش از تعطیلات میزان ابتلا و فوتی حاصل از کرونا در استان قزوین از میانگین کشوری پایین تر بود، عنوان کرد: در حال حاضر جامعه به سمت عادی سازی کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پیش می رود که می تواند آسیب بسیار جدی به سلامت جامعه وارد کند.

 وی در ادامه گفت: در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در جامعه به ۵۴ درصد رسیده این در حالی است که پیش از این ۷۵ درصد از عموم مردم از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می کردند و در بین اصناف نیز استفاده از ماسک از ۸۰درصد به ۶۳ درصد کاهش پیدا کرده که همین کاهش استقبال و استفاده از ماسک می تواند زنگ خطری برای افزایش شیوع کرونا در استان قزوین باشد.

امام جمعه زنجان:

مسؤولان زنجانی با ارائه راهکارهایی در مبارزه با کرونا پیشگام باشند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نسز شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا گفت: در کنار مطرح کردن دغدغه‌های بیماری کرونا همه مسؤولان متولی امر با ارائه راهکارهایی در رفع مسائل به وجود آمده پیشگام باشند تا عوارض ناشی از این بیماری به حداقل برسد.

آیت ا… خاتمی با اشاره به نگرانی های اعلام شده در ارتباط با بی‌توجهی های عده ای به پروتکل های بهداشتی کرونایی افزود: برای پایان دادن به نگرانی های مدنظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان و همه دستگاه‌های متولی امر پای کار باشند.

وی اضافه کرد: مسؤولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد کرونا تصمیم گیرندگان اصلی هستند و در این ارتباط صدا و سیمای استان نیز آنگونه که باید و شاید به ویژه در قالب استودیو سلامت فعال نیست که به این موضوع باید بیش از گذشته توجه جدی شود.

امام جمعه زنجان در ارتباط با بازگشایی مدارس نیز ادامه داد: این موضوع بسیار مبالغه آمیز است که تنها چند نفر از ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا استفاده می کنند که در این خصوص تنها مطرح کردن نگرانی ها کاری از پیش نمی برد.

وی با تقدیر از کارهای انجام گرفته در بحث مواسات و همدلی به ویژه معیشت گروه‌های هدف در استان نیز گفت: در این راستا باید دست اندکاران امر با هم اندیشی موج دیگری در خصوص مواسات و همدلی راه اندازی کنند و این در حالی است که بررسی های میدانی نشان می‌دهد ماسک به قیمت ۲ هزار تومان توسط افراد خریداری و مورد استفاده قرار می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت فردی که روزانه بطور میانگین ۲ ماسک استفاده  می کند، به لحاظ اقتصادی هزینه ای را بر خود و خانواده تحمیل می کند و با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی خانوارها تقبل چنین هزینه ای در توان آنان نیست.

آیت ا… خاتمی اظهار داشت: طی جلسات گذشته ستاد کرونا، ماسک مورد نیاز عموم مردم به قیمت ۸۵۰ تومان و توزیع آن در مکان هایی برای آموزش و پرورش مطرح شد که در این راستا با راه اندازی پویش و یا مشارکت خیرین موانع  بوجود آمده برطرف شود.

امام جمعه زنجان ادامه داد: با توجه به تامین مواد ضدعفونی کننده در استان، با اتخاذ  تدابیر لازم، نگرانی ها و دغدغه های مطرح شده تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

وی با تقدیر از مشارکت و ورود خیرین به بحث توزیع وسایل بهداشتی به میزان ۳۰ هزار بسته گفت: در این راستا خیرین و حسینیه اعظم زنجان می توانند کمک های خود را به این سمت  به ویژه مدارس روستایی دور دست استان سوق دهند.

آیت ا… خاتمی خاطرنشان کرد: مبارزه با بیماری کرونا یک تکلیف اجتماعی و شرعی بوده و  تنها اعلام نگرانی ها و بی تفاوت بودن نسبت به حل این مسئله، به افزایش پیک بیماری در استان منتهی می شود که بروز این مساله تبعات و چالش هایی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه طی تماس مسؤول دفتر رییس جمهوری، مدیریت خوب زنجانی ها در مراسم یوم العابس مورد تقدیر قرار گرفته است، اضافه کرد: در صورت عدم کنترل این مراسم، کشور با مشکل جدی مواجه می شد که از چنین فرصتی باید برای پیشبرد بهتر کارها در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده کرد.

۵۰درصد بیماران کرونایی بستری در آی سی یو بیمارستان‌های زنجان بدحال هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: هم اکنون ۳۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۷۶ نفر در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت هستند که ۵۰ درصد آنان را بیماران بدحال تشکیل می‌دهند.

 دکتر پرویز قزلباش با اشاره به آغاز موج سوم کرونا در برخی از استان‌های کشور افزود: ارتباط تنگاتنگی  بین  میزان گردش ویروس کرونا با افزایش بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود طی ۲ تا سه هفته آینده این بیماری سیر صعودی داشته باشد.

وی اضافه کرد: استان از پیک دوم بیماری کرونا گذر کرده اما هنوز هم به وضعیت قبل از شروع پیک دوم این بیماری بازنگشته‌ چرا که شاهد رفتار جدید ویروس در استان زنجان هستیم،

 به گفته این مسؤول از هفته گذشته در استان شیب صعودی ملایم بیماری کرونا با افزایش تدریجی ابتلا و بستری در بیمارستان‌های استان نمود یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نسبت به هفته‌های گذشته در استان کاهش یافته و از این لحاظ پایین‌تر از نرم کشوری قرار داریم اما ۲ تا سه هفته پس از اوج‌گیری بیماری کرونا بیماران بدحال و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش خواهد یافت.

قزلباش در ارتباط با وضعیت شهرستان‌های استان زنجان به لحاظ بیماری کرونا، افزود: هم اکنون این بیماری به ویژه در بخش بستری در شهرستان ابهر نسبت به هفته گذشته روند تدریجی نزولی یافته اما در شهرستان خرمدره شاهد رفتار خاص بیماری کرونا هستیم و  وضعیت این بیماری نسبت به بقیه شهرستان‌های استان افزایشی بوده و همچنان نسبت به میانگین استان رقم بالاتری دارد.

این مسؤول با اشاره به روند پایدار بیماری کرونا در شهرستان خدابنده و وضعیت مناسب این شهرستان نسبت به میانگین استانی ادامه داد: این بیماری وضعیت پایداری در شهرستان طارم دارد و می توان گفت تنها شهرستانی است که طی چند هفته گذشته وضعیت سفید و نسبت به میانگین استانی نیز وضعیت خوبی یافته است.

قزلباش افزود: شمار این بیماری در شهرستان سلطانیه نسبت به میانگین استانی بالاتر بوده اما در حال طی کردن شیب نزولی و در  واقع به میانگین استانی نزدیک شده اما  در شهرستان ماهنشان شاهد شیب نزولی هستیم و از میانگین استانی نیز پایین‌تر است.

قزلباش در رابطه با وضعیت بیماری کرونا در شهرستان ایجرود افزود: بیشترین شیب صعودی بیماری کرونا در استان متعلق به این شهرستان است که این موضوع نیازمند توجه ویژه و مداخلات جدی در این منطقه است.

وی با بیان اینکه در هفته‌های آینده با موج جدید کرونا در زنجان مواجه خواهیم شد، افزود: تلاش می  شود با آرایش‌های بیمارستانی خدمات تا جایی که امکان دارد در باقی رشته‌ها برای مردم حفظ شود.

این مسؤول ادامه داد: طی بازدیدهای انجام شده ۹۱.۹ درصد دانش‌آموزان و معلمان در زمان حضور در مدرسه از ماسک استفاده می‌کنند اما مسائلی همچون شست‌وشوی چند باره ماسک‌های سه لایه، در برخی موارد تعویض ماسک میان دانش‌آموزان و نامناسب بودن ماسک‌های پارچه‌ای استفاده شده همچنان مشکل ساز است.

 به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در مجموع ۷۱ درصد دستورالعمل‌ها در مدارس استان رعایت شده و در این میان باید به استفاده ماسک از لحاظ کیفی توجه داشت هرچند که بحث‌های اقتصادی یکی از نکات اساسی در تهیه ماسک بوده که نیازمند حمایت ویژه در این ارتباط به ویژه در مدارس است.

با هدف پیشگیری از کرونا،

برگزاری هر نوع جشنواره و مراسم با اجتماع مردم در قزوین ممنوع شد

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین  نیز بعدازظهر یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا استان قزوین گفت: برگزاری هرنوع جشنواره و مراسم با اجتماع و حضور مردم به دنبال افزایش شیوع کرونا ممنوع شد.

منوچهر حبیبی با اشاره به این نکته که تا در جامعه محدودیت اعمال نشود کرونا عقب نشینی نمی کند، گفت: تنها راه کنترل کرونا رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

برخورد با پدیده خرده فروشی مواد مخدر یک ضرورت است

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط حساس استان قزوین و آمار بالای شیوع و ابتلای کرونا در استان قزوین برگزاری تمامی جشنواره ها و مراسماتی که باعث تجمع افراد می شود ممنوع است.

وی تصریح کرد: به عنوان مسوول ستاد مقابله با کرونا از خبرنگاران و اصحاب رسانه ای که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ادارات، سازمان ها و دستگاه های اجرایی را رسانه ای کنند، حمایت می کنم.

حبیبی ادامه داد: هرگونه بی تفاوتی در مورد مقابله با کرونا آسیب زا است بنابراین هم مسوولان و هم مردم نقش تعیین کننده ای در مدیریت کرونا ایفا می کنند.

وی تاکید کرد: مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی در کنار کادر درمانی نقش کلیدی و حیاتی در کنترل کرونا در استان قزوین دارند و مردم نیز باید کرونا را جدی بگیرند چراکه بی تفاوتی نسبت به این بیماری می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به وجود آورد.

جانشین ستاد کرونای استان قزوین با اشاره به این نکته که استفاده از ماسک تا ۸۰ درصد از ابتلا به کرونا پیشگیری می کند، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در شرایط کنونی یک ضرورت اجتماعی به شمار می رود ولی عده ای به آن بی توجه هستند که این اقدام در شرایط کنونی جامعه به منزله بی توجهی به سلامت خود و اطرافیانشان است.

وی تصریح کرد: مردم باید همچون دو ماه اول سال پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند در شرایط کنونی هیچ کس از ابتلا به کرونا در امان نیست.

این مسوول در ادامه گفت: سازمان ها و ادارات استان قزوین به منظور پیشگیری از شیوع کرونا باید تدابیر ویژه ای اتخاذ و اجرایی کنند، ممنوعیت استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی و برگزاری جلسات ادارات و دستگاه های اجرایی با حداکثر ۱۰ نفر و عدم ارائه خدمات به افراد بدون ماسک از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرهنگ استفاده از ماسک باید در جامعه نهادینه شود

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین  نیز در گفت و گو با خبرنگار ما ، فرهنگ استفاده از ماسک در جامعه را نیازمند نهادینه شدن دانست و گفت: روزهای سختی را با توجه به گزارش دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص ادامه شیوع ویروس کرونا طی روزهای آینده خواهیم داشت.

قدرت‌الله مهدیخانی اظهار داشت: متاسفانه شهروندان فکر می‌کنند این بیماری تمام شده در حالی که باید در انتظار همنشینی با این ویروس طی ماه‌های آینده را همچنان داشت.

وی، تنها ابزار دفاعی در برابر این ویروس کشنده را استفاده از ماسک دانست و تصریح کرد: متاسفانه با سهل انگاری‌های صورت گرفته در برابر این ویروس، درصد رعایت و استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم قزوین طی چند هفته گذشته از ۸۰ به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

مهدیخانی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین، از سه‌شنبه هفته جاری و با تشکیل تیم‌های نظارتی با مشارکت نمایندگانی از فرمانداری‌ها، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با متخلفان صنفی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به عمل نمی‌آورند برخورد و واحد صنفی آنان نیز با صدور حکم قضایی پلمپ خواهد شد.

این مسوول بحران با بیان اینکه در حوزه سلامت هیچ تعارفی با اشخاص و گروه‌های جامع هدف نداریم، خاطرنشان کرد: سلامت مردم مهمترین اصل در حوزه مدیریتی نظام و مسوولان حکومت قرار دارد و به همین جهت از شهروندان درخواست داریم به عنوان پیشگامان نخست عرصه مقابله با این ویروس، نسبت به رعایت قوانین و مقررات مربوط به این حوزه توجه خاص داشته باشند.

مهدیخانی، نانوایی‌ها، واحدهای درمانی، مطب‌های پزشکی، مراکز تجاری و خرید را بزرگترین مناطق پرخطر و آلوده به بیماری کرونا دانست و افزود: با توجه به بیشترین موارد شکایتی از این مراکز، به شهروندان توصیه می‌شود تا در صورت مراجعه به هر یک از مراکز یاد شده، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را  به عمل آورده و استفاده از ماسک را نیز فراموش نکنند.

طرح نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در قزوین تشدید می‌شود

مهدیخانی ادامه داد: از ۶ اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون پنج هزار و ۴۶۴ مورد بازرسی با ۱۹۸ گشت مشترک در سطح استان صورت گرفته که در این رابطه ۲۳۶ پرونده قضایی به ارزش سه میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۷۳۹ هزار ریال نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در حوزه رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، کم فروشی، گران فروشی و عدم نصب نرخنامه ۲۷ واحد پلمپ و ۶۵ واحد نیز اخطار پلمپ دریافت کرده‌اند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، براساس مصوبه ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا قزوین، از این پس برگزاری جلسات در دستگاه‌های اجرایی استان حداکثر با ۱۰ شرکت کننده قابل برگزاری بوده و در غیر این صورت با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

معاون استاندار گیلان:

 نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مشاغل تشدید شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا بر ضرورت تشدید نظارت ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مشاغل مختلف این استان تاکید کرد.

محمود قاسم نژاد افزود: در هفته های اخیر رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی مشاغل کاهش یافته لذا ضروری است تا نظارت ها تشدید شود.

معاون سیاسی استاندار گیلان

وی اظهار داشت: پلمپ واحدهایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند نیز باید در دستور کار بهداشت و بازرسی و نظارت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان های استان گزارش بازرسی هفته اخیر را ارایه ندادند، تصریح کرد: اگر این مهم تداوم یابد و به نظارت ها کم توجه ای شود ناچاریم تا در هفته بعد جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا اسامی شهرستان ها را اعلام کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به بازگشایی مدارس از دو هفته گذشته اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا یا فوت ناشی از کرونا در دانش آموزان و معلمانی که در مدارس حضور یافته اند، نداشته ایم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان نیز با اشاره به گزارش های جمع آوری شده از ۱۵ شهریور تا چهارشنبه گذشته بر مبنای بازدیدهای میدانی، گزارش مدیران، نظرسنجی از مدارس و گزارش سایر دستگاه ها گفت: ۹۷ درصد مدارس از ۱۵ شهریور باز بوده و عوامل آموزشی، مدیر، معلمان در مدارس حضور دارند.

جابر اخلاقی با بیان اینکه در این مدارس از چند دانش آموز تا ۵۰ نفر برای آموزش حضور می یابند، افزود: ۹۸ درصد کادر آموزشی شامل مدیر، معلم و غیره نیز در مدرسه حضور دارند و ۲ درصد عدم حضور به دلیل بیماری های زمینه است.

وی با اشاره به آموزش دانش آموزان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری و اینکه الزامی برای حضور آنان در مدارس نیست، اظهار داشت: بر اساس گزارش های دریافتی، ۶۷ درصد از اولیاء علاقمند به آموزش حضوری فرزندانشان با رعایت ایمنی و سلامت آنان هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ درصد مدارس گیلان از دستگاه تب سنج برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: دستگاه ضدعفونی کننده در درب ورودی ۱۹ درصد مدارس نصب شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۳۲ درصد آموزش ها به صورت حضوری و ۶۸ درصد غیرحضوری در حال انجام است.

Share this post