مشکلات تعهدات ارزی برای فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش سرب و روی همچنان ادامه دارد

مشکلات تعهدات ارزی برای فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش سرب و روی همچنان ادامه دارد

 

آوای میهن نیوز- جلسه فعالان معدنی و صنایع معدنی استان زنجان با معاون معادن و فرآوردی مواد وزارت صمت در محل اتاق بازرگانی زنجان با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان درابتدای این جلسه با بیان اینکه در استان زنجان ۲۷۵ معدن فعال وجود دارد، اظهار کرد: در این بین ۱۴۸ معدن نیز غیر فعال در استان زنجان می باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت معادن استان زنجان با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته مطلوب می باشد، تصریح کرد: اما حمایت سازمان صمت از وضعیت معادن در بخش دانش های روز، استفاده از فناوری، ماشین آلات و …  با توجه به اینکه سیاست دولت نیز حمایت از معادن است صورت گیرد تا وضعیت معادن رو به توسعه بیشتر حرکت کند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان  با بیان اینکه عمده مشکل معادن استان موضوع  پوشش “گون” بوده که این سالها موجب عدم پبشرفت در معادن شده بود، گفت: با توجه به اینکه این مشکل در کشور حل شده، اما هنوز به استان ابلاغ نشده؛ در همین راستا انتظار است تا این بخشنامه که اصلاح شده به استان نیز ابلاغ تا مشکل حل شود.

یگانه فرد با بیان اینکه مشکل بعدی معادن در استان وجود ۸ الی ۱۰ معدن در مناطق حفاظت شده می باشد که موجب تعارضاتی با سازمان محیط زیست است، افزود: امید است با اصلاح مشکلات این معادن نیز در استان زنجان فعال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده واحدهای سرب و روی کشور در استان زنجان مستقر است، بیان کرد: با توجه به اینکه استخراج خاک از معدن داخل جوابگوی نیاز معادن نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی خاک مورد نیاز خود را به صورت موقت وارد و به صورت شمش صادر می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان تصریح کرد: در پی این مهم در حدود ۲ سال است که مشکلات تعهدات ارزی برای فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش سرب و روی بوجود آمده که علیرغم پیگیری های متعدد و گسترده در  سطح کشور اما همچنان این مهم تعیین تکلیف نشده است که امید است با حضور مسولان این مشکل نیز حل شود.

یگانه فرد در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیت های تشکل های اتاق بازرگانی زنجان در بخش های مختلف، خانه معدن استان زنجان را از جمله تشکل های پویا و فعال اتاق نام برد که مشکلات و موضوعات مرتبط در استان را پیگیری می نماید.

در ادامه ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  استان زنجان نیز با بیان اینکه مشکلات مرتبط با صنایع معدنی و معادن استان زنجان به صورت ویژه جمع بندی و در جلسه ویژه ای پیگیری شده است، اظهار کرد: از جمله این مشکلات می توان به مشکلات مرتبط با عرضه در بورس و خرید خاک برای واحدهای سرب و روی اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین مشکلاتی دیگری نیز در حوزه سرب و روی پیگیری شده است که تغییر تعرفه های واحدهای الکترولیز، افزایش قیمت گاز واحدهای تولیدی و مشکلات مرتبط با ورود موقت خاک نیز از جمله آنها می باشد.

در ادامه این جلسه فعالان معدنی استان در بخش های مختلف مشکلات و دغدغه های خود را در بخش های مخهتلف بیان کردند که از آن جمله می توان به مشکلات عرضه در بورس، مشکلات قیمت گذاری  های دستوری، مشکلات در تهیه خاک سهمیه ، لزم واردات ماشین آلات جدید مورد نیاز معادن، تغییر تعرفه ها در بخش هایی چون الکترولیز، قیمت های حامل های انرژی از جمله گاز معادن و واحدهای تولیدی، همکاری بیشتر شرکت تهیه و تولید مواد، مشکلات مرتبط با وورد موقت و … اشاره کرد.

خلیل قاسملو معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه خواسته های حوزه معادن در استان زنجان خواسته های به حقی است، گفت: فعالان واقعی نمودن قیمت ها از جمله مواد اولیه و مواد واسطه و سایر درخواست ما بوده و تخصیص بهینه منابع زمانی رخ می دهد که قیمت های واقعی و هر کدام سر جای خود باشد.

در بخش پایانی این جلسه رضا محتشمی پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه تمامی موارد مطروحه از سوی مسولان و فعالان حوزه معادن وصنیاع معدنی استان را پیگیری خواهد کرد، اظهار کرد: بسیاری ازی این موارد درخواست و مطالبه ما نیز بوده و به جد پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  برخی از مواردی که در این جلسه مطرح شد موارد مطلوبی است که می تواند به شفایفیت بازار و پیش بینی پذیر بودن آن کمک شایانی نماید، گفت: موضوع تعارضات با منایع طبیعی که اکتشافات و استعلام های معدنی را دچار مشکل کرده پیگیری می کنیم.

معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موضوع مهم ماشین آلات حوزه معادن را پیگیری می کنیم، تصریح کرد: در این رابطه شرط عمکلکرد معادن برای واردات ماشین آلات حذف شده است.

Share this post